Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Off, hadde en hard fødsel og tenker på den med gru 1 år etter. Det er spesielt en ting som plager meg (kunne ramset opp mange flere) Ble satt igang på Ahus i fjor etter å ha ligget i over 2,5 døgn med tette rier. Hadde en dansk jordmor som skulle avslutte skifte i løpet av noen timer. I det hun begynner å sette meg igang så forteller hun at det dummeste hun hører er kvinner som ligger og roper at de ikke orker mer eller klarer mere. Da tenkte hun at de ikke ville klare å være gode mødre, for hva skulle de gjøre når barna gråt og ikke ville sove? Jeg bare nikket og visste jo ikke at jeg hadde enda værre rier i vente etter at jeg ble satt igang. Hadde heller ikke sovet på tre dager og var helt utslitt, både mentalt og fysisk. På det værste så var det jo det jeg da begynte å rope. Hadde jo så fæle smerter så jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å gjennomføre der og da. Så i tilegg til smerten og alt det andre man føler når man ligger der med bena spredd, så følte jeg meg sååå dum. Eller dvs. hun fikk meg til å føle at jeg kom til å bli en forferdelig mor. Og jeg skammet meg, men som dere vet så råder man ikke akkurat over hva som kommer ut av munnen der og da. Gudskelov gikk hun av vakt og en søt og snill jormor kom på og hjalp meg til slutt. Synes bare det er så fælt av en jordmor å si og den følsen hun ga meg der og da gir en skikkelig bitter ettersmak. Anonymous poster hash: 8a9a4...4de
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Nei, det var riktig usjarmerende sagt. Anonymous poster hash: 614b3...6a5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Het hun Rie? Anonymous poster hash: 8b83c...047
Elsker livet Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Absolutt ikke greit. Hun kan tenk det alt hun vil og hun kan mene det alt hun vil, men der går også grensa.
Ikkesåallerværst Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Helt tragisk av henne, og tipper avd.jordmor på Ahus er interessert i å høre hva denne damen fortalte deg. Huff, stakkars deg.. Du burde bli henvist til embla dersom du ønsker en nr to.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Stygg jordmor! Hun har valgt feil yrke rett og slett. Anonymous poster hash: f1d47...42b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 Hva er embla? Anonymous poster hash: 8a9a4...4de
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Anonym bruker, on 02 Aug 2013 - 19:19, said: Het hun Rie? Anonymous poster hash: 8b83c...047 Ja Anonymous poster hash: 411b6...c89
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Het hun Rie? Anonymous poster hash: 8b83c...047 Det husker jeg ikke. Har prøvd å glemme hele dama, men husker at hun hadde fire barn selv. Anonymous poster hash: 8a9a4...4de
Rivjernet Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Off, hadde en hard fødsel og tenker på den med gru 1 år etter. Det er spesielt en ting som plager meg (kunne ramset opp mange flere) Ble satt igang på Ahus i fjor etter å ha ligget i over 2,5 døgn med tette rier. Hadde en dansk jordmor som skulle avslutte skifte i løpet av noen timer. I det hun begynner å sette meg igang så forteller hun at det dummeste hun hører er kvinner som ligger og roper at de ikke orker mer eller klarer mere. Da tenkte hun at de ikke ville klare å være gode mødre, for hva skulle de gjøre når barna gråt og ikke ville sove? Jeg bare nikket og visste jo ikke at jeg hadde enda værre rier i vente etter at jeg ble satt igang. Hadde heller ikke sovet på tre dager og var helt utslitt, både mentalt og fysisk. På det værste så var det jo det jeg da begynte å rope. Hadde jo så fæle smerter så jeg visste ikke hvordan jeg skulle klare å gjennomføre der og da. Så i tilegg til smerten og alt det andre man føler når man ligger der med bena spredd, så følte jeg meg sååå dum. Eller dvs. hun fikk meg til å føle at jeg kom til å bli en forferdelig mor. Og jeg skammet meg, men som dere vet så råder man ikke akkurat over hva som kommer ut av munnen der og da. Gudskelov gikk hun av vakt og en søt og snill jormor kom på og hjalp meg til slutt. Synes bare det er så fælt av en jordmor å si og den følsen hun ga meg der og da gir en skikkelig bitter ettersmak. Anonymous poster hash: 8a9a4...4de Nei, det var faktisk ganske dårlig gjort å si! Man må i himmelens navn få rope så mye man orker, uten å skulle få dårlig samvittighet av den grunn! Har etter 3 fødsler erfart at det er forskjeller på gode og dårlige jordmødre og at det har myye å si for om fødselen blir en positiv eller negativ erfaring. Vondt er det uansett, men en god jordmor kan geleide deg gjennom det og hjelpe deg med å holde panikken i sjakk. Så bra at du fikk ei kjekk jordmor til slutt!!
Ikkesåallerværst Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 http://www.ahus.no/omoss/avdelinger/foden/fodselsangst/Sider/side.aspx
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Hvis det er noen trøst sa jeg også akkurat de ordene under pressriene. Under begge fødslene til og med. Jeg må jo være en forferdelig mor jeg da;) lå for øvrig å fantaserte om at noen skulle slå meg i svime også, så jeg kunne slippe de forferdelige smertene! Anonymous poster hash: 936c6...dbf
stch85 Skrevet 3. august 2013 #13 Skrevet 3. august 2013 jeg ropte ihvertfall at ikke jeg klarte mer!
SagflisiHåret Skrevet 3. august 2013 #14 Skrevet 3. august 2013 Er det ikke litt ironisk at ei jordmor heter Rie??! *knis*
Gjest MMJ Skrevet 3. august 2013 #15 Skrevet 3. august 2013 Jajja, da er nok jeg ei veldig dårlig mor Jeg skrek ikke så mye, hadde ikke krefter til det. Men fikk nå sagt at jeg ikke orket dette her - OG at jeg ALDRIIIII skulle ha flere barn. Det sa jeg med første barn, andre barn og tredje barn - men nå MENER JEG DET Tror noen av de jordmødrene kanskje er litt utbrente... de har jo en tøff jobb (absolutt givende) men tror nok tid tider de er litt overarbeidet kanskje? Men helt fullstendig ikke greit å si noe sånn!
Superdolly Skrevet 3. august 2013 #16 Skrevet 3. august 2013 Det var absolutt ikke greit å si det! Om det er noen trøst, så har jeg selv hulket og hylt at dette greier jeg ikke, jeg orker ikke mer. Tror jeg rakk å få med den replikken selv under siste fødsel, da vi bare så vidt rakk inn på sykehuset før babyen var ute. Ingen sv jordmødrene jeg har hatt, har klemt ut av seg noe slikt da. Og jeg har aldri sett på meg selv som en dårlig mor likevel. En fødsel er en tøff opplevelse, og det kan være temmelig opprivende og vanskelig. Og det bør en jordmor vite! Og hun bør absolutt ikke legge restriksjoner på skriking eller hva man ikke kan si mens det pågår.
Søskendrøm<3 Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 Helsearbeidere skal ta godt vare på pasienten sin. Høres ikke ut som du fikk en god behandling der... Du bør prate med en lege/jordmor om du trenger å prate om det. Du fortjener å bli tatt på alvor:-)
Gjest yrild Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Blassert jordmor og en idiotisk kommentar. He he... Jeg tror ikke å si: "jeg orker ikke mer" er en sjelden foreteelse i løpet av en fødsel og jeg er helt sikkert på at mange utrolig mye dummere ting blir sagt :-) Jeg hadde også en tøff førstefødsel og sa garantert at jeg ikke orket mer, i tillegg nektet jeg mannen min å gå på do (he he)... Jordmoren lurte på om mannen mimuligens hadde misforstått at han ikke fikk lov å gå ut av rommet selv om han måtte på do, hvorpå jeg freste : han får ikke lov til å gå ut! Han fikk heller ikke si et ord eller berøre meg, men ikke pokker om han fikk gå ut av rommet heller ;-)
Hun med alle ungene Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Hun burde kanskje funnet seg en annen jobb? Hun skal ihvertfall være glad for at hu ikke fikk meg da!
Dailis Skrevet 3. august 2013 #20 Skrevet 3. august 2013 Idiotisk kommentar! Barn påfører deg forøvrig sjeldent fysiske smerter i flere døgn i strekk.... Det er helt normalt å føle at man ikke orker mer i en slik situasjon. Mange fødende er redde og føler at de ikke har kontroll, da bør jordmødrene oppmuntre og hjelpe til å se enden i tunnellen, ikke trykke den fødende ned. Og særlig da en førstegangsfødende som ikke har de erfaringene at hun kan kjenne igjen forløpet. Ikke tenk på det, sannsynligheten for å komme utfor en like håpløs jordmor igjen er liten. Og du kan be om en ny om det skulle være noe slikt en annen gang.
Gjest Antarctica Skrevet 3. august 2013 #21 Skrevet 3. august 2013 Jeg har faktisk tre (!) gode venninner som er jordmødre, og de sier alle det samme: at når fødekvinner begynner å rope at de ikke klarer mer, er de kommet veldig langt i fødselen. Da er det like før forløsning, er deres erfaring - nettopp fordi det er akkurat så utmattende å føde. Hvis hun der Rie eller hva hun het ikke tåler å høre det, så får hun en yrkeskarriere med mye kjefting på fødekvinner, for nesten alle roper at de ikke klarer mer.
Fertila Skrevet 3. august 2013 #22 Skrevet 3. august 2013 Jeg presset i flere! timer med sistemann og jeg hylte "Dette er grusomt, jeg orker ikke mere...!!" - gang på gang... Dette er jeg absolutt ikke stolt av, særlig siden jeg lovte meg selv i forkant at jeg ikke skulle skrike. Vel, vel, sånn kan det gå . Det er absolutt ikke greit av en jordmor å si noe sånt,og fullstendig søkt å sammenligne våkenetter med å presse ut en unge. Det vitner om dårlige holdninger, hun bør derfor enten dra på kurs eller finne seg en annen slags jobb.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2013 #23 Skrevet 3. august 2013 Kjempe-uproft ! Hadde ei HEKS av ei jordmor på Bærum sykehus. Hun så rett og slett ondskapsfull ut. Jeg fikk INGEN info om smertestillende (jeg var 1.gangsfødende), og spurte selv etter lystgass, noe som hadde omtrent null effekt på meg. Jeg hadde ekstreme smerter i 20 timer og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Skrek og ropte under riene...da tar heksa tak i skuldrene mine, ser meg inn i øynene og sier med irritert og høy røst: " Ikke skrik, bare pust!!!" Dette gjentar hun mange ganger mens hun ser ondt på meg....helt forferdelig.....og så spør hun etter et par timer:" vil du ha et par paracet?" Jeg sa ja, men det tok kanskje 45 min før hun kom med dem.... Og jeg måtte spørre tre ganger etter dem. De var jo helt nytteløse, PARACET??? Og mens jeg lå i stolen hadde jeg ikke fått noe å drikke på timesvis. Spurte etter vann, ingen ga meg. Spurte en gang til. "ja bare vent litt" fikk jeg til svar. Tiden gikk, og jeg måtte spørre ennå en gang. Da kom noen med vann. Var helt uttørket i munnen etter lystgassen. To timer før gutten ble født klarte jeg ikke mer og ba om epidural. Det tok over EN TIME før legen kom pga masse rot og feil. Hørte med gru på at de snakket seg i mellom om alt som ikke fungerte i det elektroniske systemet, mens jeg vrengte meg i smerte. Etter over en time var alt klart for å gi epidural. Legen stakk i ryggen min som en voodoo-dukke....klarte ikke finne riktig sted pga vann i kroppen min. 6-7 gang stakk hun før hu traff.... Har ennå, to år etter, store smerter i korsryggen. Ei venninne fikk barn med en afrikansk mann, jordmora på A-hus sier mens venninna mi ligger i enorme fødselssmerter: " ja sånn går det når dere absolutt skal gå og få barn med noen utenfor deres kultur!" Gruuuu.. Anonymous poster hash: 1416d...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå