Gå til innhold

Flere her som har barn som sliter med lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skal opp i 5.klasse, og han HATER lekser. Det blir ikke bråk o.l når han skal gjøre de, men ender ofte opp med gråt, klaging, "jeg klarer ingenting" osv....

Lekser som skal ta max en time, kan ta tre timer!!!

Jeg har nå satt opp et belønningssystem til han. Kan vise dere. Men lurer på om dere har erfaring med annet som kan hjelpe, i tilfelle dette slår feil. Vl være skikkelig forbedert nå!

(Han har ad/hd og sliter med konsentrasjon, men har absolutt god forståelse av fagene)

Systemet jeg har satt i gang, er stjernebrlønning. Gjør han leksene sine uten noe "tull" får han én stjerne.

1 stjerne = spille ps eller data. (Begrenset tid så klart!)

4 stjerner = en helgeaktivitet (han bestemmer film til filmkveld for familien, overnatting, han driver "resturant (han elsker å lage mat til oss) eller han velger hvor turen skal gå den dagen (skog og mark)

14-16 stjerner = bowling, spise på peppes o.l, innebadet eller megazone

(De gjør bare lekser fire ganger i uka. 14 stjerner tilsvarer to dager hvor det ikke har gått så bra)

Hva tanker dere om dette? Har dere noe annet jeg kan prøve om dette slår feil?

Anonymous poster hash: ed1c3...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres kjempefint ut!

Har en sønn som skal opp i 6 klasse nå, han har hatt veldig stor motvilje mot lekser i peroder. Han har slitt med motivasjonen, konsentrasjonen, bruker unødvendig lang tid til leksene og gjør ofte unødvendige feil etc fordi han synes det er så kjedelig og unødvendig.

Jeg har prøvd å motivere han, men det som har gjort mest utslag er læreren som har gitt ungene en veldig god følelse når de har gjort leksene, og gitt de veldig dårlig samvittighet hvis de ikke har gjort det.

Det siste året har han satt seg ned (uten å bli mast på) med lekser når han har kommet hjem fra skolen, har blitt flinkere til å konsentrere seg og er stolt når han har gjort leksene sine bra. 

Tror det viktigste for oss foreldre er å motivere barna, og da synes jeg det må være helt greit å bruke "lokkemidler" og belønning. De er ennå litt for unge til at man bare kan snakke fornuft med de. De skjønner ikke helt meningen med viktigheten med lekser i forhold til karakterer og videre studier.

Anonymous poster hash: 91c5f...38a
Skrevet

Nei, og med slike belønningssystemer så kutter man også litt med på belønnignene etter hvert som barna kommer inne i en god rutine og klarer oppgavene bra.

(Driver med dette på skolen jeg jobber på)

Hi

Anonymous poster hash: ed1c3...347

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med læreren og kreve tilpassede lekser for gutten. Hovedsaken er at han lærer, ikke at han sitter i 3 timer hver kveld og føler seg mislykket.

Kansje kan det være mer læring i å se en film om temaet enn å lese skolebøker noen ganger, kansje en mer praktisk tilnerming på mattematikkoppgavene ville gjøre det enklere.

Det er ikke meningen at gutten skal slite med stoff han ikke har forstått hjemme. Leksene skal ikke brukes av læreren for å komme gjennom pensum.

Det kan hende en drastisk reduksjon av lekser, for eksempel til maks 20 min pr dag, kunne hjulpet på motivasjonen.

Anonymous poster hash: 75747...d6a
Skrevet

Jeg synes du skal snakke med læreren og kreve tilpassede lekser for gutten. Hovedsaken er at han lærer, ikke at han sitter i 3 timer hver kveld og føler seg mislykket. Kansje kan det være mer læring i å se en film om temaet enn å lese skolebøker noen ganger, kansje en mer praktisk tilnerming på mattematikkoppgavene ville gjøre det enklere.Det er ikke meningen at gutten skal slite med stoff han ikke har forstått hjemme. Leksene skal ikke brukes av læreren for å komme gjennom pensum. Det kan hende en drastisk reduksjon av lekser, for eksempel til maks 20 min pr dag, kunne hjulpet på motivasjonen. Anonymous poster hash: 75747...d6a

Defår en ukeplan med nivå 1, nivå 2, og nivå 3. Her er det ikke vanskighetsgrad ov oppgavene det går på, men mengde. Min sønn er på nivå 1 og har i tillegg til det fårr "tillatelse" av lærere til å kutte ned enda mer på lekser. Så det er ikke mye hans skal gjøre.

Han har som sagt god fortåelse av oppgavene, mangler heller ro og motivasjon til å gjennomføre.

Hi

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med læreren og kreve tilpassede lekser for gutten. Hovedsaken er at han lærer, ikke at han sitter i 3 timer hver kveld og føler seg mislykket. Kansje kan det være mer læring i å se en film om temaet enn å lese skolebøker noen ganger, kansje en mer praktisk tilnerming på mattematikkoppgavene ville gjøre det enklere.Det er ikke meningen at gutten skal slite med stoff han ikke har forstått hjemme. Leksene skal ikke brukes av læreren for å komme gjennom pensum. Det kan hende en drastisk reduksjon av lekser, for eksempel til maks 20 min pr dag, kunne hjulpet på motivasjonen. Anonymous poster hash: 75747...d6a

Defår en ukeplan med nivå 1, nivå 2, og nivå 3. Her er det ikke vanskighetsgrad ov oppgavene det går på, men mengde. Min sønn er på nivå 1 og har i tillegg til det fårr "tillatelse" av lærere til å kutte ned enda mer på lekser. Så det er ikke mye hans skal gjøre.

Han har som sagt god fortåelse av oppgavene, mangler heller ro og motivasjon til å gjennomføre.

Hi

Det høres jo heller ikke ut som om det er vansklighetsgraden av leksene som er problemet men typen lekser. Jeg husker da selv hvor gudsjammerlig kjedelige mange lekser var og hvor utrolig lite jeg lærte av en del av dem.

Hvis leksene kunne vinkles mer mot noe som virklig interesserte gutten ville det sansynlig vis gå lettere og være mer motiverende.

Si for eksempel at gutten skal lære enkel stetistikk og at han er opptatt av fotball. En oppgave som gikk på å lage statistikk over for eksempel ballbesittelse, frispark og skudd på mål for en kamp ville da kansje vært mye mer motiverende og givende enn å sitte med teorioppgaver i matteboka.

Anonymous poster hash: 75747...d6a

Skrevet

Defår en ukeplan med nivå 1, nivå 2, og nivå 3. Her er det ikke vanskighetsgrad ov oppgavene det går på, men mengde. Min sønn er på nivå 1 og har i tillegg til det fårr "tillatelse" av lærere til å kutte ned enda mer på lekser. Så det er ikke mye hans skal gjøre.Han har som sagt god fortåelse av oppgavene, mangler heller ro og motivasjon til å gjennomføre.Hi

Det høres jo heller ikke ut som om det er vansklighetsgraden av leksene som er problemet men typen lekser. Jeg husker da selv hvor gudsjammerlig kjedelige mange lekser var og hvor utrolig lite jeg lærte av en del av dem.Hvis leksene kunne vinkles mer mot noe som virklig interesserte gutten ville det sansynlig vis gå lettere og være mer motiverende. Si for eksempel at gutten skal lære enkel stetistikk og at han er opptatt av fotball. En oppgave som gikk på å lage statistikk over for eksempel ballbesittelse, frispark og skudd på mål for en kamp ville da kansje vært mye mer motiverende og givende enn å sitte med teorioppgaver i matteboka. Anonymous poster hash: 75747...d6a

Ja, det er helt sant. Det kan prøves! (Med noe annet enn fotball, han er (heldigvis) ikke bitt av den basillen,hehe)

Men tusen takk for innspill!

:)

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...