Gå til innhold

Arbeidsdeling med baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye gjør deres menn hjemme med babyen? Hvem tar kveldsstell, nattevåk, triller osv? Her er mini 5 mnd og jeg fullammer, men han tar flaske. Føler at jeg gjør det aller meste, også nå i ferien. Mens mannen mener at han gjør mer enn de fleste andre menn... Han har ikke tatt kveldsstellet mer enn en kveld (på 2 uker). Vi triller like mye, mens jeg tar mini stort sett resten av dagen. Hvis jeg har fått meg en times hvil på ettermiddagen så har mannen gjort sitt den dagen.. Drittlei, kunne like gjerne vært alenemor.

Anonymous poster hash: 64fc0...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det 50/50, bortsett fra at jeg tar nettene når samboer skal på jobb. Men da tar han desto mer når han er hjemme, fordi han VIL være med babyen :) 

Anonymous poster hash: 1734a...efe
Skrevet

Vi har delt det 50/50 på helg og i ferier. Han lar meg også sove ut etter nattamming når det er mulig. Slik har han vært med begge barna våre.  I hverdagen tar jeg meg av barna når han er på  jobb, når han er hjemme etter jobb deler vi på ansvaret (både mtp. barn og husarbeid etc.).

Anonymous poster hash: 1af82...1b8
Skrevet

Slutt å syt kvinne

Anonymous poster hash: 17ce2...440

Skrevet

Når begge har fri gjør vi nok omtrent like mye. Da babyen var 5 mnd var jeg i permisjon, så da ble det en større andel på meg. Fra 10-16 måneder hadde mannen permisjon, og da tok naturlig nok han det meste...

Skrevet

Jeg gjør alt med babyen, barna og huset. Mannen min gjør ingenting. Med mindre jeg ber ham om det. 

Anonymous poster hash: f8643...5c6
Skrevet

Vi gjør alt om en annen, han er like mye involvert i barna, huset, på jobben som jeg. :)

En absolutt herlig mann, jeg ser at han tilhører fåtallet basert på de fleste menn jeg har sett og vi har rundt oss.

Selv om noen er flinkere enn andre. :)

Jeg er oppvokst med en stefar som var slik, og som var likestilt i hjemmet og på jobb, så for meg har det ikke vært aktuelt med en mann som ikke bidro på lik linje over alt.

Ser svigersøsteren min har en slik som må ha "alenetid" og som huffer når barna er aktive eller noe må gjøres.

Når den minste klager for eksempel er det alltid puppen som er fasiten for han.

Han holder også regning for hvor mange bæsjbleier han har tatt eller hvor mange kveldsstell og tannpuss han har gjort så det ikke blir "urettferdig" selv om hun alltid gjør mest.

Gud! Jeg er glad jeg fant min fantastiske mann!! :D

Anonymous poster hash: 4262f...0cf

Skrevet

Da vi hadde ett barn delte vi på nattevåk. Jeg gjorde husarbeid, matlaging og innkjøp. Mannen gikk med søppelet, tok seg av babyen etter middag så jeg fikk gjøre husarbeid igjen. Noen kvelder tok stelte han barnet for kvelden, gav grøt og la det. Etter leggetid var det uro de første 6 mnd. da trasket han rundt med barnet eller prøvde å få til en leggerutine så sant han var tilstedet.

I ferier har vi delt mer på husarbeidet og barnestell. Han er flinkere å ta de med på aktiviteter. Så ofte har han alle med seg mens jeg kan sløve eller gjøre noe annet fornuftig uten å ha barna i hælene. 

Det viktigste er at begge får nok søvn, deler på byrdene og at begge får tid sammen med barna. For oss betyr det ikke å dele hver oppgave 50/50.

Skrevet

Det har vært ettersom han har jobbet.

Vi deler egentlig på det meste, men når han har jobbet veldig mye har han selvsagt prioritert å være sammen med barna.

Med førstemann jobbet han fra morgen til kveld. Da tok han ofte ungen på natten fordi han ville ha den tiden han kunne få.

Skrevet

Jeg har vært i permisjon frem til nå, men denne fordelinga har vi alltid hatt: jeg har tatt nettene når mannen skal på jobb, med mindre det har vært mange oppvåkninger, da har han trått til. I helgene sover vi ut en natt hver og den som får sove ut tar barnet om natten (dette er et barn som har hatt MANGE oppvåkninger pr. natt siden hun var 6 måneder (er nå 16). Jeg har tatt alt av stell og husarbeid osv. på dagtid, men når mannen kommer hjem har vi byttet på å gi henne mat, stelle henne og legge henne (den som legger henne slipper å gi henne kveldsmat og ta kveldstellet). når det gjelder helgene tar vi ca like mange bleier, like mange måltider og like mange trilleturer. Dette har funka veldig bra for oss. Vi kan fort begge to bli litt "jeg har gjort myyye mer enn deg"- barnslige..

Anonymous poster hash: 5161a...3ef
Skrevet

Tro det eller ei, så er det mannen i hus som rydder, vasker, går med bikkja, leser lekser med de eldre, passer baby og mer. Føler ofte at det er en stor skjevfordeling, men jeg gjør mye jeg også. Liker bare ikke støvsuging osv, så det gjør han. Da er det plutselig heilt greit at jeg gjør det meste med babyen. Han lar tilogmed meg sove i helgene og hente meg inn etter nattevåket, og tar bare barnet inn til meg så ha får mat. *elske mannen

Anonymous poster hash: 57be4...5f7

Gjest meg&mini
Skrevet

Vi hadde ikke noe arbeidsfordeling på barnet vårt.

Han stilte opp like mye som meg, av egen vilje. Her var det heller nesten "førstemann":)

Hvis du synes mannen din gjør lite så si i fra. Ikke spør om han kan ta babyen, men si at han skal!

Skrevet

Jeg gjør det meste med babyen, men far tar en del nattevåk, og å hente babyen til meg for amming om natten. Han gjør også alt av husarbeid :)

Anonymous poster hash: 2b135...2f3

Skrevet

Jeg tar nattevåk fordi han jobber. Når det er helg, får jeg gjerne sove lenge om morgenen. På kveldene, er det gjerne han som har babyen (4 mnd, er lenge oppe om kvelden), fordi han gjerne vil bli kjent med barnet sitt. Jeg gjør mer husarbeid fordi jeg er hjemme (og litt mer ryddig av meg), men han er flink med støvsugeren og tar en sjau av og til.

Vi har et barn til, på 3 år, så her blir det gjerne en unge på hver.

I ferien var detnok jeg som trilla mest, men pga treåringen kunne ikke far sitte på rumpa av den grunn. Da fikk jeg dessuten sove lenge hver morgen.

Og hvis jeg ber ham om å gjøre noe, møter jeg aldri uvilje. Synes du kan vise mannen din disse svarene, jeg. Det å få barn er en stor omstilling, og det kan være ganske tøft å ikke få bestemme over tida si lenger. Det gikk nok noen lys opp for mannen min da han hadde pappaperm m førstemann, både mht det å sove for lite hver natt, og hvor slitsomt det kan være å passe en baby hele dagen.

Man må bare akseptere at det er en periode nå som man må legge sine egne ting til side. Snart sovner ungen i sju-åttetida, og dere får mer egentid, begge to.

Skrevet

Her er arbeidsfordelingen ganske styrt av meg. Jeg sier til babyen "skal pappa ta deg med på badet?" Og så gjør han det. Eller "må pappa lage en flaske til deg?" Og så gjør han det...

Jeg spør ikke, jeg forventer.

Jeg gjør min del av jobben med glede. Jeg er flink til å lage mat som han er hlad i å spise. Han klipper plen og måker snø for det liker jeg ikke å gjøre. Når jeg rydder og vasker sier jeg ikke "kan du støvsuge i stua?" For da kan han svare " etterpå"... jeg sier "du støvsuger i stua mens jeg vasker kjøkkenet og så lager jeg middag etterpå"

Det er litt som med barn. Dersom du ikke vil få "nei" til svar er det lurt å ikke stille spørsmålet ;-)

Skrevet

Og babyen sover rundt og er flaskebarn, så her har vi ikke noe nattevåk. ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...