Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Min jente er straks halvannet, og jeg bekymrer meg litt for at hun "sakker akterut".. Hun kan så mye mindre enn en jevnaldrende nabo blant annet... Jeg vet det er forskjell på barn altså, men... kunne være interessant å høre hva deres på halvannet kan... Anonymous poster hash: fcfd8...c60
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Det er veldig stor forskjell. Min på halvannet har akkurat begynt å gå, men hun kan si mange ord. I tillegg til mamma, pappa, bæ, ball. De siste ukene har hun begynt å si sitte, briller, bi (til bil), voff til hunder etc Hun sier navnet sitt kombinert med ett ord. ..... sitte. ... der osv Anonymous poster hash: dbb2f...735
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #3 Skrevet 1. august 2013 Jeg er kanskje ikke den du ønsker at skal svare da alle mine barn har vært veldig tidlig utviklet både motorisk og intellektuelt. Men min gutt på 20 mnd kan blant annet dette - telle til tolv (men har ikke mengdeforståelse til mer enn fem) - kan telle til ti på engelsk (men bare som en regle) - snakker i setninger på tre ord - kan en del land på kartet - hopper stillestående på to bein (har kunnet det lenge) - bruker potte når han er hjemme, men bleie i bil eller når vi er ute - gjenkjenner og kan navnet på ca ti bokstaver, kan alfabetet, men bare som en regle. - kan synge seks barnesanger på riktig melodi (men noe av teksten er ikke like klart for alle) - han gjenkjenner tre bilmerker - han kan navnet på og vet hvor omtrent alle kroppsdeler er, også knær, album, overarm osv. - Han skjønner oppå, under, ved siden av, bak, frem osv, men ikke høyre og venstre. - gjenkjenner fire farger om man spør hvilken farge det er. De andre fargene han ikke gjenkjenner sier han bare en vilkårlig farge på. - han gjenkjenner og kan navnet på omtrent alle norske "vanlige" hus -og gårdsdyr samt de vanlige "jungel-dyrene, samt hvilken lyd de lager. Det skal sies at jeg er hjemmeværende med mine barn og har tid til å følge deres interesser og leker rundt læringen og at jeg er barnepedagog av yrke. Jeg har aldri presset de til å lære noe, men benytter anledninger til å lære de under lek med ulike metoder jeg bruker i jobben (på eldre barn). De eldre Barna har også stagnert i utviklingen rundt 2,5-3 års alderen og stått stille i 6-12 mnd før de har rast avgårde igjen. Ingen av barna har begynnt på skole enda, så jeg regner med at de stagnerer i utviklingen rundt den alderen også. Jeg har flere venninner med "trege" barn, med de tar det igjen! Innen de er tre pr gamle ligger de stort sett der de andre treåringene er:) dette vet jeg også veldig godt gjennom jobben min. Ikke stress eller bekymre deg, men benytt lekestunder eller hva som helst for å lære tall og farger. "Her er en to tre kjøttboller til deg!" Du får den rosa koppen" osv. Anonymous poster hash: 176d8...9f9
Tarssan Skrevet 1. august 2013 #4 Skrevet 1. august 2013 Min jente kan si mamma, hei, vovva og med litt velvilje to-tre ord til sier altså ikke så mye men vi forstår henne godt og jeg ser at hun forstår det meste som blir sagt. Hun er akkurat begynt å løpe, kryper/går opp og ned i trapp, hoppe på trampoline, spiser med skje, drikker av glass, går bra dersom det ikke er mye i det og så kan hun sikkert en hel del til som jeg ikke kommer på Ja hun er flink å peke på forskjellige ting i pekeboka, dyr, leker, klær osv. Som du selv sier det kan være stor forskjell uten at det er noe galt fatt.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #5 Skrevet 1. august 2013 Gutten min løper, hopper såvidt. Spiser med skje/gaffel, drikker bare ut av kopp (med bare litt i da). Han kan også de fleste kroppsdeler (peker på hvis jeg spør, og kan si noen av de også). Teller til 3. Har mange ord, kommer ikke på alle til å telle de.. Setter sammen to og to ord. Kan navn på flere dyr, og hva de sier. Også klatrer han som en helt overalt Synger hvis jeg spør om han kan synge, men det er bare "laaaalalaaaa" Anonymous poster hash: e95e0...089
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #6 Skrevet 1. august 2013 gutten min på 17 mnd er veldig flink motorisk, språklig henger han en del etter. Det eneste han sier er "nei" og "er du der". Har sagt mamma et par ganger, men ikke et ord han sier ofte. Anonymous poster hash: 003f0...b56
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #7 Skrevet 1. august 2013 gutten min på 17 mnd kan ca mange dyrelyder og sier dem riktig til rett dyr. f.eks lydene til: slange, ku, sau, hund, katt, løve, tiger, kylling, and, geit, tiger, apekatt, hest Han krabber opp og ned trapper. ord: "sess" - kjeks "pappa" bæbæ - mamma, storebror og flere til se der hadet takk takk nei har klart å hoppe et par ganger gir "high five" går baklengs synger melodien til første linje i bæ bæ lille lam, hehe.. kommer ikke på mer i farten. Venter i spenning på at det skal løsne mer med språket Anonymous poster hash: 3cfdb...55f
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #8 Skrevet 1. august 2013 Min på 16 mnd sier mamma, pappa, nei, ball, pippipp og baby. Peker, viser fryd og glede over kjente ting og folk som søsken og besteforeldre og mat han liker. Kjenner igjen bilen vår, vet godt at sko har man på bena og caps på hodet og vet hvilke sko som er hvilket familie medlem sine. Spiser selv med skje/gaffel/fingre, men trenger noe hjelp også. Sparker/kaster ball og klatrer på gjerder og i trapper. Anonymous poster hash: 51f94...733
GeeGee Skrevet 1. august 2013 #9 Skrevet 1. august 2013 Sønnen min (18 mnd) er aktiv motorisk, løper rundt, kryper opp og ned trapper, går opp og ned trapper med litt støtte, danser/beveger seg til musikk, hopper ikke. Men han ikke mange ord, selv om det kommer lyd ut av munnen HELE tiden! Kan si mamma, hei, oi, epæ (eple), bi (bil), bæ, mæ (mjau), har sagt pappa et par ganger, fy (fly). Hørte om en jente på 18 mnd i går som kan si paprika og fotoapparat!!! (Muligens uten r, men likevel). Da ble jeg litt stresset! Men hs sa på sist kontroll at de med vilje legger 2 års kontrollen litt etter barnet er to år, for rundt den tiden er det vanligvis stor utvikling, og det er store individuelle forskjeller. Og uansett om barnet ligger litt under gjennomsnittet tar de det som oftest fint igjen :-)
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #10 Skrevet 1. august 2013 Tusen takk for svar:) Her var det store forskjeller ja;) Jenta mi ligger nok litt etter de fleste av deres barn, spesielt motorisk. Språklig er hun helt innenfor tror jeg.. Hun kommuniserer mye, med hele kroppen, peking, vri seg, nikke, riste på hodet, danse vilt, klappe, ta på kroppsdeler osv osv.. Hennes ord Mamma Pappa Bæ pip-pip vov-vov Natta der se is kose ball bil boka sko bleie hei ha det nei oi titt-tei hår Hmm, og så kommer jeg ikke på flere ord.. Motorisk er hun nok treg, så vi skal på ekstra kontroll på hs.. Burde vel slappe av, men merker jeg bekymrer meg.. HI Anonymous poster hash: fcfd8...c60
happiness4life Skrevet 1. august 2013 #11 Skrevet 1. august 2013 Gutt på 15 mnd, vi snakker 3 språk i huset. Han var tidlig ute motorisk og kan gå frem og bakover, klatre å gå opp trapper når han holder i noe. Han kan si hei, hade, dadda (pappa), vovve, ja, nei, takk, der og en del ord på farens morsmål som den/det og kom igjen. han kan high five, klappe, danse, løpe og peke. Spiser med fingrene og prøver med skei og gaffel men får det sjeldent til. Nynner begynnelsen på Tøfferud melodien. Han prøver å ta på seg sko/klær men klarer det ikke. Kan selv ta av seg jakken. Forstår mye av det som blir sagt på norsk og farens morsmål
BareMas Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Jenta mi kan noen dyrelyder, hoppe uten å lette fra bakken, spise bær uten å søle(men det er morsomst når man søler), drikke melk av kopp helt på egenhånd. Hun kan be om å få en kjeks, hun lager verdens beste liksom-mat som hun gladelig deler med andre. Kjempeflink til å klatre der hun ikke skal. Hun er høflig, sier hei til de fleste og vinker hadet til alle. Hun kan le skikkelig høyt, og hun gror tenner uten å plages med feber og dårlig mage. Alt i alt, hun er faktisk verdens flinkeste!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå