Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Vi leier en hybelleilighet hvor utleierne bor i etasjen over. Nå har jeg blitt gravid(ikke helt planlagt, men det er veldig ønsket for det), og jeg lurer derfor på om vi kan risikere at utleierne sier oss opp fordi vi nå venter barn? Har utleierne lov til dette? Og når bør man si ifra til utleieren om graviditeten? Vi har bare bodd der siden februar/mars, og hadde i utgangspunktet tenkt å bo der 2-3 år. Nå blir jo det uaktuelt siden vi skal få barn(er 15 uker på vei nå). Vi er nødt til å se etter noe større etter hvert, men vi kunne godt tenkt oss å bo der en stund til, og det er jo ikke sikkert vi finner noe før en god stund etter barnet er født heller.. Jeg håper utleier tar det greit i og med at vi bor "så tett".. Anonymous poster hash: 866fc...db3
Guttaboys Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Oppsigelsesreglene i kontrakten er like gjeldene om du er gravid. Så se i kontrakten. Vanlig praksis er vel 3 mnd oppsigelsestid (?), og det gjelder begge veier, hvis ikke annet er spesifisert.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Så lenge det ikke står noe i kontrakten om at huseier ikke vil ha mer enn to personer boende i leiligheten tror jeg ikke det at dere får barn er gyldig grunn til å si opp kontrakten. Anonymous poster hash: ab32e...93e
Poetika med K Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 De kan ikke si dere opp med graviditeten som begrunnelse. Men hvis de ønsker å si dere opp av andre gyldige årsaker har du ikke noe oppsigelsesvern fordi du er gravid.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Opptak i Husstanen. Framleie. Leier har bl.a. rett til å la ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens barn, barnebarn, foreldre osv. flytte inn i boligen. Utleier kan ikke nekte at slike personer flytter inn i leieboligen. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren, men godkjenning kan bare nektes dersom det foreligger saklig grunn. De kan med andre ord ikke si dere opp med dette som begrunnelse. Men de kan si dere opp av andre lovlige oppsigelsesgrunner. Anonymous poster hash: 6e436...185
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Takk for svar:) Vi betaler når vi skal, er rolige, har aldri fester, og tar vare på leiligheten med tilhørende inventar. Ingen problemer med hunden vi har boende hos oss heller, så da er det vel ingenting de kan ta oss på.. Og de ønsket i utgangspunktet et langvarig leieforhold også! Anonymous poster hash: 866fc...db3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Med mindre de er dårlige personer, ser jeg ikke for meg at de skal "ta dere" på grunn av dette...? Anonymous poster hash: f9277...ff1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå