Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Nylig blitt eneforsørger for supertassen, det er et barn under tre år, så er vanlig annenhver helg og en kveld i uken hos Bf. Men hvordan har andre gjort det i forhold til:- barnets utstyr; pakker dere en bag med klær, eller klarer han å ha sitt eget lille lager. Jeg gjorde det klart at det var å få låne i starten, men at jeg nektet å kjøpe mye dobbelt bare så han kunne ha klær. - barnebidrag; her er jeg veldig usikker. - på den ene dagen i uken han har barnet; har han kveldsamvær eller hele dagen om han ønsker? (I og med de ikke har rett på sykedager) - hvor mange netter maks i strekk? (som skrevet et barn under tre år som har nesten bare vært med mor) - henting og levering; han henter og leverer oss hos, da fikk han være mest mulig med barnet enn om jeg hadde kjørt 30-40 min for å hente selv. - regler og leggerutiner? - Og hva har folk fått innvilget av overgangstønader og bostøtte? Er per dags dato sykemeldt og vil dessverre være sykemeldt over lenger tid. - hva har skjedd med felles bolig? Vi delte en leilighet som er litt for dyr til en person, han stakk og fikk seg billigere bolig, han betaler ikke for denne, vi får ikke endret kontrakten, og har denne leiligheten frem til januar/februar. Noen som har slitt med det samme? Jeg klarer ikke denne leiligheten uten noen form for støtte. Anonymous poster hash: 8bdb2...e4a Anonymous poster hash: 8bdb2...e4a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2013 #2 Skrevet 1. august 2013 Utstyr: Far betaler 500 kr mindre i barnebidrag i måneden enn han skal og kjøper inn klær som han har hos seg. Større ting som sko, jakker, dresser, osv kjøper jeg, men det blir i alle fall mye mindre å sende frem og tilbake. Kan jo høre om far vil gå for denne løsningen? Uansett, som hovedforsørger og (jeg antar) bidragsmottaker, så er det egentlig du som skal sørge for alt av klær og utstyr til barnet. Bidrag: Sjekk kalkulatoren på nav.no Far må vel kunne få velge om han vil tilbringe dagen "sin" med barnet eller bare ettermiddagen? Siden du nevner sykedager, så vil jeg bare si at del dem med far om det er mulig dere imellom. Det høres bra ut i teorien å være den som har alle sykedagene, men i praksis er det ikke det. Ikke alltid det passer å være hjemme fra jobb, selv om man har rett på det. Vi deler ifht samvær slik at far har 7 dager og jeg 13 ila et år (to barn). Hva som passer av samvær er forskjellig fra barn til barn. Ved tre års alder hadde vi 4 dager i strekk (altså barna var hos meg 10 dager og far 4 dager ila en to ukers periode) og det fungerte i grunn fint. Droppet raskt den ene dagen hver uke, da det bare ble styrete for både oss og ungene og gikk heller for lengre tid i strekk. Henting og levering skjønte jeg ikke helt hva du lurte på? Om far henter og leverer så er jo det bare gull for deg. Regler og leggerutiner. Snakk med far og prøv å bli enig om basic ting, som når det er leggetid, regler ved middagsbordet, osv. Håpløst for barn å to komplett forskjellige rutiner hos mor og far. Stønader kan jeg ikke hjelpe deg med. Tjener for godt til å motta dette. Felles bolig: Gudene veit. Spørs hva som står i kontrakten. Om han må betale eller ei for den leiligheten han bor i nå har ingenting å si ifht deg. Anonymous poster hash: 6b78a...d41
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Utstyr: Far betaler 500 kr mindre i barnebidrag i måneden enn han skal og kjøper inn klær som han har hos seg. Større ting som sko, jakker, dresser, osv kjøper jeg, men det blir i alle fall mye mindre å sende frem og tilbake. Kan jo høre om far vil gå for denne løsningen? Uansett, som hovedforsørger og (jeg antar) bidragsmottaker, så er det egentlig du som skal sørge for alt av klær og utstyr til barnet. Bidrag: Sjekk kalkulatoren på nav.no Far må vel kunne få velge om han vil tilbringe dagen "sin" med barnet eller bare ettermiddagen? Siden du nevner sykedager, så vil jeg bare si at del dem med far om det er mulig dere imellom. Det høres bra ut i teorien å være den som har alle sykedagene, men i praksis er det ikke det. Ikke alltid det passer å være hjemme fra jobb, selv om man har rett på det. Vi deler ifht samvær slik at far har 7 dager og jeg 13 ila et år (to barn). Hva som passer av samvær er forskjellig fra barn til barn. Ved tre års alder hadde vi 4 dager i strekk (altså barna var hos meg 10 dager og far 4 dager ila en to ukers periode) og det fungerte i grunn fint. Droppet raskt den ene dagen hver uke, da det bare ble styrete for både oss og ungene og gikk heller for lengre tid i strekk. Henting og levering skjønte jeg ikke helt hva du lurte på? Om far henter og leverer så er jo det bare gull for deg. Regler og leggerutiner. Snakk med far og prøv å bli enig om basic ting, som når det er leggetid, regler ved middagsbordet, osv. Håpløst for barn å to komplett forskjellige rutiner hos mor og far. Stønader kan jeg ikke hjelpe deg med. Tjener for godt til å motta dette. Felles bolig: Gudene veit. Spørs hva som står i kontrakten. Om han må betale eller ei for den leiligheten han bor i nå har ingenting å si ifht deg. Anonymous poster hash: 6b78a...d41 Var mest nysgjerrig, for det er vanskelig å sette hvilke "regler" man skal ha etter samlivsbrudd når alle er så "lykkelig sammen" i omgangskretsen Det med leiligheten er et veldig frustrende punkt, det kan sammenlignes med at han har stukket fra regninga, litt vanskelig å forklare, men det er nok det han har gjort, dessverre så skal det en del penger til å bryte kontrakten, og når han tjener mer og skal ha mindre utgifter i forhold til barnet føltes det mer riktig at jeg kunne ha flyttet. I tidligere brudd hvor felles bolig har blitt sagt opp har det vanlig at de involverte hjelper ut litt med leia. Hadde det vært omvendt hadde jeg hjulpet han. At man kunne dele sykedagene hadde jeg ikke hørt om, han har en holdning som sier at han er pappa når det passer han, og det er derfor jeg egentlig ville ha kveldsamvær, når han setter opp noe som det han prøver så føles det ut som jeg er barnepasseren til Bf hele den dagen inntil han gidder å ta seg av sitt eget barn, for det er ikke alltid barnet går i bhg grunnet sykdom eller planleggingsdager. Han betaler knapt barnebidrag, og har fint råd til å kjøpe en liten basisgarderobe, han er dessverre litt dårlig til å levere tilbake klær, så det har allerede endt med at jeg måtte kjøpe ekstra klær for å dekke opp hullene han lager. Uteklær, sko og slikt har vi allerede, og det er ikke de tingene jeg syns han burde ha ekstra, men de klærne som det brukes mest av; bodyer, strømpebukser, sokker, bukser og slikt. Vi har de samme reglene, han er en god far, og etter å ha snakket litt rundt med andre med små barn og samlivsbrudd så virker det som om barnet er veeeeeldig mammatrengende enda. Derfor jeg har vært usikker på overnattinger og hvor mange, kan virke som vi skulle startet med null overnattinger bare dagsamvær for nå nekter barnet å sove uten meg ved siden av seg, prøvde å kutte dagsluren for å se om det var dette, men resultatet ble at han la seg ned på gulvet ved meg og sovnet tvert, prøvde å lirke han i seng, men det funket dårlig.. Det er utrolig vondt å høre barnet gråte etter deg hele tiden mens det skulle sove også sovne av utmattelse. MEEEEN: når du skriver "tjener for godt for stønad" så er jeg litt smånysgjerrig på hvor mye cirka det er i året, jeg ble tvunget til å jobbe en del overtid ifjor, det viser seg på årsinntekten, men nå har jeg ikke muligheten mer til å tjene den overtiden, så lønna er en del lavere. Anonymous poster hash: 8bdb2...e4a
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #4 Skrevet 7. august 2013 Hei igjen, Jeg bare skriver under her, så jeg slipper å klippe med alt du og jeg har skrevet hittil Jeg ble skilt for litt over tre år siden og har alltid tjent for godt til å få noe annet enn stønad til barnetilsyn. DU kan få dekket 66% av utgiftene til dette om du tjener under 6G (ca 485.000). Nå tjener jeg 600.000 og får en ekstra barnetrygd + litt mindre skatt, men ingen stønader utover det. Om du jobber overtid en måned er ikke dette med i beregningen av stønad til barnetilsyn. Det er grunnlønna di som gjelder. Om han knapt betaler bidrag, så si heller at han kan ta de hundrelappene og kjøpe bukser, truser og annet som gutten trenger når han er hos far. Det funker fint her i alle fall og blir mye mindre å sende frem og tilbake. Å dele på sykedagene forutsetter et visst samarbeid, for det hjelper jo ikke om han aldri vil ta ut dagene sine. Snakk litt om det. Vi syntes i alle fall det var en grei løsning. Vi har to barn, så jeg har egentlig rett på 20 dager i året. Det er det samme som en hel måned med arbeidsdager og det er vanvittig mye om man skulle være så uheldig å måtte bruke alle dagene. Anonymous poster hash: 6b78a...d41
ny vestfold Skrevet 7. august 2013 #5 Skrevet 7. august 2013 når jeg ble alene for 7årsiden fikk jeg: overgansstønad,dobbel barnetrygd,bostøtte,barnebidrag idag er barnebidrag på 3600kr,og det regulerer nav(har via nav,far betaler inn til nav,og nav til meg) Når far hadde samvær annenhver helg,hadde jeg kun på henne klær som jeg ikke var redd for,og hadde ikke dyrt yttertøy,og ga beskjed til bf at han holder egne klær og sko. samt at han hadde egne leker og eget sengetøy,sendte kun med vogn 1gang. søk bostøtte før 1 i mnd kan være lurt og ta en prat m nav,hos en rådgiver,de hjalp meg med det jeg trengte,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå