Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Nettopp fått beskjed om at jeg skal bli hensendt dit for å få hjelp til å komme meg i jobb. Fikk lite informasjon om hva dette egentlig er. Er det bare noen simple tester og raske skjematfyllinger for å finne ut av hva man duger til og liker å holde på med? Har de noen (gode) rådgivere? Er det hjelp å få om man sliter med noe som går utover arbeidsinnsatsen? Går til psykolog, men det hjelper ikke så jeg skal prøve å få byttet men vet ikke hvor lang tid det kan ta. Jeg er en person som lett blir oppfattet for å være ganske lat og sær om jeg havner i feil situasjon. Skole var for meg helt feil på grunn av at det alltid var så bråkete og det er mange samarbeidsoppgaver. Jeg sliter med at jeg lett blir psykisk nedbrutt. Jeg har ofte perioder hvor jeg sliter mer enn nok med å komme meg gjennom dagene uten å besvime. Disse periodene kommer når jeg foreks. flere dager på rad har vært ute blant andre andre folk. Jeg prøver så godt jeg kan å møte opp til ting jeg blir invitert med på, da jeg ikke liker å mure meg inne. Jeg overlever alltid, og svarer folk som snakker til meg. Men jeg klarer ikke å tenke eller fungere i det hele tatt fordi jeg får kaos inni meg. Jeg takler ikke inntrykk. Lyder, lys og bevegelser sliter meg ut. I sosiale sammenhenger får jeg vondt inni meg, sliter med å puste og tårene presser på. Da nytter det ikke å få noe særlig ut av meg. Det er sånn hjemme også. Må ha det rolig rundt meg om jeg skal klare å fungere greit. Reagerer også på andre ting. Takler ikke store gjenstander, for mange gjenstander, for mørke rom /store mørke detaljer, for lyse rom (typisk hvitt fra gulv til tak), fulle vegger og dårlig gulvplass. Jeg sliter veldig med mindreverdighetskompleks. Dette gjør det vanskelig for meg å forholde meg til andre folk. Jeg blir bare en byrde for en eventuell sjef og andre ansatte. Å være rundt andre personer sliter meg helt ut, og jeg har ikke mye samarbeidsevne. Dette vil si at jeg har størst sjangse for å klare å holde meg i arbeidslivet om jeg får ro og fred rundt meg, at jeg har maks 2-3 andre å måtte forholde meg til i løpet av arbeidsdagene og da helst faste personer. Arbeidsplassen må gjerne være stor og ha mange ansatte, så lenge jeg får litt avstand fra de andre. Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i sortering. Liker å lage system. Blir lett oppslukt i ting, timene suser bare forbi når jeg først har satt i gang med noe. Flink til å huske tallrekker, men kan ikke hoderegning og husker ikke hvordan man setter opp regnestykker. Liker å bruke hendene. Bruker mye tid på pusleaktiviteter. Jeg er nøye og effektiv (Dette får jeg også høre fra andre) Liker å skrive og kan skrive ganske mye når jeg setter i gang, men har veldig mye å lære innen rettskriving og tegnsetting. Glemmer beskjeder jeg får, så jeg kan bli litt masete siden jeg må spørre flere ganger og liker å forsikre meg om at jeg har hørt og forstått en beskjed riktig.Liker å få beskjeder om ting som skal gjennomføres skrevet ned kort men detaljert på en simpel måte sånn at jeg kan lese om igjen og om igjen underveis. Selv om jeg kan skrive langt med mange komma og punktum selv så sliter jeg veldig med å sette meg inn i tekster. Glemmer det jeg allerede har lest, og en lang og lærerik tekst som skal forklare meg noe når absolutt ikke inn. Sliter veldig med oppskrifter (mat, bake, strikke). Å prate er det verste jeg vet. Har ingen nytte av typisk dagligdagse samtaler. Vil sitte i fred og konsentrere meg om det jeg gjør og synes det er er veldig forstyrrende når folk skal mase om alt mulig rart. Jeg må vite hva jeg går til. Trenger å vite hva jeg skal gjøre den dagen og hvem jeg må forholde meg til. Endringer gjør meg veldig gretten. Stresser meg lett opp. Takler dårlig når kontaktpersoner, osv. byttes ut i hytt og gevær og jeg plutselig får nye beskjeder og regler å forholde meg til. Er et vanemenneske. Har så lyst på en jobb! Hvor jeg kan være effektiv og tjene mine egne fortjente penger. Men jeg er livredd for å bli kastet ut i en arbeidsplass med mange personer, mye stress og mange inntrykk som vil gjøre at jeg brytes ned innen kort tid og da får helt angst for å komme meg ut i arbeidslivet igjen. Håper det er mulighet for tilrettelegging, sakte tilvenning eller noe. Ja, jeg innser selv at jeg er veldig rar, og at jeg har ting å jobbe med. Håper likevel at det finnes noe håp for meg, og at de få gode egenskapene jeg har er noe noen kan sette pris på. Anonymous poster hash: dca5d...bb2
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 ARK = ArbeidsRådgivningKontore.<br />Her jober det som regel psykologer eller rådgivere med kunnskap om psykiatri.<br /><br />ARK gjennomfører ulike tester, blant annet evnetester, tester i forhold til fysisk og psykisk tåleevne, interessetester osv. Abolutt ikke enkle tester, men fyldige tester som skal fungere som bakgrunnsmateriale i forhold til videre rådgivning. hensikten er at de skal utrede deg dypere enn de enkle interessetestene som alle kan ta selv. De bruker konklusjonene i testene i forhold til videre rådgivning, og evnt for å kunne henvise videre til annen testing (f.eks i forhold til dysleksi, lærevansker etc). I tillegg til tester tilbyr de selvfølgelig samtaler, men det er ikke psykologbehandling:)<br /><br />Du kan sikkert finne ut mer om ARK på nav sine nettsider Anonymous poster hash: 50076...20b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Ta med deg dette du har skrevet her. Veldig godt skrevet, og gir ett godt bilde av deg! Anonymous poster hash: 62667...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå