Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Hva kaller dere fadderne?Her kaller vi de alle for gudmor eller gudfar Anonymous poster hash: 940a5...bd8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Gudfar eller gudmor er den som bærer barnet. Resten er faddere. Vi kaller alle for faddere her. Anonymous poster hash: 7d0dc...97b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Vi sier fadder. I min omgangskrets betyr gudmor/gudfar den som bærer barnet til dåpen og det er bare i disneyeventyrene de har flere gudmødre. Anonymous poster hash: 6fdb5...bf5
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Hos oss er det gudmor/far som bærer barnet til dåpen og de andre er faddere.
n74 Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Foreldrene mine er nordfra, og der sier de gudmor/far til alle faddere, så jeg har vokst opp med det. Men her sørpå sier de bare faddere.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Gudfar eller gudmor er den som bærer barnet. Resten er faddere. Vi kaller alle for faddere her. Anonymous poster hash: 7d0dc...97b Der DU kommer fra ja. Der jeg kommerfra sier vi gudmor og gudfar, ikke fadder. Uansett hvem som bærer ungen frem. Anonymous poster hash: 2f578...986
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Vi sier gudmor/far med litt forskjellig vri så ungene vet hvem vi snakker om Fadder er jeg ikke vant med fra barndommen, så det bruker vi ikke. Anonymous poster hash: ab5f2...23a
SameSara Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Gudmor og gudfar. Tror det er mest vanlig i nord at man sier gudmor og gudfar
Dini Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Sier fadder, bar barnet selv i dåpen så er evnt gudmor selv..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Jeg sier gudmor/far om den som bærer barnet til dåpen og fadder til de som er fadder, jeg er fra Bergen og alle jeg kjenner sier det samme Anonymous poster hash: 40c0c...e62
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Er ikke gudmor og gudfar katolsk ? Adoptert av protestantene fordi det høres kulere ut ? Anonymous poster hash: aad63...3a7
SameSara Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Er ikke gudmor og gudfar katolsk ? Adoptert av protestantene fordi det høres kulere ut ? Anonymous poster hash: aad63...3a7 Tror de bruker gudmor og gudfar i Sverige. Det er sikkert derfor mange, særlig her i nord, bruker det
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Faddere. Gudmor eller gudfar er førstefadder, eller hovedfadder. Det er den som bærer barnet til dåpen, eller om foreldrene gjør det selv, den som tar av luen. Foreldre kan ikke være gudforeldre for egne barn. Det heter faddere. Men man bruker gjerne gudmor/far om hovedfadder. Anonymous poster hash: 4f115...53f
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Foreldrene mine er nordfra, og der sier de gudmor/far til alle faddere, så jeg har vokst opp med det. Men her sørpå sier de bare faddere. Nemlig. Så det blir litt dumt å være så himla påståelig ang dette, når det er forskjellige tradisjoner i landet. Anonymous poster hash: b2076...caa
Elsker livet Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 I kirken nå til dags heter alle sammen fadder, uansett hvilken oppgave de har.
aanonym Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Faddere. Gudmor eller gudfar er førstefadder, eller hovedfadder. Det er den som bærer barnet til dåpen, eller om foreldrene gjør det selv, den som tar av luen. Foreldre kan ikke være gudforeldre for egne barn. Det heter faddere. Men man bruker gjerne gudmor/far om hovedfadder.Anonymous poster hash: 4f115...53f Hvilken landsdel kommer du i fra? Førstefadder, hovedfadder, har aldri hørt om noe slikt. I Nord-norge og i Trøndelag er alle gudmødre/gudfedre. Uansett hvem som bærer osv. Var i min gudsønns konfirmasjon i fjor, og da kunne vi faktisk ikke hushjelp av gudmødrene som bar barnet til dåpen:) Det spiller noen rolle.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Det heter faddere, uansett. Men noen velger å ha en gudmor/gudfar som bærer barnet/ tar av luen. Som står helt ved dåpenfonten, er med på dåpsamtale mm,Altså en hovedfadder. Vi kaller det ikke førstefadder/hovedfadder, men gudmor/ gudfar. Men de som er det er hovedfaddere. De kalles av kirken kun faddere. Er opp til hver enkelt familie å ønske om noen faddere skal være noe spesiellt eller om alle er på lik linje, ikke ha spesielle oppgaver mm. Er vanlig å ha det hos de jeg kjenner Er på østlandet. Anonymous poster hash: 4f115...53f
Ooops I did it AGAIN Skrevet 31. juli 2013 #21 Skrevet 31. juli 2013 Det heter jo fadder, men i dagligtale sier vi gudmor/gudfar... Vi kaller dem det, som tante og onkel feks. I dag kommer 'Gumor' på besøk.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #22 Skrevet 31. juli 2013 Wikipedia definerer begrepet slik: "Forskjellen på gudforelder og fadder er at den som bærer barnet blir gudforelder, og de som bevitner barnets dåp ved døpefonten er faddere.[trenger referanse] Tilsvarende for en fadder som tar av dåpslua før dåpen, de har blitt kalt «luefadder». Det er også mulig å være gudmor eller gudfar uten å være fadder for barnet" Begrepet brukes sjelden i Norge. Anonymous poster hash: f0bb5...126
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå