Gå til innhold

Reise med en nyfødt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i september, bor på Østlandet. Det er vårt første barn og første barnebarn på min side. Min bestemor (babyens oldemor) har vært i dårlig form i flere måneder nå. Hun er 85 år og sliter med luftveisinfeksjoner, har hatt en del lungebetennelser i løpet av året.

Familien min bor i Midt-Norge. I utgangspunktet skulle vi ikke besøke de før til jul, men vi er litt redde for at det plutselig skal skje noe med min bestemor. Vi har veldig lyst til at hun skal treffe babyen, noe hun også selvsagt har lyst til. Det er også min eneste gjenlevende besteforeldre.

Vi lurer derfor på om vi skal ta turen oppover i løpet av de første ukene etter fødsel (gitt at formen min er bra). Vi har mange muligheter, bil, tog eller fly. Hvis vi tar toget så kan vi ha med både vogn og bilstol og låne bilen til foreldrene min der oppe, men tror ikke vi orker å ta med vognen på fly. I bil har vi jo plass til alt dette. Hva er det best å reise med med en liten baby? Flytiden er jo desidert kortest, men da er det jo så begrenset hva man kan ha med seg...

På toget tenkte vi evt. å ta nattog med sovekupè så det blir litt mer privat med amming og alt sånt. Det får vi jo også med egen bil, men dette tar jo mye lenger tid enn med fly.

Noen som har noen erfaringer med å reise med en liten en? Hva ville dere valgt?

Eller er det egentlig helt urealistisk at vi skal få til dette rundt 2 uker etter fødsel?

Anonymous poster hash: 254aa...ace
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt bil.

Har tatt toget med sovekupe og en baby. Fikk så vidt inn vogna i kupeen og det var da ikke mer plass :(

Med fly går det bort mye tid på flyplassene og du får lite ting med deg som du ikke har tilgjengelig når du trenger det. Har gjort det også.

Jeg liker helt klart best bilen.

Mye plass. Kan stoppe akkurat når man trenger og har alt man trenger.

Er ikke så mange timer fra Østlandet til Midt Norge. 

Anonymous poster hash: fa45d...b7a
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt bil.

Har tatt toget med sovekupe og en baby. Fikk så vidt inn vogna i kupeen og det var da ikke mer plass :(

Med fly går det bort mye tid på flyplassene og du får lite ting med deg som du ikke har tilgjengelig når du trenger det. Har gjort det også.

Jeg liker helt klart best bilen.

Mye plass. Kan stoppe akkurat når man trenger og har alt man trenger.

Er ikke så mange timer fra Østlandet til Midt Norge. 

Anonymous poster hash: fa45d...b7a

Takk for svar :)

Jeg sjekket nsb.no nå og det ser ikke ut som man får ta med barnevogn på nattoget, på de datoene jeg har valgt så står det ingen "ledig plass for barnevogn".I tillegg er det jo litt stress med å komme seg til togstasjonen og om det er parkering etc. Spørs om det letteste blir satse på bilen da :)

Anonymous poster hash: 254aa...ace

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg ville helt klart valgt bil:)

Skrevet

Så lenge både du og babyen er i form, så er det jo ikke umulig. Men jeg ville ikke reist noe sted, kun fordi jeg synes det er best hjemme, og liker ikke å Være ute når hun er urolig. Min baby blir urolig når vi er ute å farter. Men jeg skjønner situasjonen din veldig godt, min bestemor døde da jeg var 13 uker på vei, hun fikk aldri vite om graviditeten, fordi hun var syk og vi var redd hun kom til å bli veldig lei seg når hun hadde skjønt at hun aldri fikk oppleve oldebarnet sitt. Jeg skulle så inderlig ønske bestemor levde og fikk møte babyen

Hadde jeg skulle reise så langt, så tror jeg nok jeg hadde valgt tog fremfor bil, men som du også sier, helst fly men da får du mindre med deg. På toget slipper babyen å ligge i et bilsete hele tiden, det er lettere å amme/skifte på babyen, og dere får slappet bedre av :)

Lykke til!! Håper det ordner seg for dere og at bestemor får møte oldebarnet sitt :)

Anonymous poster hash: 6283d...327

Skrevet

Jeg hadde flydd! Du risikerer at bilturen tar laaaaaaang tid med en nyfødt. Vi kjørte første gang når eldste var tre måneder, og selv om han var en sovebaby som elsket å kjøre vil så måte vi overnatte på veien. Ellers hadde det blitt for lenge å sitte på en dag. Bilturen tar normalt syv-åtte timer.

På flyet kan du ta med både vogn og bilstol og det tar sikkert ikke mer enn en times tid i flyet.

Forresten så kjøpte vi en billig vogn, og etterhvert bilstol, som vi har stående hos mine foreldre. Skal nå ha nr tre så den har vært verdt pengene :)

Skrevet

Vi kjørte for å besøke min bestemor og bestefar da eldstebarnet her var mellom 2 og 3 uker gammel. Vi bor på sørlandet og har oldeforeldrene på østlandet, 4 timer i bil om vi kjører uten barn, litt mer med de stoppene som kreves med barn. Vi hadde en litt lang stopp halvveis hvor vi hadde vogna ut av bilen så ungen fikk litt pause fra bilstolen og kunne ligge flatt i vogna noen timer.

Det gikk helt fint for vår del.

Anonymous poster hash: 07395...cd3
Skrevet (endret)

Ville kjørt bil og beregnet god tid. Ville også sett an egen form og babyen litt. Vi reiste på bilferie da eldste var to uker og det gikk helt fint. Litt ekstra tid tok det jo, men han var rolig når han var så liten og jeg var i toppform, så jeg så ingen grunn til å sitte hjemme og glo i veggen når vi egentlig hadde lyst til å reise.

Endret av Poetica von Tryll
Skrevet

Vi skal til Sørlandet for å besøke familien etter babyen blir født. Da skal jeg og babyen ta fly, mens mann, storesøster og hunden kjører bil. Så timer vi det sånn at flyet lander ca når de er ved flyplassen. Da blir det bare en time i bil for babyen, og det syns jeg er nok.

På vei hjem gjør vi det samme, jeg tar fly og så får vi noen vi kjenner som har babysete til å hente meg på flyplassen her og kjøre meg hjem. Så kommer de andre med bilen.

Skrevet

Hadde helt klart IKKE valgt bil. Så små babyer skal helst ikke sitte i bilstol så lenge av gangen, og det er styrete å finne et sted å stoppe for å skifte/amme osv. I tillegg aner du vel ikke hvordan det er for deg å sitte så lenge selv bare et par uker etter fødsel (ja, det er mye som kan skje i underlivet som man ikke er forberedt på!). Løsningen til DaTuMa høres genial ut spør du meg.

Skrevet

Hadde flydd. 2 kofferter med 20-23 kg og sende en bilstol gratis. Brukte nesten bare sjal og sele når babyn var så liten selv. Hadde aldri satt meg i en bil så lenge pga at ungen ikke skal sitte så lenge og jeg hadde hatt lyst å kose og holde i min baby, ikke at den skal sitte i en bilstol.

Skrevet

Så fremst jeg og babyen er friske, reiser vi til syden når babyen er ca 6 uker. Ikke helt nyfødt da men. Vi kjørte på ferie til Sverige (10 timers kjøring en vei) da hun som nå er 12 år, var 3 uker. Det gikk bra. Stoppet jo når vi følte behovet. :)

Skrevet

Man trenger ikke å ta pauser hver halvtime i bil selv om barnet er nyfødt. Dagens bilseter er såpass 'liggende' at det ikke er noe problem å kjøre feks så lenge babyen sover. Det vil allikevel bli naturlige sove og skifte-bleie-stopp. Hvis du er usikker hør med fysio på helsestasjonen :) fra østlandet til midt Norge ville jeg tatt bil, ta det som en tur og ikke stress :)

Anonymous poster hash: 2ce65...fdd

Skrevet

Tog er kjempefint med baby! Både nattog og dagtog. Hvis du må legge sammen understellet i kupeen, så er det i hvert fall plass til bagen.

Anonymous poster hash: 3f1e5...861

Skrevet

Ville helt klart tatt fly.

Anonymous poster hash: 2af7f...b67
Skrevet

Jeg ville nok tatt fly. Det kan være ganske smertefult å sitte lenge om gangen etter fødselen, spesielt om du har mange sting, så bil ville jeg unngått. I tillegg får du med deg en hel haug med utstyr på flyet. (hvertfall hos sas)

Skrevet

Har termin i begynnelsen av september jeg også og har en bestefar jeg er svært knyttet til. Han er riktig nok ikke så gammel som bestemoren din, er bare 79, men ting kan skje fort med tanke på levemåten hans og sykehistorien. Ganske så kjør med andre ord allerede. Har spurt jordmor angående reise med en nyfødt uten vaksine, da det har seg sånn at det er snakk om utlandet(fly 2 timer, tog 20 timer). Hun sa at å reise med små barn er det enkleste man kan finne på og barnet har mors immunitet de første månedene likevel. Jeg reiser ikke før etter  6 ukers kontroll, da det praktiske må ordnes før vi kan reise(tenker på papirene). Har ikke bil, så vet ikke ang. bilreise med en nyfødt, men hadde ikke valgt det. Har en vennepar som skulle reise med bil fra Bergen til Oslo for en uke siden, de måtte snu til slutt, banet er 4 mnd gammel. 

Anonymous poster hash: b3c0d...1e0
Skrevet

Vi har familie på annen kant av landet (ca 50 mil unna). Har både kjørt og flydd, begge har fungert greit. Vi bor nær lokal flyplass, hvis vi kjører dit holder det med en times margin fra døra hjemme til avgang - veldig deilig. Da bruker vi to og en halv time fra dør til dør, men blir jo avhengig av å låne/ leie bil når vi kommer frem. Hjemover bruker vi omtrent en time ekstra da vi må være tidligere på plass.

Hvis vi kjører, tar det 8 timer pluss pause. Det er langt, men det går. Fordelen er helt klart at det er mindre styr inn og ut av flyplass, gjennom sikkerhetskontroller, pakking av barnevogn, etc. En liten baby sover jo "nårsomhelst", men i den grad den har et slags mønster når dere skal dra, kan det være lurt å legge opp turen etter hvordan baby'n vanligvis sover, f.eks. en etappe med soving, stopp med litt kroppsstrekk og amming/ flaske, og så runde av med soving igjen. Det har fungert greit her. Da ungene var helt små, kjørte jeg helst kveld/natt. Nå spiller det ikke så stor rolle. Vi kjører oftest på dagen nå - og så stopper vi omtrent halvveis - f.eks. på badeland, lekeland, en-eller-annen-park. En biltur blir forresten alltid hyggeligere om man tar det rolig, pauser ved behov, leker litt med de små som er lenket til en trang bilstol :-) Forsiktig med små rygger!

Som en over skriver: Hvis dere kommer til å reise regelmessig, ville jeg vurdert å finne en brukt vogn og evt et brukt sete som kunne stå hos besteforeldrene. Litt mindre styr... Finnes mye helt greie ting på Finn.no (en sportsvogn med bag, for eksempel - fungerer som vogn først, og er deretter brukbar som trille enda noen år...

Anonymous poster hash: 5e64e...b80

Skrevet

Vi hadde også planlagt å dra på tur noen få uker etter fødsel, men siden jeg endte opp med hastekeisersnitt og store smerter i etterkant, over en uke på sykehus osv, så kunne jeg bare glemme å dra noe som helst sted på flere uker. Så prøv å ikke legg for bastante planer ihvertfall, ta det som det kommer, og ta turen HVIS alt er bra med dere begge :) Legg inn mye pauser, og dere må nok se an babyen først også. Noen babyer hater å sitte i bilstol, har kolikk osv.. Så er det en ting jeg har lært meg etter at babyen kom, så er det å ta alt som det kommer ;) For øvrig ville jeg ha valgt bil! :)

Anonymous poster hash: c34cf...63d
Skrevet

Vi dro til Vestlandet når han var 6uker, tok fly. Vi sendte vognen med flyet (brukte ikke prampack) og hadde bilstolen inne på flyet. Gikk helt fint. Han koste seg, og enset ikke at vi tok fly engang. Ammet når vi lettet og landet etter tips fra flyvertinnene. På flyplassen hadde jeg han i bilstolen eller på et teppe ved siden av meg. Gikk fint.

Reiste på biltur med yngste når han var 6uker, og det gikk og fint, men turen tok 8timer med matpauser istede for 6timer. han fikk strekt seg godt, og sov mesteparten av tiden.

Anonymous poster hash: 92363...d14
Skrevet

Vi måtte ut på tur da sønnen vår var ca 2,5 uke. Vi tok tog (åtte timers tur), og det gikk veldig fint. Babyen sover sannsynligvis stort sett, og da kan han/hun ligge i vogna og sove. Hvis babyen gråter, kan du ha på fanget eller bevege deg rundt og trøste. Bestill de setene der barnevognen kan stå rett foran deg, da sitter du rett der og slipper å stresse med at du er langt fra vogna. Ser ikke egentlig poenget med nattog, da babyen som sagt sannsynligvis stort sett sover likevel.

Du er mye mer låst i bilen, og det er upraktisk med potensielt mange stopp pga gråting. Og få ting er tristere enn et spedbarn som gråter i bilsetet sitt. :-)

Men hvis du ikke har noe i mot å fly, så hadde jeg gjort det. Da går det kjapt og greit. Du kan enten ta med vogn, eller kanskje du kan låne vogn hos foreldrene dine eller kjøpe en brukt som kan stå der? Det er uansett greit med vogn, hos oss sov den nyfødte lenge i vognbagen, og da kan du vugge i søvn. Ulempen med fly er at du kan ende opp med å tape penger hvis du ikke orker å dra når dere har planlagt.

Skrevet

Jeg ville flydd, uten tvil. Har pendla med fly med min lille siden han var tre uker. Jo mindre baby jo enklere. Hvis du ammer trenger du strengt tatt bare et lite skift og noen bleier. Vogn og bilstol hadde jeg prøvd å få lånt der oppe. Vi kjørte noen litt lengre bilturer med baby vi måtte beregne ca 50% mer tid. Altså vil en 6 timers biltur kanskje ta ni timer. Det er lenge å være på reise.

Anonymous poster hash: 670bb...f6f

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

50 mil kunne jeg kanskje kjørt, 100 mil ville jeg aldri kjørt med nyfødt, da hadde det nok blitt fly.

Jeg ville for øvrig ventet mer enn to uker, minst tre og gjerne fire uker. Det er så mye som skjer de to første ukene, og ofte mye styr med ammingen/å få opp produksjonen, så jeg ville definitivt ventet litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...