Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har to barn på 6 og 3år, og mine foreldre nekter å ha 4åringen på overnatting med fordi de ikke kjenner han !?! Vi er ofte sammen med de, men han får aldri overnatte, bare hun eldste. Og i går ble jeg så irritert at jeg nærmest tvingte de til å ha begge! De har ikke sett noen av ungene hele sommeren for de har vært langt nede på prioriteringslista.. Ringer i dag for å høre hvordan det gikk, og da hadde han ikke fått/ville hatt mat, fordi han hylte med bordet!? Og med hylte mente de han hadde bare ropt ut at han også ville ha sjokolademelk samme som eldste, og ikke ville si hva han ville ha å spise før han og fikk sjokolademelk. Mamma skal hele tiden sette han på plass, og når han ikke spør ordentlig får han ikke noe. Ungen blir frustrert, synes det er urettferdig og lei seg og begynner å grine, og ender opp med ingenting. I går spiste han kun frokost og kveldsmat, fordi han ikke likte det som ble servert og mamma nektet å finne noe annet til han... Og slik er hun med han hele tiden, hun skal bare sette han på plass hele tiden og viser ingen fleksibilitet. Altså jeg er for folkeskikk, men akkurat dette provoserer med noe så sinnsykt! Og det nytter jo ikke snakke med henne! Nå kunne jeg bare komme å hente begge for han hadde sagt at han aldri ville komme mer der og bare ville være sammen med eldste. Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 nekter å ha 3åringen... Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Hun høres merkelig ut.... Hvorfor fikk kun eldste sjokolademelk? Å ha som misjon å sette små barn på plass hele tiden er ikke det beste utgangspunktet. Jeg ville ikke latt henne ha noen av ungene på overnattingsbesøk. Både pga. yngste barnet og for å ikke skape splid mellom søskene. Anonymous poster hash: fd990...5f1
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Eldste vet jo hva bestemora har i skapet og er godt kjent og kan derfor spør etter det hun vil ha. Hun er jo også tre år eldre... Ja det hadde vært greit å holde begge borte fra overnatting, men eldste elsker jo å være der.. Hun er ikke slik med henne, fordi hun er jo så mye "enklere" å ha med å gjøre, fordi de kjenner henne Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 flere som har noen råd? EVt er det jeg som overreagerer? Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Du bør sende 3 åringen på overnatting alene, beste måten å bli kjent Anonymous poster hash: 58303...444
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 Hadde ikke sendt eldste på overnatting overhodet. Hadde moren spurt om besøk, hadde jeg svar begge eller ingen, med forutsetning at begge barna skulle ha det hyggelig på besøk. Er virkelig ikke hennes oppgave å oppdra barna. Hun må få ha regler i sitt eget hus, men det høres ut som om hun er litt irritert ift barneoppdragelsen din, og velger å la det gå utover din yngste.. Er i litt samme situasjon. Du vet jo med sikkerhet at minste ikke har det så hyggelig når han er der, hvorfor i alle dager tvinge moren din til barnepass? Anonymous poster hash: ddf34...f45 Anonymous poster hash: ddf34...f45
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Jeg tipper at bestemor har stemplet det ene barnet som "enkelt" og det andre som "vanskelig"? Det er dessverre noen som ikke takler barnebarn som krever litt mer. Jeg har også en av hver, men heldigvis ingen besteforeldre som forskjellsbehandler. Jeg tror nesten du må opplyse bestemor at hun oppfører seg som om hun er mer glad i ene barnet, og at det finner du deg ikke i, så da setter du foten ned. Anonymous poster hash: 67312...ad7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Fordi han har vært der en gang før på overnatting og det var i påska i fjor. Synes hun trengte å prøve å ha han igjen nå som han er eldre i stedet for å avvise han hele tiden. Jeg regnet jo med han skulle ha det fint, de komner jo bra overens når jeg er tilstede (noe som ikke er sjeldent). Dessuten hadde de lovet "gull og grønne skoger" (Tur til danmark, dyreparken og overnattinger for eldste) for ungene i ferien UTEN å holde noe som helst. Vet de synes han er bortskjemt, men han er virkelig ikke det! De er to vidt forskjellige personer hvor den ene er ei stille jente og han er utadvent gutte gutt.. Og det medfører at eldste ikke krever noe som helst men yngste krever mer for dem.. Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Å gi den ene sjokolademelk men ikke den andre er ikke ok, men å kreve at ungen spør skikklig og ikke bare hyler synes jeg er helt ok. Jeg synes også det er helt greit å si at om han ikke liker maten får han gå uten til neste måltid. Hvis gutten er vant til å få det han vil ha ved å hyle og at det blir servert noe annet hvis han "ikke liker" det som serveres forstår jeg godt at besteforeldrene ikke vil ha ham på besøk. For meg høres det ut som om gutten trenger en god dose oppdragelse før han kan prakkes på andre. Anonymous poster hash: b577d...8dc
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Han har nettopp fylt 3år, alt folkeskikket er ikke helt på plass, men han er kun 3år! Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Og han hylte ikke ut når han ikke likte det som ble servert, han ville ikke ha og sa det. Og endte dermed opp med å gå 8 timer uten mat.. Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Høres ut som min mor. Lite fleksibel og vanskelig. Kuttet kontakten etterhvert, men det var diverse andre ting også da. Men, skjønner frustrasjonen din. Hadde ikke levert ungene mine ditt. Anonymous poster hash: 24723...c5d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Å gi den ene sjokolademelk men ikke den andre er ikke ok, men å kreve at ungen spør skikklig og ikke bare hyler synes jeg er helt ok. Jeg synes også det er helt greit å si at om han ikke liker maten får han gå uten til neste måltid. Hvis gutten er vant til å få det han vil ha ved å hyle og at det blir servert noe annet hvis han "ikke liker" det som serveres forstår jeg godt at besteforeldrene ikke vil ha ham på besøk. For meg høres det ut som om gutten trenger en god dose oppdragelse før han kan prakkes på andre. Anonymous poster hash: b577d...8dc Ha ha. Da jeg leste denne tråden visste jeg at det ville komme noen besserwissere og skrive dette! Men en treåring er ikke ferdig oppdratt. Besteforeldrene kan sikkert bidra i oppdragelsen, men akkurat her synes jeg det høres ut som bestemor er mer trassig enn treåringen. Hvis hun ønsker seg et hyggelig og høflig barnebarn, så må hun i det minste gå foran med et godt eksempel. Slik hun oppfører seg nå legger hun bare opp til maktkamper og skyttergravskrig. Anonymous poster hash: 67312...ad7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Det er det jeg også mener, og prøver å forklare henne, men det er som å snakke for døve ører. Hun nekter for at hun er for streng. Synes også det er vanskelig å skulle nekte eldste å gå der når hun liker å være der, og gjerne maser om å få komme dit.. Og nå virker det ikke som om minste bryr seg om hun er der og han er hjemme. Det er mer jeg som irriterer meg. Anonymous poster hash: 548df...71d
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Besteforeldre har ingen plikt til å ha barnebarna der i det hele tatt. Synes ikke du kan påtvinge dette. Jeg er jo egentlig enig i at man skal spørre pent for å få, at å skrike seg til ting er uakseptabelt. Og at en kan være høflig betyr ikke at den andre skal kunne skrike seg til ting. Jeg synes heller ikke man skal lage annen mat til en unge som nekter å spise jeg da. Han fikk jo kveldsmat. Hvis dere hadde hatt slike regler hjemme hadde kanskje din mor ønsket å passe ham også. Min mor har aldri hatt min yngste på overnatting, hun er 7. Hadde aldri fallt meg inn å tvinge det igjennom. Hverken for moren min, og i alle fall ikke mtp på ungen min. De er sammen ellers. Påtvinger du bestemoren å pass ungen din, må hun få følge sine regler. Hvilke jeg synes er normale. Anonymous poster hash: 09299...1ec
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Men å love dem turer hun ikke holder synes jeg IKKE er greit. Min mor er like streng, men hun er kjempesnill. Derfor reagerer jeg ikke på det du skriver. Anonymous poster hash: 09299...1ec
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har en veldig utadvendt guttegutt som er aktiv og trassig, men han hadde da normal folkeskikk som 3 åring. Måtte be pent om ting, si høfflighetsfraser og hyling/ masing ga null goder. At bestemor ikke takler sønnen din er leit, men du kan ikke forvente at hun skal få det til før dere får lagt noen grunnregler. Her i huset er det vanlig at barnet er nogenlunde oppdratt før jeg sender avgårde til overnatting, er ikke bare bare å skulle klare å ha en 3 åring som er sinna og vrang... Ikke forvent så mye av bestemor, det er jo ikke hennes barn og jo, en på 3 år kan man forvente folkeskikk av Anonymous poster hash: 1fc7b...336
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Så man skal ikke ha ungene til overnatting før de er rundt 3-4 og har ordentlig folkeskikk..javel får huske det til nestemann kommer.. Det at jeg "tvang" igjennom en overnatting var på bakgrunn at de hadde lovet "gull og grønne skoger" til barna, men de hadde også lovet å hjelpe meg som er alene med begge hele ferien imens faren er på jobbreise, og jeg er høy gravid. Jeg forventer ikke hjelp, men forventer at folk endten holder det de lover, eller bare lar vær å love noe som helst! Gutten er heller ikke vanskelig hjemme, men jeg føler de har stemplet han som vanskelig siden han ikke er snill, stille pike slik som hun andre, og derfor skal vise makt og være lite fleksible. Jeg forventer heller ikke at hun skal lage annen mat til han der og da, men ser ikke problemet med å smøre en skive/gi en banan etterpå slik at han ikke går 8(!) timer uten mat..!?! Anonymous poster hash: 548df...71d
Gjest FinogFjong Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Den bestemoren hadde kun fått lov til å møte mine barnebarn i mitt hjem under mitt oppsyn. Hun hadde ikke fått lov til å irettesette, eller komme med "forslag" overhodet. Det bestemor har startet kan kun utvikle seg i værre retning om hun ikke snarest blir satt kraftig på plass.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #21 Skrevet 31. juli 2013 Du kan jo be henne la være å love ting som ikke blir holdt. Snakk også om hennes regler først. Og er det umulig for din sønn å gjennomføre så hold ham hjemme. Han fikk mat, men nektet å spise. Han fikk mat senere på dagen. Kanskje han lærte noe? Beklager, men mine barn har hatt den høfligheten på plass innen den alderen så jeg synes ikke det er noe å reagere på. Men kanskje du burde vurdere litt selv. Begynner jo ved den alderen å tenke på å være med hjem fra barnehagen ol, da blir det fort til at det ikke kommer flere invitasjoner omhan ikke har normal folkeskikk på plass. Kanskje det føles slemt å trekke grensene der og da, men når man får tilbakemeldinger om at det er så koselig å ha barn på besøk fordi de er så høflige, da har man jo gjort noe riktig....... Anonymous poster hash: 09299...1ec
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #22 Skrevet 31. juli 2013 Mine barn har aldri vært med andre barn hjem fra bhg, når de er 3 år så akkurat det tror jeg ikke er noe problem! Ja kanskje treåringen lærte noe av å gå 8 timer uten mat, men jeg synes ikke slike metoder er greit overhode når de er så små! Hadde han vært eldre så javel, men TRE år.. Små barn vel sikkert i godt humør og sammarbeidsvillig uten mat, med et svingende blodsukker? Er dere virkelig så strenge med barn som nettopp har fylt 3? Anonymous poster hash: 548df...71d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå