Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Vi har gått i fra hverandre da barnas far er rusmisbruker. Han lyver også om misbruket sitt så langt det går. Han er oppfarende, irritabel, irrasjonell, følelsesstyrt, uempatisk, egosentrisk, mishandler meg psykisk og fysisk og gjør sitt ytterste for å bruke barna for å nå sine mål, uten tanke for deres beste. Jeg har forsøkt å kontakte barnevernet for rådgivning ang hvordan jeg best skal støtte barna gjennom dette, i og med at han lyver til dem for å sverte meg, videresender trusler til meg via dem osv. De blir både sinte, redde og sårede, og finner selvfølgelig alt dette veldig trist. De vet jo ikke hva de skal tro til slutt, og de er jo glade i oss begge. Barnevernet mener likevel at denne saken ikke er deres bord siden vi ikke bor sammen lenger, de henviser til familievernkontoret. Familievernkontoret sier de ikke har den slags ekspertise, de forholder seg til det juridiske i slike saker og mekling mellom parter for å komme frem til avtaler. På en eller annen måte er jeg likevel nødt til å snakke med barna om hva som foregår, men jeg syns det er fryktelig vanskelig å formulere meg på en god måte uten at jeg blir delaktig i en slags gjensidig svertekampanje, som sårer dem enda mer. De har jo selvfølgelig også lyst til å besøke ham, men jeg er redd for å sende dem dit alene av flere årsaker: - Det faktum at han er en rusmisbruker og at denne misbruken påvirker ham på den måten som den gjør. - Jeg la alle kortene på bordet i en barnevernssak vi hadde for noen mnd siden, mens han var bortreist for lang tid, og sa at jeg ville vurdere om han skulle bli boende når han kom tilbake, men at det i alle tilfeller skulle kreves urinprøver for fremtiden. - Han snakker om å gå til retten for å kreve hovedomsorgen, jeg går ut i fra at han i så tilfelle kommer til å fremstille meg som en psykotisk løgner uten kontakt med virkeligheten. Siden han har besøksforbud rettet mot meg og vår adresse, får jeg ikke formidlet betingelser om tilsyn og urinprøver for samvær overfor ham selv, og han møtte ikke til mekling før sommerferien, men han har en ny sjans over ferien før tidsfristen på en mnd går ut (hvis han bestiller time). Han ringer likevel og avtaler samværstidspunkter direkte med barna, og jeg blir dermed svar skyldig i og med at jeg må si nei. Er det noen som har noen gode råd å komme med? Enten noen som jobber med dette på en eller annen måte eller som har personlig erfaring? Er det andre steder jeg kan henvende meg? Er det forresten noen som vet om barnevernet bistår med urinprøver av samværsforeldre, eller er det bare foreldre som bor sammen med barna? Anonymous poster hash: 1dc67...8a9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Rart at familievernkontoret sier at det ikke er deres bord. Jeg er familieterapeut og jeg ville tatt deg inn til foreldresamtale alene. Jeg ville også bedt om ditt samtykke til å diskutere saken med barnevernet for å få fremme et samarbeidsmøte med deg, meg som familieterapeuten og barnevernet. Jeg ville også bedt om samtykke til å ringe far og fortelle noe av det du har sagt slik at han kan fortelle sitt og kanskje han også sier seg villig til en alenesamtale. Slik kan man få ballen i gang og noe kan skje som vil være til barnas beste. Anonymous poster hash: 3fd82...a15
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Ja, jeg syns også det var rart. Vi hadde separat mekling, jeg vet ikke om det har noe å si. Hvor jobber du? HI Anonymous poster hash: 1dc67...8a9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Begge instanser tar forsåvidt feil. Det er absolutt innenfor familievernkontorets område. Finnes det andre kontorer i området du kan kontakte? Det er også innenfor barneverntjenesten område dersom du velger å sende barna til denne faren. Ellers kan også helsestasjonen ha kontakter med kompetanse på området. Det er videre mulig å søke veiledning fra BUP, men ofte kan det være svært vanskelig å komme til der. Anonymous poster hash: 1fb2a...de8
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Jeg er enig i at det er rart at ikke familievernkontoret mener at det ikke er deres bord, det er det helt klart!! Jeg tenker også at barnevernet burde ha en rolle, da du vurderer å ta inn igjen en rusmisbrukende far.. Det er ikke greit. Bv kan ikke bestemme hvor barna skal bo eller samværsfrekvens, men de kan støtte deg på å ta de riktige valgene. Det viktigste du kan gjøre er å ha en advokat som kan ivareta dine rettigheter! Har far besøksforbud for deg og ikke barna? I såfall tenker jeg at du må holde tilbake barna fra samvær med far, mens advokaten din forbereder barnefordelings saken i retten. Midlertidig forføyning frem til en dom er gitt. Det er ditt ansvar å skjerme barna dine fra en ruset far, og hvis du ikke gjør det, vil barnevernet bli bekymret for barna dine. Anonymous poster hash: b9483...170
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Jeg er enig i at det er rart at ikke familievernkontoret mener at det ikke er deres bord, det er det helt klart!! Jeg tenker også at barnevernet burde ha en rolle, da du vurderer å ta inn igjen en rusmisbrukende far.. Det er ikke greit. Bv kan ikke bestemme hvor barna skal bo eller samværsfrekvens, men de kan støtte deg på å ta de riktige valgene. Det viktigste du kan gjøre er å ha en advokat som kan ivareta dine rettigheter! Har far besøksforbud for deg og ikke barna? I såfall tenker jeg at du må holde tilbake barna fra samvær med far, mens advokaten din forbereder barnefordelings saken i retten. Midlertidig forføyning frem til en dom er gitt. Det er ditt ansvar å skjerme barna dine fra en ruset far, og hvis du ikke gjør det, vil barnevernet bli bekymret for barna dine. Anonymous poster hash: b9483...170 Jeg vurderer ikke å ta ham inn igjen, han har blitt kastet ut og fått besøksforbud. Det var for mange mnd siden rett før han dro og ble borte i nesten fire mnd, at jeg sa jeg fikk se det an når han kom tilbake. Men jeg vurderer nesten å si til barnevernet at han er på vei til å flytte inn, bare for å få dem engasjerte Det jeg ønsker fra barnevernet er at de skal assistere med urinprøver i forbindelse med samvær, samt rådgirvning i forhold til hvordan jeg kan snakke med barna om dette. Før den tid er det ikke snakk om samvær så lenge jeg har noe jeg skal ha sagt. Det er forøvrig helt utelukket at JEG skal engasjere advokat for å få dom i saken, det får han gjøre selv om han gidder, og han må først i mekling i alle tilfeller. Anonymous poster hash: 1dc67...8a9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Ja, jeg syns også det var rart. Vi hadde separat mekling, jeg vet ikke om det har noe å si. Hvor jobber du? HI Anonymous poster hash: 1dc67...8a9 Jobber nord i landet. Jeg vil anbefale deg å kontakte dem på nytt og si at du ønsker en foreldresamtale alene. Der kan du legge frem problemet og du kan også be om terapeuten kan være behjelpelig ihht. barnevernet. Håper virkelig det løser seg for barnet sin del. Lykke til!! #2 Anonymous poster hash: 3fd82...a15
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Jeg er enig i at det er rart at ikke familievernkontoret mener at det ikke er deres bord, det er det helt klart!! Jeg tenker også at barnevernet burde ha en rolle, da du vurderer å ta inn igjen en rusmisbrukende far.. Det er ikke greit. Bv kan ikke bestemme hvor barna skal bo eller samværsfrekvens, men de kan støtte deg på å ta de riktige valgene. Det viktigste du kan gjøre er å ha en advokat som kan ivareta dine rettigheter! Har far besøksforbud for deg og ikke barna? I såfall tenker jeg at du må holde tilbake barna fra samvær med far, mens advokaten din forbereder barnefordelings saken i retten. Midlertidig forføyning frem til en dom er gitt. Det er ditt ansvar å skjerme barna dine fra en ruset far, og hvis du ikke gjør det, vil barnevernet bli bekymret for barna dine. Anonymous poster hash: b9483...170 Jeg vurderer ikke å ta ham inn igjen, han har blitt kastet ut og fått besøksforbud. Det var for mange mnd siden rett før han dro og ble borte i nesten fire mnd, at jeg sa jeg fikk se det an når han kom tilbake. Men jeg vurderer nesten å si til barnevernet at han er på vei til å flytte inn, bare for å få dem engasjerte Det jeg ønsker fra barnevernet er at de skal assistere med urinprøver i forbindelse med samvær, samt rådgirvning i forhold til hvordan jeg kan snakke med barna om dette. Før den tid er det ikke snakk om samvær så lenge jeg har noe jeg skal ha sagt. Det er forøvrig helt utelukket at JEG skal engasjere advokat for å få dom i saken, det får han gjøre selv om han gidder, og han må først i mekling i alle tilfeller. Anonymous poster hash: 1dc67...8a9 Ok, bra at du ikke vurderer å ta ham tilbake. Beklager at jeg misforsto. Jeg tror nok ikke det er så lurt å late som om du vurderer dette, du vil da ikke komme i ett veldig heldig lys. Det du bør gjøre er å sende en søknad til bvtjenesten om bistand til urinprøver og om råd og veiledning. Bvtj har ikke lov til å henlegge en slik søknad, de er forpliktet til å undersøke saken og enten innvilge det du søker om eller gi ett begrunnet avslag. Jeg tror det skal være vanskelig for bvtj. å avslå en slik søknad! Jeg er helt enig at det er far som bør ta opp saken i retten, men hvis du er redd for at han pluttselig kan klare å avtale med barna at de skal ha samvær uten din kjennskap, så kan det være lurt å ha startet prosessen av å nekte samvær... Du har selvfølgelig rett til å nekte samvær, og det er da han som må kreve det.. Lykke til Anonymous poster hash: b9483...170
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Ja, jeg syns også det var rart. Vi hadde separat mekling, jeg vet ikke om det har noe å si. Hvor jobber du? HI Anonymous poster hash: 1dc67...8a9 Jobber nord i landet. Jeg vil anbefale deg å kontakte dem på nytt og si at du ønsker en foreldresamtale alene. Der kan du legge frem problemet og du kan også be om terapeuten kan være behjelpelig ihht. barnevernet. Håper virkelig det løser seg for barnet sin del. Lykke til!! #2 Anonymous poster hash: 3fd82...a15 Jeg mente ikke hvor i landet Jeg mente på hvilket type arbeidssted. Anonymous poster hash: 1dc67...8a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå