Gå til innhold

noen som vet,ang CT?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid etter og ha tatt CT,er det trygt å bli gravid,uten at fosteret tar skade?

Anonymous poster hash: 5b327...437
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde at man nå kunne ta CT med kontrast ved mistanke om blodpropp i graviditeten.

Anonymous poster hash: 515e2...624

Skrevet

Kan være greit å komme seg ut av CT-maskinen, de er ikke så komfortable, så si ett minutt, da.

Anonymous poster hash: 4288f...5f4
Skrevet

Om mann kan samme dag,hvorfor fikk jeg da spm om jeg var gravid el hadde planer om og bli gravid i nærmeste fremtid av legene?

HI

Skrevet

Hvor lang tid etter og ha tatt CT,er det trygt å bli gravid,uten at fosteret tar skade?

Hei, er ikke farlig å bli gravid etter å ha tatt  CT. Jeg er utdanna radiograf med videreutdanning i strålevern. Legger ved en link fra strålevernet som omhandler stråling under graviditet, se avsnitt helt til slutt om bestråling av eggstokker ( evt testikler hos mann) i forkant av en graviditet.

http://www.nrpa.no/dav/8d99724e84.pdf

• 10 måneder senere...
Skrevet

Om mann kan samme dag,hvorfor fikk jeg da spm om jeg var gravid el hadde planer om og bli gravid i nærmeste fremtid av legene?

HI

Fordi CT gir stråling. Hvis du er gravid eller prøver å bli gravid må legene revurdere om undersøkelsen er viktig nok, eller om den kan vente til etter barnet er født/evt. utføre en annen undersøkelse uten stråling (ultralyd/MR). Hvis du prøver å bli gravid kan du jo ha blitt det siden sist du tok en gravidtest kanskje...

Anonymous poster hash: 8a0fc...934

Skrevet

Det er ikke et foster før det er 10 uker..

Anonymous poster hash: 802ac...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...