Gå til innhold

Student aleneforsørger lånekassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir student og aleneforsørger. Mottar overgangsstønad 13000 kr i mnd, og utdanningsstønad 57000 i året. Er i tvil om jeg skal søke om lån og stipend eller kun stipend av lånekassen. Noen andre som er/ har vært i samme situasjon? Har dere greid dere på kun stipend?

Takk for alle svar.

Anonymous poster hash: 5cf85...205

Anonymous poster hash: 47c07...741

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Jeg er alene og student. Har fullt stipent og lån. Sparer hele lånet + litt av stipendet, ca.6000,- i mnd., til egenkapital

Anonymous poster hash: 33993...9b4
Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Er i samme situasjon og har kun søkt fullt stipend, ingen lån. Det kommer an på hvor høy husleie du har tenker jeg, om du greier det eller ikke. Jeg betaler kun 6000 i mnd i husleie og derfor greier jeg meg uten lånet. 

Skrevet

Du får begge deler. Os og andre stønader fra Nav + støtte fra lånekassen gjør det gunstig å studere som alenemor. Snakker av erfaring.

Anonymous poster hash: fc835...116

Skrevet

Jeg er alene og student. Har fullt stipent og lån. Sparer hele lånet + litt av stipendet, ca.6000,- i mnd., til egenkapital

Anonymous poster hash: 33993...9b4

Er det til du skal kjøpe bolig? Det hørtes lurt ut, er det bedre rente på studielån enn boliglån da eller? Takk for svar:)

Skrevet

Er i samme situasjon og har kun søkt fullt stipend, ingen lån. Det kommer an på hvor høy husleie du har tenker jeg, om du greier det eller ikke. Jeg betaler kun 6000 i mnd i husleie og derfor greier jeg meg uten lånet. 

Jeg har også lav husleie, greier meg nok akkurat på kun stipend. Vet du hvor mye du får i stipend?

Jeg bare lurer på om jeg skal søke om lån i tillegg for å ha litt å gå på, kunne spare litt og eventuellt betale ned ett gammelt lån jeg har stående, eller er det dumt? å låne penger for å betale lån/spare?

Skrevet

Jeg studerer uten noe fra lånekassen og klarer meg helt fint uten noe jobb ved siden av. Men det er nok som en sier over her, det kommer jo an på hvilke utgifter man har :)

Skrevet

Hvis du er smart og klarer å ikek forbruke alt du har på kontoen, så søker du selvfølgelig fullt lån og stipeng. Lånet er gratis så lenge du studerer, og det er bare å sette det på konto slik at det kan godgjøre seg der!! Ved endt studie kan du velge å betale tilbake studielånet eller du kan bruke det som egenkapital til bolig. Lånekassen har generelt bedre rente og lånebetingelser en noen bank:)

Anonymous poster hash: 6418f...717
Skrevet

Hvis du er smart og klarer å ikek forbruke alt du har på kontoen, så søker du selvfølgelig fullt lån og stipeng. Lånet er gratis så lenge du studerer, og det er bare å sette det på konto slik at det kan godgjøre seg der!! Ved endt studie kan du velge å betale tilbake studielånet eller du kan bruke det som egenkapital til bolig. Lånekassen har generelt bedre rente og lånebetingelser en noen bank:)

Takk:) Da er det kanskje det jeg må gjøre, problemet er jo at det er fryktelig fristende å bruke av de pengene når man får dem på konto, alltid noe en har lyst på <_<

Må være streng med meg selv da, tips? Virket som at du var en med litt økonomisk peiling ;)

Skrevet

Takk:) Da er det kanskje det jeg må gjøre, problemet er jo at det er fryktelig fristende å bruke av de pengene når man får dem på konto, alltid noe en har lyst på <_<

Må være streng med meg selv da, tips? Virket som at du var en med litt økonomisk peiling ;)

Du kan f.eks sette de på BSU-konto hvis du faller inn under de rkavene. God rente, og pengene er bundet opp slik at de ikke kan brukes:)

Evt kan du opprette en egen konto som ikke er tilgjengelig i nettbanken eller med kort, evt opprette en konto en en "fjern" bank du aldri egentkig bruker.

Selv har jeg en slik konto i skandiabanken. Den har jeg riktignok tilgang til i nettbanken, men fordi dette kun er en konto som aldri blir brukt til noe annet enn sparing (som går som direktetrekk fra min vanlige lønnskonto) så "glemmer" man den på en måte:)

Et sikkert tips er også å absolutt IKKE ha kredittkort. Kredittkort gjør det ekstremt mye mer fristende å dra kortet, og du får regningen i fanget i ettertid.......

Skrevet

Men husk at når du mottar overgangsstønad så blir mye av stipendet til lån, og mindre av lånet omgjøres til stipend etter bestått eksamen. Pga inntekten overskrider maks grensen fra lånekassen.

Anonymous poster hash: b70b1...c6c
Skrevet

Du kan f.eks sette de på BSU-konto hvis du faller inn under de rkavene. God rente, og pengene er bundet opp slik at de ikke kan brukes:)

Evt kan du opprette en egen konto som ikke er tilgjengelig i nettbanken eller med kort, evt opprette en konto en en "fjern" bank du aldri egentkig bruker.

Selv har jeg en slik konto i skandiabanken. Den har jeg riktignok tilgang til i nettbanken, men fordi dette kun er en konto som aldri blir brukt til noe annet enn sparing (som går som direktetrekk fra min vanlige lønnskonto) så "glemmer" man den på en måte:)

Et sikkert tips er også å absolutt IKKE ha kredittkort. Kredittkort gjør det ekstremt mye mer fristende å dra kortet, og du får regningen i fanget i ettertid.......

Tusen takk for gode tips, lurt:-)

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet (endret)

Jeg har også lav husleie, greier meg nok akkurat på kun stipend. Vet du hvor mye du får i stipend?

Jeg bare lurer på om jeg skal søke om lån i tillegg for å ha litt å gå på, kunne spare litt og eventuellt betale ned ett gammelt lån jeg har stående, eller er det dumt? å låne penger for å betale lån/spare?

Jeg går et 100% studie og får dette fra lånekassen:

-august 10 592

-september 3 792

-oktober 3 792

-november 3 792

-desember 3 792

-januar 10 592

-februar 3 792

-mars 3 792

-april 3 792

-mai 3 792

I tillegg får jeg full OS, barnetrygd, bidrag, stønad til barnetilsyn, penger til månedskort buss (420 kr/mnd) og utdanningsstønad (7 410 kr engangsbeløp) fra Nav. Dette siste må du søke om om du ikke har gjort det. Tenker jeg klarer meg uten studielån i år. Har studielån fra 2 år tidligere som jeg skulle "sette på sparekonto", ja, det skjedde ikke :P Så jeg vil ikke ha mer lån, selv om jeg kunne prøvd på nytt å spare pengene og få rentene, så vet jeg at det ikke er så lett.

Må presisere at det jeg har skrevet opp fra Lånekassen er det jeg får fordi jeg søkte om kun stipend. Skrev også hvor mye jeg ville ha i inntekt i studieåret, så de er klar over hvor mye jeg får fra Nav, men likevel får jeg såpass mye. Er forberedt på at en del av det likevel blir omgjort til lån på slutten av året, da jeg ikke stoler på Lånekassen sitt regnestykke.

Endret av Hyacinth Bouquet
Skrevet

-august 10 592

-september 3 792

-oktober 3 792

-november 3 792

-desember 3 792

-januar 10 592

-februar 3 792

-mars 3 792

-april 3 792

-mai 3 792

I tillegg får jeg full OS, barnetrygd, bidrag, stønad til barnetilsyn, penger til månedskort buss (420 kr/mnd) og utdanningsstønad (7 410 kr engangsbeløp) fra Nav. Dette siste må du søke om om du ikke har gjort det. Tenker jeg klarer meg uten studielån i år. Har studielån fra 2 år tidligere som jeg skulle "sette på sparekonto", ja, det skjedde ikke :P Så jeg vil ikke ha mer lån, selv om jeg kunne prøvd på nytt å spare pengene og få rentene, så vet jeg at det ikke er så lett.

Må presisere at det jeg har skrevet opp fra Lånekassen er det jeg får fordi jeg søkte om kun stipend. Skrev også hvor mye jeg ville ha i inntekt i studieåret, så de er klar over hvor mye jeg får fra Nav, men likevel får jeg såpass mye. Er forberedt på at en del av det likevel blir omgjort til lån på slutten av året, da jeg ikke stoler på Lånekassen sitt regnestykke.

Tusen takk for utfyllende svar, kjempeflott:-)

Skrevet

Men min saksbehandler på nav sa jeg ville få 57000kr som engangsbeløp til skolepenger som utdanningsstønad, er dette feil? Ser du skriver du får 7000 som engangsbeløp?? Jeg skal gå høyskole.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Men min saksbehandler på nav sa jeg ville få 57000kr som engangsbeløp til skolepenger som utdanningsstønad, er dette feil? Ser du skriver du får 7000 som engangsbeløp?? Jeg skal gå høyskole.

Hmm. Jeg går på universitetet, 100% studie, er 100% enslig forsørger. I skrivet fra Nav står det at jeg får 12 550 kr i utdanningsstønad (dette er semesteravgift (940 kr), penger til skolebøker (7410 kr) og reiseutgifter (4 200 kr). Dette er det jeg får. Vet ikke hvor saksbehandleren din får 57 000 fra, men kan hende du er i en annen situasjon enn meg? 

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet (endret)

Stipendet fra Lånekassen (inkludert forsørgerstipend) utgjør imidlertid ca 52 000. Det kan ikke være dette tallet han mente? Dette er ikke engangsutbetaling men inngår i den lista jeg lagde over hva jeg får i mnd

Endret av Hyacinth Bouquet
Skrevet

Det står på sidene til nav under utdanningsstønad. Penger til skolemateriell7000 og skolepenger 57000. Nei. Det var utdanningsstønad hun sa. Rart. Syns det hørtes for godt ut til å være sant, det er kanskje penger for dem som må bryale sskolepenger til privat skole? ? Dette var rart

Skrevet

Satser

Tilskudd til skolemateriell - enslig mor eller far

Gjelder satser for skoleåret 2013/2014. Satsen reduseres ved utdanning på deltid.Skoleslag Full sats  v/videregående skole 3 710 kroner  v/høgskole/universitet  7 410 kroner   

Tilskudd til skolepenger - enslig mor eller far

Gjelder satser for skoleåret 2013/2014. Satsen reduseres ved utdanning på deltid.Skolepenger  Videregående skole  Høgskole/universitet 24 150 kroner 57 870

Skrevet

-august 10 592

-september 3 792

-oktober 3 792

-november 3 792

-desember 3 792

-januar 10 592

-februar 3 792

-mars 3 792

-april 3 792

-mai 3 792

Får du full os så blir nok noe av stipendet omgjort til lån når du er ferdig med skoleåret. Skjedde med meg, men heg var klar over det da så var ingen overraskelse.

Anonymous poster hash: b70b1...c6c

Skrevet

Andre som har fått lik informasjon om utdanningsstønad som meg? Rart at saksbehandler sier til meg at jeg vil få 57000 i skolepenger, men når jeg søker på diverse forum ser jeg at alle får kun den summen på litt over 7000 kr, så det jeg har fått vite må jo være feil. Utrolig irriterende, regner jo med at de på navkontorene vet dette, og nå har jeg planlagt utifra at det er sånn....æsj...

Skrevet

Dytt

Skrevet

De penger får du bare som ekstra lån om du skal betale skolepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...