Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Her er min liste: - lite flink til å leke på egenhånd, skal omtrent alltid samhandle med oss foreldre. Leke sammen, prate sammen, gjøre ting sammen konstant hele dagen. Nå for tiden føler jeg at han går to skritt bak meg hele tiden og krever at jeg er en aktiv og engasjert samtalepartner hele tiden. - sterk motstand mot å gå i barnehagen om morningen. De ansatte synes det ser ut til at han trives. Gleder meg nå litt til han skal tilbake til barnehagen etter ferien, men gruer meg til levering. Føler at jeg presser han til å være et sted han ikke ønsker å være. - vannskrekk. Dette gjør kroppsvask, hårvask og personlig hygiene til en utfordring. Andre ting som ikke er utfordringer, men ting som jeg har lagt merke til er at han er lite interessert i TV. Av og til kan han se 10 minutter på Vennebyen. Andre barn jeg vet om kan sitte lenge og se på TV. Han blir ofte veldig stille, rolig og usikker rundt andre barn. Ikke alltid, men i endel situasjoener/personer. Hvordan er din treåring? Anonymous poster hash: 8407f...3e5
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Min treåring er stort sett enkel, men har sine dager da trassalderen viser seg fra sin verste side. Da er alt feil og han tyner oss så godt han bare kan. Da skal grenser testes for enhver pris og det er bare å mobilisere tålmodighet. Men jeg må si at sammenlignet med andre treåringer jeg kjenner har vi gode dager. Anonymous poster hash: 6da5f...db3
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Min er akkurat passe glad i å se på tv, men overinteressert i spill (han har en eldre bror). Maser om å spille så vi blir gale (de får kun spille fredag og lørdag, men du skjønner jo ikke det når du er 3 år). Ellers leker han lite alene, men er tross alt bedre enn storebroren var. Ellers elsker han å slå broren sin og plage ham helt til han nærmest gråter for så å løpe flirende avgårde. Meget høyt aktivitetsnivå, og skravla går i ett kjør. Holder kun kjeft når han spiller, ser på tv og sover. Meget sosial, usjenert og livlig. Verdens herligste Anonymous poster hash: 28a92...0d1
LittLykkelig Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Veldig trassig. Roper "jeg vil ikke!" I søvne til og med. Hater å kle på seg klær, slår seg helt vrang om vi har dårlig tid. Blitt mer testende, utfordrende og bråkete i det siste. Her har det nok sammenheng med at lillebror kommer snart..
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Min 3-åring er inne i en voldsom "selvstendighetsperiode". Det er "NEI!" til det meste, mye sutring og mye "VIL IKKE!". Toppet seg litt i sommer, men nå ser det ut til å gå litt bedre Hun er veldig flink til å kle på seg selv, tørker seg på do, rydder av bordet etter måltider, slipper ut / mater katten, rydder leker etc. Hun er ekstrem når det kommer til å avslutte noe. Da er 3.verdenskrig i gang! Hun vil ikke pusse tenner, hun vil ikke ha truse på, hun nekter å spise middag og hun vil helst aldri sove. Og hun skal kverulere på det meste.... En stor viljetester og grenseutforsker den lille kroppen Anonymous poster hash: f1e42...6fe
Gjest sussie77 Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 Min 3 åring er trassig, og hører sjelden eller aldri på hva jeg sier. Bråker og herjer. Men han er empatisk,, sosial, selvstendig, og verdens herligste lille gutt.
Løvinna30 Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 Min 3 åring kan se på TV i et par timer i strekk han.. (det er vel fy fy?) Han er flink til å prate. Bruker fremdeles bleie, av og på kledning er han over hode ikke intressert i. Hender han tisser på do, ikke ofte. (Vi tar det i hans tempo). HATER å dusje og pusse tenner. Stell generelt. Dvs jeg hater slike stell.... Ofte blir det krangling :-( Leker fint på egenhånd, men vil ofter jeg skal bli med. (spes når jeg trenger å få rydda litt ol). Grei å legge :-)Spiser greit, litt kresen, spiser kun to sort pålegg, hender jeg sliter litt med å få i han mat. Hvor mye leker dere med deres 3 åring? Hvordan gjør dere det med dusj/bading? Samme med tannpuss?Hva spiser de, hvor mye, og hva liker de best?
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Hvor mye leker dere med deres 3 åring? Hvordan gjør dere det med dusj/bading? Samme med tannpuss? Hva spiser de, hvor mye, og hva liker de best? Leker med henne noe, men ikke hele tiden. Setter henne ofte i gang med noe eller så ber jeg henne leke litt alene. Det vi gjør sammen er å spille brettspill, det liker hun godt, legge pusslespill, perle, male og slike ting. Det er koselig Hun bader fast 2 ganger i uka og ellers etter behov. Hun liker godt å bade. Liker mindre godt å vaske håret. Først bader hun, så er det kveldsmat og så tissing og tannpuss Hun spiser ikke så mye. Går mest i brødskiver med makrell i tomat, prim (det begrenser jeg) og skinkeost. Middag er hun ikke noe særlig glad i. Elsker yoghurt og frukt. #5 Anonymous poster hash: f1e42...6fe
Nullstress;) Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Vel, hun har sine "ting"... Hun er utrolig sta, men det er jeg også - Hun kan fint leke for seg selv, men vil gjerne vise oss hva hun har "laget" (duplo, pærler, puslespill, tegninger osv...) - hun kan fint sitte å se en hel disneyfilm - har selvsagt "vil ikke", men er ikke vanskelig å snu henne så hun vil - påkledning er ingen problemer - overganger/avslitninger er heller ikke noen problem, da jeg alltid forbededer (om 5 min skal vi....) - blir hun sint, "freser" hun - hører hn ikke, blir det time out, og det er heller ikke noe problem (altså hun kjefter og smeller, men sitter i trappa som avtalt) - blr hun sendt på rommet (ja, jeg bruker rommet noen ganger) sier hun: du må si ifra år jeg kan komme ned igjen! "Ja" sier jeg da. - butikker er sldri noe problem, heller ikke andre besøk... Hun er nok som alle andre 3-4 åringer i trassalder, men nå er vi veldig konsekvente. Masse, masse kos og latter, men også ganske stramme tøyler
Siamese Hellhound Skrevet 2. august 2013 #10 Skrevet 2. august 2013 Min treåring prater som en foss, og er kommet i den store 'hvorfor det?'-alderen (men hvorfor vet du ikke det, mamma?!) Er en utfordring til tider, med alle sine 'vil ikke', liker ikke' osv. Vil helst gjøre alt selv, og kan bli forferdelig fornærma hvis vi f.eks slår av lyset/trekker ned i do/henter noe (det var JEG som skulle det!!!) Vil gjerne leke med oss, helst kjøre romskip eller båt, da løper fantasien løpsk. Er et skikkelig b-menneske, vi må ofte vekke ham klokka åtte, og er tilsvarende vanskelig å få i seng. Kresen på mat. Elsker å gjøre 'husarbeid'. Morsom, fantasifull, blid og kosete.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #11 Skrevet 2. august 2013 Min gutt på 3 år er veldig flink til å leke seg selv. Han kan leke alene kjempelenge, "problemet" er at han har ei lillesøster som stadig kommer å irriterer han midt i en lek. Hun er såpass liten at hun ikke skjønner hvordan man kan leke sammen. Hun tar f.eks den ene bilen hans og springer av sted, og da blir han naturlig nok sint og sur. Prøver å løse dette med å lukke døren til rommet hans, men av og til vil han leke andre plasser eller ha døren oppe. Han elsker å bade, så det er ikke noe problem. Sliter av og til med å få i han nok mat. Han har mye energi. Elsker å være ute, springer og herjer. Han kan være helt rolig å se på film, spille spill, se barnetv etc. Så vi må begrense han innimellom. Han kan skal klare alt selv. Så ting tar gjerne tid... Han kan få raseriutbrudd. Han kan noen ganger være vanskelig å legge, men som regel er han grei. Han kan våkne om natta, og innimellom våkner han i 5-tiden og mener hele familien skal stå opp Når vi er ute og går tar det av og til veldig lang tid, da han må studere noe spennende han ser på veien... Han kan være bestemt mot lillesøsteren sin, han skal bestemme hva hun kan gjøre / ikke gjøre, hvor hun kan gå / ikke gå, hvilke lyder hun kan si / ikke si osv. Det kan være litt slitsomt... Han dytter også innimellom. Han leker veldig godt sammen med barn på samme alder. Syns alt i alt at vi har en herlig treåring Anonymous poster hash: 7d5a8...e5f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #12 Skrevet 2. august 2013 Hvor mye leker dere med deres 3 åring? Hvordan gjør dere det med dusj/bading? Samme med tannpuss?Hva spiser de, hvor mye, og hva liker de best? #11 her. Vi leker litt med han hver dag, eller... vet ikke om vi kan kalle det lek. Men vi leser bøker, hjelper til med togbane, hjelper han å skrive sitt eget navn om han vil det osv. Men biler osv. leker han med alene. Han trenger av og til hjelp under lek, f.eks med å sette på henger på traktor - men trives veldig godt med å leke alene. Da lever han seg inn og snakker med seg selv Han kan dusje alene, og elsker det. Han står gjerne helt til vannet blir kaldt. Han tørker seg som regel selv etterpå, og har på pysjen sin selv. Vi er i rommet å følger med så han ikke skader seg mens han dusjer - men han er veldig flink, og vet hva han ikke må gjøre for da brenner han seg etc. Han spiser helst havregrøt (1 skål) til frokost/ lunsj eller kvelds. Eller havregryn med melk (1 skål), eller brødskiver med vanlig pålegg (1 - 2 skiver). Han har perioder der han ikke vil ha noe, og bare pirker i maten. Men i neste periode spiser han plutselig mye igjen. Han liker det meste av middager, men som nevnt så hender det at han bare pirker i maten. Anonymous poster hash: 7d5a8...e5f
Anonym bruker Skrevet 2. august 2013 #13 Skrevet 2. august 2013 #11 her igjen. Glemte å svare på tannpuss. Vi slet litt med det for en stund siden, men så fikk han se karius og baktus- fimen, og fra da av gaper han stort når vi skal pusse tennene Jeg tuller med han og sier "oi, der var det en diger baktus! Nå sprang han opp i hjørnetanna, gap opp så skal jeg ta han med tannkosten" osv. Anonymous poster hash: 7d5a8...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå