Gå til innhold

Sliter med å velge faddere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har rett og slett alt for mange vi kunne ønske skulle være fadder. Har valgt at barnet skal ha 6 faddere, og at vi skal velge 3 hver. Problemet mitt er at jeg har 8 stykker som jeg ønsker skal være fadder fra min side, og regner med at nesten alle selv tror dem skal få bli fadder siden vi har så utrolig mye med hverandre å gjøre. Dette er både familie og venner.

Hvordan løste dere hvem som skulle bli fadder? Dette er første barnet, og håper det blir flere etterhvert. Men hvordan fordele?

Aktuelle:

2 brødre og 1 svigersøster

Søskenbarn som jeg har veldig mye kontakt med, har vokst opp som søstre.

2 veninner som er søstre, føler ikke at jeg kan spørre bare den ene. Har ikke kjent di så veldig lenge, men blitt veldig nære og kan prate med dem om alt. Vet at dette vennskapet kommer til å vare!

2 forskjellige veninner som jeg har kjent siden barnehagen hvor begge har vært noen supre støttespillere for meg gjennom graviditeten.

Og jeg skal bare velge 3 av disse :( Har lyst å spørre alle, skulle fått tvillinger :P HJELP!

Anonymous poster hash: 71a7b...816
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta venner... trodde selv jeg skulle ha et supert forhold til de resten av livet..

ja vi er venner enda, ikke noe sånt ! men vi bor ikke samme sted og de viser generelt lite interesse for ungen og besøker oss VELDIG sjeldent..

Barnet mitt vet jo ikke hvem de er omtrent....

ta familie, dem vet du at du har for bestandig, med mindre det er ei barndomsvenninne du har kjent siden du bar baby lissom..

Anonymous poster hash: 23017...6f0
Skrevet

Her tror jeg at jeg kun hadde valgt familie.. Hvis du er redd for å såre noen av vennene da. Da har du iallefall 3 stk ;)

Anonymous poster hash: 384d4...b78

Skrevet

Venninnene du har kjent lenge og søskenbarnet er mitt forslag :)

Skrevet

Ta en bror, svigerinnen og en av barndomsvenninene

Anonymous poster hash: 18bae...012

Skrevet

Enig med #2, ikke velg venner. Jeg ville valgt søskenbarna. Brødrene har jo allerede en rolle i barnets liv.

Lykke til med valget :)

Skrevet

Dropp venner. Ville gått for brødrene og evnt. svigerinnen.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet (endret)

Vi valgte bl.a to svigerinnene (koner til brødrene våre) til vårt første barn med det resultat at da hun skulle konfirmeres var begge parene skilt og ex-tantene kom ikke i konfirmasjonen. Trist for konfirmanten.

Derfor hadde vi kun familie som faddere til mini - de blir man aldri kvitt ;)

Endret av ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Velg de som er i biologisk familie med barnet. De er der for alltid. 

Skrevet

Her ville jeg valgt brødrene + søskenbarnet

Evt bror og svigerinne som er par + søskenbarn

Jeg er fadder på to barn, begge er min venninne sine. Jeg vet at jeg kommer til å følge opp disse to ekstra frem til de er voksne, og jeg har gjort det klart for de voksne at så lenge de har valgt meg som fadder så kommer jeg til å blande meg inn i ungenes ved og vel.

Min mann er fadder for flere av sine venners barn. Han følger de ikke spesielt opp ene og alene fordi han er fadder. Kontakten er der stort sett bare når han har kontakt med vennene sine (noe han har jevnlig). Men han har ikke peiling på bursdager, de får ingenting ekstra til jul - og hvis jeg spør hvem han er fadder på så husker han ikke det helt heller.

Så blant venner kan du få så mangt:-)

Skrevet

Vi valgte bl.a to svigerinnene (koner til brødrene våre) til vårt første barn med det resultat at da hun skulle konfirmeres var begge parene skilt og ex-tantene kom ikke i konfirmasjonen. Trist for konfirmanten.

Derfor hadde vi kun familie som faddere til mini - de blir man aldri kvitt ;)

Uff da, frykter faktisk at det samme kan skje her. Jeg valgte også to svigerinner fordi vi har begge så mange brødre og ingen søstre. Jeg ønsket ikke å velge noen venninner fordi jeg er redd vennskapene ikke varer for alltid. Da virket svigersøste som et bedre valg. Krysser fingrene for at de blir i familien vår for bestandig :wub:

Anonymous poster hash: 1ee7e...7d6

Skrevet

Jeg har venner av mine foreldre som dager, og har alltid hatt et spesielt forhold til dem. Har valgt kombinasjon av venner og familie til mine egne barn også. Hos oss er «regelen» at mormor bærer første barn, foreldrenes eldste søsken er fadder, i tillegg til noen venner av foreldrene. Farmor bærer andre barn, nest eldste søsken, evt kusine er fadder, i tillegg til venner.Selv om mange gjerne vil være fadder, er det hyggelig å «spare» noen til neste barn :-)

Anonymous poster hash: 3840d...8de

Skrevet

Takk for gode svar! Har vurdert bare familie, men samtidig tenker jeg at de kommer til å være i barnets liv uansett. Men mye kan selvfølgelig skje på 15 år, og man vet jo aldri om venner vil følge opp barnet eller ikke. Har selv en onkel og ei tante som er faddere på meg, men jeg kjenner de knapt. De har ikke barn selv, og har alltid tenkt mest på seg selv. De bor i en annen by, og har aldri vært interessert i å møte meg om de har vært hjemme. 
Så, det kan jo slå feil både hos familie og venner :)
Men godt å få litt andres tanker også rundt dette, er nå bittelitt nærmere ett valg ;)

Hi

Skrevet

Takk for gode svar! Har vurdert bare familie, men samtidig tenker jeg at de kommer til å være i barnets liv uansett. Men mye kan selvfølgelig skje på 15 år, og man vet jo aldri om venner vil følge opp barnet eller ikke. Har selv en onkel og ei tante som er faddere på meg, men jeg kjenner de knapt. De har ikke barn selv, og har alltid tenkt mest på seg selv. De bor i en annen by, og har aldri vært interessert i å møte meg om de har vært hjemme. 

Så, det kan jo slå feil både hos familie og venner :)

Men godt å få litt andres tanker også rundt dette, er nå bittelitt nærmere ett valg ;)

Hi

Er du 100 % sikker på om dette blir ditt eneste barn? Om ikke ville jeg uansett valgt familie denne gangen, og heller valgt venner til neste barn. Ikke "bruk opp" fadderne dine på første barnet. :)

Anonymous poster hash: 92176...174

Skrevet

Jeg tok familie. Jeg har to halvsøsken, klarte ikke velge mellom de to, så ble begge :) mannen min har 5 søsken, men kun 1 som er helsøsken. Så han valgte den hele :)

Anonymous poster hash: b9ba2...6ee

Skrevet

Jeg hadde valgt brødrene og søskenbarnet :) som andre sier, de vet du at du ikke "blir kvitt", og de kommer til å stille opp under konf senere ;)

Skrevet

Ville gått for venner. Familien har jo allerede en rolle i barnets liv.

Her har vi valgt min bror og tre venner.

Anonymous poster hash: 78136...cdc
Skrevet

Ville hatt ei blanding av familie og vener, og valgt ein av brødrene + evt svigerinne, og spart den andre til nestemann.

Skrevet

Jeg hadde det som deg da vi skulle velge faddre til første barnet vårt.

Flere gode venninner, flere kusiner som er som søstre for meg og en bror.

Mannen sine søstre ville gjerne være fadder også og hun ene sa rett ut at hun ble fornærmet hvis hun ikke ble spurt.

Jeg tenker at vi har nære familie bånd på begge sider så onkler og tanter blir i livet til barnet uansett. De "nye" vennene har en tendens til å forsvinne litt i jverdagen mens de som har vært med siden barndommen blir.

Så fra min side valgte jeg en kusine og en venninne (min venninnes far er faktisk min fadder også). Mannen valgte faren sin og svogeren/bestekompisen.

Nå med nr to har jeg valgt min bestevenninne og broren min. Han skal spørre to søstre. Min bror har vært helt fantastisk med vårt første barn og stiller opp hver eneste gang jeg spør om hjelp. Han er nesten 10 år yngre enn meg så han har virkelig prioritert onkelbarnet sitt før både kompiser og festing og han synes det er helt topp å få lov å hjelpe.

De to søstrene blir spurt fordi min mann ikke føler seg nær nok de andre kompisene til at de kommer til å stille opp for barnet.

Hun som forventet å bli fadder og ville bli sur ble akkurat det og det må hun bare være. Det er en ære å bli spurt om å være fadder men ikke noe man skal forvente.

I ditt tilfelle ville jeg valgt barndoms venninnene evt søskenbarn

Anonymous poster hash: b5c19...aec

Skrevet

Jeg ville valgt brødrene og søskenbarnet, eller eventuelt venninnene fra bhg og søskenbarnet. Jeg valgte svigersøster selv til første, men hun og broren min ble skilt ett år etter og hun har ikke vist noen form for interesse for barnet etter. Har også en venninne fra bhg og hun er den beste fadderen barnet har.

Anonymous poster hash: e35c9...2f8

Gjest meg&mini
Skrevet

Enig med å ikke velge venninner.

Hadde to venninner, søster og bror som fadder til mini.

Hun ene venninnen har vi så og si ingen kontakt med.

Kommer til å velge samme faddere til nr to, bare jeg dropper hun ene venninnen:)

Skrevet

Velg de som er troende og som kommer til å følge opp barnet i forhold til opplæring i kristendommen, be for det og lære det å be.

Skrevet

Velg familien. Jeg har dessverre brent meg to ganger på å velge venner og angrer veldig på at jeg gjorde det.

Anonymous poster hash: 0611b...e96

Skrevet

Du er ikke garantert at fadderne stiller noe mer opp for barnet bare fordi det er familie, som mange her sier. Finnes mye rare og kronglete familierelasjoner der ute, ikke alle har like gode familiebånd. Folk er så forskjellig så å si at noen kommer til å stille opp mer enn andre etc uten å vite det 100% blir bare teit. Familiemedlemmer som brødre og søstre har jo allerede en rolle ovenfor barnet.

Jeg kommer nok til å velge en eller flere av mine beste venner som fadder når jeg får barn. Venner er familien du selv velger, og i mange tilfeller føler jeg meg mer vel med vennene enn med familien....

Jeg er fadder på begge tantebarna mine, men jeg er først og fremst tante, og det er det de kjenner meg som.

Jeg ville nok valgt de 2 barndomsvenninnene og søskenbarnet.

Skrevet

Har du ikke lest den andre tråden her? Du må ikke velge en venninne, andre venninner kan bli dødelig såret og trekke seg unna både deg og barnet siden de blir å såret over at du har valgt noen andre enn dem ;)

Skjønner ikke helt hvorfor dette er så viktig jeg da, faddere er voksenpersoner i livet til barnet på samme måte som andre voksne i livet deres. Har selv bare familie som faddere og de har nær kontakt med barna fordi de er tante, onkel, bestemor osv, at de er faddere i tillegg betyr ikke så mye egentlig.

I riktig gamle dager var det vel vanlig at barnets fadder tok over omsorgen for barnet om foreldrene døde, da skjønner jeg at dette valget var veldig viktig, men det er jo ikke akkurat sånn lenger da...

Anonymous poster hash: 31bd7...6ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...