Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #1 Skrevet 2. august 2013 Har i sommer hatt ungene de eldste lengre oppe, vært ute og rodd i båt og gått på fjellet om kveldene, noen ganger har vi ikke vært hjemme før rundt midnatt. Ungene har storkost seg og været har vært nydelig så jeg ser ikke helt det store problemet med at de har vært oppe lengre, men min venninne mener de har fått ujevn døgnrytme Blir faktisk litt provosert over henne, det at hennes barn må legge seg klokken 21.00 på kvelden og de er like gamle som mine eldste er jo hennes valg. Resultatet derimot er at hun klager daglig nesten på facebook at de våkner i 07 tiden! Si meg blander dere i andre sine leggetider på barna deres? En ting er og diskutere, men noe annet og ha mening om andre sitt familieliv. Anonymous poster hash: 415db...12d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Barn er forskjellige, familier er forskjellige. Vi er en sånn familie som velger å ha rutiner på legging også i ferien, de to hovedgrunnene til det er at det ene barnet aldri sover lenger enn 7 uansett når det legger seg på kvelden og blir så utrolig sliten av flere sene kvelder på rad. Den andre grunnen er at storebror har migrene som trigges veldig av lite søvn så han tåler rett og slett ikke flere sene kvelder på rad. Men hva andre gjør og hva andre unger tåler, det legger jeg meg overhodet ikke i. Vi har en bedre ferie når lillesøster på 6 år er uthvilt og blid, og uten migreneanfall på 9-åringen. Men at andre har barn som sover lenge på morgenen, er blide selv etter netter med lite søvn osv er helt ok for meg. De får ha sommerferien sin i fred for meg Anonymous poster hash: 717bb...d57
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #3 Skrevet 2. august 2013 Jeg driter en lang i hva andre gjør med sine barn så lenge de ikke ødelegger nattesøv pga av støy ect for mine barn. Om jeg hadde vært på tur med deg hadde jeg håpet på at vi kunne funnet en mellomting for leggetider på barna på samme tid. Om hun bare sier dette uten å ha vært på tur eller på besøk hos dere eller lignende synes jeg at hun kan bruke kaloriene sine et annet sted. Anonymous poster hash: c7939...802
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #4 Skrevet 2. august 2013 Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør. Har selv hatt ganske så "løse" leggetider i sommer. Anonymous poster hash: c8846...06a
Gjest Julia1984 Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Hvor gamle er barna dine da? Min 5 åring var på telttur i 3 dager, da la han seg kl 23 hver kveld pga fisking, bålbrenning etc. Bortsett fra det har leggetiden i ferien bare blitt utsatt 1-2 timer... Dumt å snu helt på døgnet, men samtidig viktig å utnytte de fine kveldene vi har hatt i sommer. Synes ikke du skal kritisere henne heller for at hun legger barna til normal tid!!
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #6 Skrevet 2. august 2013 Hvor gamle er barna da? Bruker ikke blande meg inn i andres legge tider.... Men skal likevel innrømme at jeg tøyer ikke legge tidene noe mye her i huset. For unger trenger å sove, selv om de har ferie, oppe litt lengere er greit.... Anonymous poster hash: 6baeb...7f9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #7 Skrevet 2. august 2013 De eldste er 9 og 12 år og minsten er 4 år og han er ikke oppe urimelig lenge! Anonymous poster hash: 415db...12d
soleia Skrevet 2. august 2013 #8 Skrevet 2. august 2013 Mine har lagt seg til "sommartid" i ferien, dvs ein time seinare kveldar har gjeve 1 time lengre søvn om morgonen. No forskyv me det attende pga dei må byrje å stå opp tidleg att. Hadde kanskje diskutert leggetider med deg dersom me ferierte i lag, og mine måtte legge seg medan dine drog på båttur.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #9 Skrevet 2. august 2013 Det har hun ingen ting med å legge seg borti, mener jeg. Anonymous poster hash: 79f2c...d6e
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Ujevn døgnrytme er ikke sunt for noen, men jeg pleier ikke å blande meg i hva andre gjør. Hvis det bare gjelder å snu døgnet en time eller tre kan det være koselig, men husk at det tar noen dager å snu det tilbake igjen Anonymous poster hash: d43d5...08f
BillieNickwill Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Hvordan andre legger opp døgnet med barna sine er likegyldig for meg:-) men ang din venninne som klager på at barna står opp tidlig, så er det slett ikke sikkert det hjelper å legge dem senere. Min 7-åring står opp kl 07 uansett om han legger seg kl 20 eller etter midnatt, så for oss/ham er det best å opprettholde normal leggetid gjennom ferien. (Han fikk faktisk være oppe til midnatt en spesiell dag i ferien, hvorpå han spratt opp kl 07 neste morgen, for så å være helt vrak fra lunsj og utover. Det var ingen god dag)
FrkKværner Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Dine barn, dine rutiner. Så lenge det ikke går ut over noe viktig (skole, barnehage) som de skal på dagen etter ser jeg ikke problemet. Kos dere med barna, lag minner hverdagen med jobb, skole, barnehage kommer fort nok som det er. Nyt tiden sammen. Noen barn takler det å bryte rutiner, andre ikke. Dere kjenner barna å vet hva som er best for dem og dere :-)
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 Jeg har et barn som tåler endringer av leggerutiner og døgnrytme godt og vi har derfor også hatt sommerrytme i sommer. Som deg har jeg også opplevd å bli møtt av bedrevitende venner som har sterke meninger om hva som er den ene riktige måten å gjøre dette på og som signaliserer at de egentlig ikke tror meg når jeg sier at mitt barn sover den samme totale mengden selv om vi flytter på når denne sovingen er. Jeg har opplevd dette som en smule irriterende, men etter å ha tenkt meg om har jeg konkludert med at jeg aller mest er takknemmelig for at vi har muligheten til å leve så fleksibelt og at jeg synes litt synd på dem som ikke kan det på grunn av barn som våkner kl 6-7 uansett når de legger seg. Det virker som om det blant en del her i landet er et enormt konformitetspress hvor det forventes at de samme rytmene, rutinene og reglene er optimale i alle familier. Denne snevre oppfattningen av hva som virker synes jeg også blir undestøttet av selvutnevnte søvneksperter (sove-karin...) og formulariske oppskrifter i familieblader og nettaviser. Personlig tror jeg at man kjenner sin egen familie best og at de aller, aller fleste er kompetente til å gjøre gode valg som fungerer for den familien man lever i uten at man skal føle behov for å misjonere. Anonymous poster hash: 605ec...a8d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #14 Skrevet 2. august 2013 Legger meg normalt ikke opp i det, unntaket er når man er på ferie sammen. Vi har vært på ferie med venner som har hatt en 5-åring og en 8-åring oppe like lenge som oss voksne. Resultatet var støy, null voksentid og Madagaskar på DVD på tv'en hele kvelden. Anonymous poster hash: ed4ec...3c0
skjotta Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Har i sommer hatt ungene de eldste lengre oppe, vært ute og rodd i båt og gått på fjellet om kveldene, noen ganger har vi ikke vært hjemme før rundt midnatt. Ungene har storkost seg og været har vært nydelig så jeg ser ikke helt det store problemet med at de har vært oppe lengre, men min venninne mener de har fått ujevn døgnrytme Blir faktisk litt provosert over henne, det at hennes barn må legge seg klokken 21.00 på kvelden og de er like gamle som mine eldste er jo hennes valg. Resultatet derimot er at hun klager daglig nesten på facebook at de våkner i 07 tiden! Si meg blander dere i andre sine leggetider på barna deres? En ting er og diskutere, men noe annet og ha mening om andre sitt familieliv. Anonymous poster hash: 415db...12d Synes det høres ut som om du legger deg minst like mye opp i hennes rutiner som hun gjør i dine ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå