Gå til innhold

Dagdrøm om en svunnen tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så facinert at "gamle dager".

Leser romaner og skulle gjerne levd da. Lidenskapelig kjærlighet og vennskap. Kjoler og dans.

Kunne hatt mer mat da :)

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymous poster hash: e003d...15a

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, ser på Downton Abbey med stor fascinasjon...

men det var nok en del som hadde mindre mat, ja!

Skrevet

Ingen dusj, skabb,lus, sykdommer og ingen antibiotika, ingen TV, mobil osv osv..... Ikke særlig romantisk :P

Anonymous poster hash: 80ef6...ac9

Skrevet

Alikevel tror jeg de hadde det bedre med seg selv, mentalt og sånn. De satte mer pris på sosialt og samhold :)

Elskov bak stabburet ;)

Skrevet

Jepp!!:) Vi har nok mistet mye på veien, selvom mye er bedre nå også! Men, mye vi burde lære av også!! :)

Anonymous poster hash: befab...53a
Skrevet

De ble ikke helt "twisted" fra barndommen av sprøe programmer og sprø musikk.

Og det var respekt for eldre, lærere o.l.

Menn så ut som menn, og kvinner som kvinner.

Mange følte nok at de slet seg gjennom livet med tungt gårdsarbeid el. fabrikkarbeid. Men de som bodde på gårdene følte vel også at de hadde en slags frihet, i og med at de var sine egne sjefer?

I dag føles det ikke mye fritt å ha gård. Du må opprette en bedrift, som deretter kan krysseksamineres av det offentlige med jevne mellomrom. Det føles faktisk litt krenkende å ha besøk av en kontrollør, selv om man vet at alt er riktig.

Anonymous poster hash: 7a5fd...a26
Gjest Antarctica
Skrevet

Gårdsarbeid hadde jeg likt. Jeg tror mange følte trygghet og tilfredshet med det. Å dyrke noe gir tilfredshet. I alle fall når jeg lykkes med potetene mine, og mannen fryder seg i drivhuset. Det er meningsfullt.

...Når det er sagt, så  er det veldig bra at vi ikke må nøye oss med å leve av det jeg klarer å drive fram!

Skrevet

Jeg tror jeg foretrekker 2013. Parafinlamper, utedo, trangboddhet, vedfyring, mangelfull isolasjon, vann i kilde eller brønn og alt det der kan vi ha på hytta. :) I vår historie er det mer gammer, trange tømmerhus, små gårder i karrig jord, utmarksslått, torvsanking, hardt arbeid og lite rom for å være annerledes - det står i sterk kontrast til fine kjoler og fest, selv om folk visselig har elsket lidenskapelig nok.

Anonymous poster hash: b62fd...56b
Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg tror jeg foretrekker 2013. Parafinlamper, utedo, trangboddhet, vedfyring, mangelfull isolasjon, vann i kilde eller brønn og alt det der kan vi ha på hytta. :) I vår historie er det mer gammer, trange tømmerhus, små gårder i karrig jord, utmarksslått, torvsanking, hardt arbeid og lite rom for å være annerledes - det står i sterk kontrast til fine kjoler og fest, selv om folk visselig har elsket lidenskapelig nok.

Anonymous poster hash: b62fd...56b

Neineinei! Du må ikke drømme om gammer og torving! Prøv å drømme om stuepiker, kammerpiker, butlere, portnere og gartnere som gjør alt det der. Mye mer bekvemt!

Skrevet
Prøv å drømme om stuepiker, kammerpiker, butlere, portnere og gartnere som gjør alt det der. Mye mer bekvemt!

Men la oss være ærlige, det er en stor sjanse for at nettopp du ville vært en tjenestepike som vasket klær for hånd, bar vann, pusset sølv og ribbet høner :)

For ikke å snakke om at man kunne vært en trellkvinne i vikingtida el. tidlig middelalder :angry:

Gjest Antarctica
Skrevet

Prøv å drømme om stuepiker, kammerpiker, butlere, portnere og gartnere som gjør alt det der. Mye mer bekvemt!

Men la oss være ærlige, det er en stor sjanse for at nettopp du ville vært en tjenestepike som vasket klær for hånd, bar vann, pusset sølv og ribbet høner :)

For ikke å snakke om at man kunne vært en trellkvinne i vikingtida el. tidlig middelalder :angry:

Pokker. Statistisk sannsynlighet heller nok dithen, ja...

Skrevet

Vel, det var nok ikke bare stas å leve i en herskapsbolig uten å gjøre noen ting. Et slags gyllent bur... Man kunne brodere, spille et instrument, lese litt kanskje, delta i selskapslivet.

Og de som hadde barn kunne vel tilbringe en del tid med dem. Selv om tjenestejentene kanskje hadde hovedansvaret for barna. Barna fikk guvernante, og slikt.

Skrevet

Ja, jeg tenker stormannsgårs med husfruer og tjenestepiker. Og husmannsplassee ++.

Skrevet

Rikfolket måtte drite på potte de og ;-)

Dessuten har jeg lite til overs for kvinnesynet de abonnerte på på den tiden.Jeg er ikke så glad i å være stille når menn snakker og innfinne meg etter herrens ønsker til enhver tid...

Skrevet

Tror ikke det var mange med sosia angst på 17-1900 tallet!

Og drite på potta gjorde de vel, men de tømte den jo ikke selv :)

Skrevet

Rikfolket måtte drite på potte de og ;-)

Dessuten har jeg lite til overs for kvinnesynet de abonnerte på på den tiden.Jeg er ikke så glad i å være stille når menn snakker og innfinne meg etter herrens ønsker til enhver tid...

Du kunne vært den kvinnelige opprøreren:)

Skrevet

Kvinnesynet de abonnerte på??

Anonymous poster hash: 7a5fd...a26
Gjest Antarctica
Skrevet

Tror ikke det var mange med sosia angst på 17-1900 tallet!

Og drite på potta gjorde de vel, men de tømte den jo ikke selv :)

Joda, kan godt hende de hadde sosial angst. Bare at for 200 år siden var besvimelsesanfall nesten obligatoriske i selskapslivet, så de kunne ha angst alt de ville og hyperventilere og dåne. Det var regna som feminint. Seinere ble en del av de diagnosene vi nå prøver å avmystifisere kalt for f eks "hysteri", "nevrasteni" o.l.

Skrevet

Dåningen kan også ha hatt fysiske årsaker, som stramme korsetter eller tunge parykker a la Ludvig den 16?

Og vonde sko og dårlig luft :) Når damene dånte, ropte de visst alltid på luktesalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...