Liv & Røre Skrevet 30. juli 2013 #26 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #27 Skrevet 30. juli 2013 Hadde dette skjedd min datter så hadde jeg sakt fra med en gang, ikke bare til bhg men og til alle foreldrene. Gått til hver og en å fortalt hva guttene har holdt på med og at de må snakke med guttene om hva som er rett og galt i forhold til andres kropp. Jeg hadde og tatt en god prat med min datter om intimsoner og hva som er ok og hva som ikke er ok. Også lære ho det å si ifra til de voksene med en gang noe slikt skjer igjen. Jeg syntes det er mest rart at du ikke har snakket med din datter om slike ting før nå i en alder av 6. Mi er 3 og vet allerede hva som er intimgrensene sine og sier klart og tydelig ifra om andre bryter den grensen... Anonymous poster hash: 160ea...80f
Sol Ute Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #28 Skrevet 30. juli 2013 Jeg hadde selvsagt tatt det mye mer seriøst dersom datteren kom til meg med dette fordi hun opplevde det som et overgrep, men hun har tydelig ikke gjort det, og dermed ser jeg mer på det som barneleker som vi selv holdt på med som barn, hvor vi lekte doktor. Det er jo naturlig at barn utforsker hverandre, men det var den så absolutte seksuelle tonen ved dette som ble i overkant av hva jeg tåler. Jeg tror ikke ungene skjønner helt hva de driver med, og jeg synes derfor ikke at jeg kan reagere med annet en litt humor akkurat nå. Hadde hun kommet gråtende og følt seg krenket, så hadde jeg steilet og ikke sittet her og fjaset med det. Men som jeg nevnte, hun er et litt skjermet barn da hun ikke har hatt særlig omgang med så store barn og gutter før nå det siste året, og det har liksom ikke vært noe behov for å ta disse dypere samtalene om intimgrenser ennå. Men nå er jo behovet plutselig her, og jeg er litt usikker på hvor mye jeg bør gjøre ut av det. De begynner på skole flere av dem nå om bare noen uker, og jeg lurer nå på om jeg kanskje burde ta kontakt med skolen også, og gjøre dem klar over hvordan noen av guttene bedriver denne leken. Kanskje de kan begynne å jobbe prevantivt med dette fra tidlig skolestart? Noen her som har synspunkter angående det?
Sol Ute Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #29 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper...
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #30 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper... Jeg husker vi gjorde noe lignende da vi var unger, uten at det var noe overgrep i det. Verre at de lå oppå henne og kysset henne spør du meg... Anonymous poster hash: 771f3...814
Liv & Røre Skrevet 30. juli 2013 #31 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper... At barn utforsker hverandre er normalt, men jeg har ikke inntrykk av at datteren var spesielt samtykkende i denne leken siden de la seg oppå henne og kysset henne. Høres litt ut som tvang. Mulig jeg misforstår. Uansett er det viktig at du tar opp opp dette i barnehagen så de kan bringe det videre til foreldrene. Guttene, og jenta di, trenger helt tydelig å lære seg om grenser for egen og andres kropp.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #32 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper... Jeg opplevde noe lignende da jeg var barn og oppfattet det overhode ikke som et overgrep. Syns det er bra at du ikke overreagerer og gjør dette til en stor og skambelagt sak ovenfor datteren din. Når det er sagt ville jeg absolutt tatt det opp med bhg. Jeg er selv pedagogisk leder i en bhg og jeg har ved ulike anledninger opplevd barn som utforsker seg selv og andre på en lignende måte. Vi pleier å ta en prat med foreldrene og barna det gjelder og holde et ekstra øye på dem så de ikke får mulighet til mer kroppslig utforsking i barnehage tiden. Snakk med bhg og hør med dem om de mener det er nødvendig å snakke med skolen om det. Personlig tror jeg det holder at foreldrene snakker med barna, men nå kjenner jo ikke jeg dem. Anonymous poster hash: 77b85...a00
Sol Ute Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #33 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper... At barn utforsker hverandre er normalt, men jeg har ikke inntrykk av at datteren var spesielt samtykkende i denne leken siden de la seg oppå henne og kysset henne. Høres litt ut som tvang. Mulig jeg misforstår. Uansett er det viktig at du tar opp opp dette i barnehagen så de kan bringe det videre til foreldrene. Guttene, og jenta di, trenger helt tydelig å lære seg om grenser for egen og andres kropp. Det at de la seg oppå henne var nok ikke under tvang, det virket i alle fall ikke slik på henne. Men hun virket ikke like interessert i denne rumpesniffingen, og det virket som hun fortalte det nå fordi hun synes det er blitt litt rart og plagsomt. Og at de alle sammen trenger bedre opplæring i intimsoner er jo helt tydelig. Takk for svar og innspill!
Honningmelon Skrevet 30. juli 2013 #34 Skrevet 30. juli 2013 Du tar det tydeligvis på en mye mer avslappet måte enn jeg ville gjort. Jeg hadde IKKE villet at dattera mi skulle gått i den tro at det er greit at noen gjør slikt med en. For det er det da ikke. Dette er for meg langt over streken, og jeg hadde forlangt at bhg tok det opp med foreldrene og passet på så det ikke skjer igjen.
Sol Ute Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #35 Skrevet 30. juli 2013 Etter å ha lest svarene du har skrevet etter hovedinnlegget ditt er jeg sjokkert over hvor mye du fjaser med dette! Ta datteren din på alvor og si fra i barnehagen. Selv om hun ikke opplever det så ille er dette langt over det som er normalt mellom nysgjerrige barn! Det er vel litt det jeg lurer på, om det faktisk er langt over hva som er normalt? Er det virkelig det? Jeg også mener det, men det hadde vært trist om jeg ødela vennskap ved å overreagere her. Datteren min kom jo fnisende til meg og fortalte dette, og jeg tar det mye mer alvorlig enn det hun gjør, helt klart, selv om jeg også er nødt til å fnise litt av at de går rundt å spør om å lukte på jenterumper... Jeg opplevde noe lignende da jeg var barn og oppfattet det overhode ikke som et overgrep. Syns det er bra at du ikke overreagerer og gjør dette til en stor og skambelagt sak ovenfor datteren din. Når det er sagt ville jeg absolutt tatt det opp med bhg. Jeg er selv pedagogisk leder i en bhg og jeg har ved ulike anledninger opplevd barn som utforsker seg selv og andre på en lignende måte. Vi pleier å ta en prat med foreldrene og barna det gjelder og holde et ekstra øye på dem så de ikke får mulighet til mer kroppslig utforsking i barnehage tiden. Snakk med bhg og hør med dem om de mener det er nødvendig å snakke med skolen om det. Personlig tror jeg det holder at foreldrene snakker med barna, men nå kjenner jo ikke jeg dem. Anonymous poster hash: 77b85...a00 Tusen takk for svar. Har du noe erfaring i om det gis informasjon fra bhg videre til skolen om slikt noe? Det er jo så kort til skolestart, så det er jo begrenset hva barnehagen kan få til nå. Synes du jeg bør ta kontakt med skolen? Læreren, eller ledelsen? Jeg vil helst ikke henge ut ungene som rumpesniffere før de har møtt opp første dagen, liksom, men om jeg kanskje gir dem noen signaler om at enkelte av de som starter bedriver utforsking på et litt mindre greit nivå kanskje?
Virginia. Skrevet 31. juli 2013 #36 Skrevet 31. juli 2013 Jeg ville ikke ha reagert altfor sterkt på dette dersom din datter selv ikke virket ubekvem. Det er ikke uvanlig at gutter og jenter viser hverandre rumpa o.l. i den alderen, men jeg synes dette var å gå vel langt.... De er enda små heldigvis. Hva med å i første omgang snakke med guttene eller foreldrene, og si at det er lov å være nysgjerrig på hverandre, men at det ikke er lov å presse, mase veldig eller tvinge noen til å gå med på å vise rompa eller kysse o.l. Og at et nei må følges.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #37 Skrevet 31. juli 2013 Uansett kan ikke vi gå rundt og mene noe om hvordan dette var for jenta det skjedde med. HI kjenner sitt barn best, og det blir bare rart når noen sier "barn i denne alderen vet hva som er greit å gjøre". Det ser jo ut til at den yngste deltakeren i denne leken var rundt 4 år. Vi er vel alle oppmerksomme på at det gjenstår veldig, veldig mye av sosialiseringen, kodeforståelsen og empatiutviklingen hos barn på 4-5 år? Selvsagt kan ikke en 4-åring gjette seg fram til hva som er krenkende for andre og hva som er spennende. Slike leker er begge deler, og jeg regner med at HIs datter selv fniste og lo netopp fordi det var spennende i utgangspunktet, men gled over i å være ubehagelig da det ble for mye av det. Det er i alle fall viktig at den voksne beholder roen når disse betroelsene kommer. Jeg husker at jeg skulle fortelle om en ungdom som hadde klådd på meg. Jeg var ca 11 år, og han kan ha vært 16-17 og hadde befølt meg i mørket da jeg kjørte spøkelsestog på tivoli. Episoden var ganske ekkel, men da jeg fortalte mamma det, ble hu så hysterisk at jeg prøvde å spøke det hele bort. Hu begynte å hive etter pusten og gispe av sjokk, og stilte meg helt irrelevante spørsmål, foreksempel om han tok av seg buksa og om jeg ville kjenne ham igjen på gata. Ikke noe som hadde med min opplevelse av episoden å gjøre, bare hennes egen frykt og verstefallsscenarioer. Det var ikke noen hjelp for meg, jeg skjønte fort at jeg måtte ha omsorg for henne i stedet for motsatt. Min erfaring med voksnes reaksjoner en ene gangen satte en effektiv for alle de episodene seinere som jeg absolutt burde ha sagt fra om. Men jeg orket bare ikke de voksnes traumer oppå mine egne, så jeg slutta å fortelle. Anonymous poster hash: 5fcbe...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå