Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Dersom mor er helt gal, og far ønsker mer samvær. Hva må til for at dette skal skje? Her er litt relevant info: Mor: - jobber ikke - eier ikke - har barn fra før - gjeldene barn er 15 Mnd - har hatt trøbbel med barnevern o.l. Tidligere - mistet jobben - har mye gjeld - sliter psykisk (antakelig bipolar lidelse, ligger i slekten) - har lite familie rundt som kan hjelpe - forsvant i en uke mens far hadde samvær, uten forvarsel(dro samme dagen han skulle levere barnet tilbake) Far: - god jobb - eier hus - har stilt opp hele veien - gjør alt for å få beholde barnet mest mulig, men sliter med å få tak i de rette instansene som kan hjelpe ham. Moren "trenger" pengene hun får for å ha barnet hjemme hos seg mest mulig, derfor "kan ikke" far ha 50% (sier hun) Anonymous poster hash: 4b4b2...81d
1-2-3 <3 Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Er dette far som skriver eller fars nye dame?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 At mor ikke jobber og ikke eier er ikke relevant info. At mor har flere barn taler til hennes fordel,men psykisk dårlig helse kan tale til fars fordel. Det koker ned til: Hvem yter best omsorg (ikke hvem har mest penger og eier mest) for barnet og hvem har barnet best relasjon til. Anonymous poster hash: 83c09...d49
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 At mor ikke jobber og ikke eier er ikke relevant info. At mor har flere barn taler til hennes fordel,men psykisk dårlig helse kan tale til fars fordel. Det koker ned til: Hvem yter best omsorg (ikke hvem har mest penger og eier mest) for barnet og hvem har barnet best relasjon til. Anonymous poster hash: 83c09...d49 ps. å ha 50/50 på et så lite barn er galskap så om far ønsker det så...ja...kanskje ikke helt skikket han heller Anonymous poster hash: 83c09...d49
Kliko Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Han må vel da kontakte en advokat da om han mener hab er den beste omsorgegiveren. Men!: disse punktene dine er svært lite relevante. Det eneste du nevner som er relevant er vel det at hun forvant en uke, men det kommer jo helt klart ann på hva hun oppgir som grunn da. Du vet at man kan være en veldig nær og god mamma selv om man leier, har lite penger, flere barn og er deprimert? :-)
3 i april Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei.
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Det meste i hovedinnlegget høres ut som sladder, der målet er å beskrive mor som en person med lav status og far med høy status. De som automatisk sidestiller "høy sosial status" med "god omsorg for barna" er ofte feil informert... eller ganske overfladiske.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Det meste i hovedinnlegget høres ut som sladder, der målet er å beskrive mor som en person med lav status og far med høy status. De som automatisk sidestiller "høy sosial status" med "god omsorg for barna" er ofte feil informert... eller ganske overfladiske. Helt enig! Har litt problemer med å ta dette alvorlig. Mest sannsynlig fars nye dame som skriver dette, og hun er jo ikke akkurat objektiv. Så lenge barnet får dekket sine behov så spiller det ingen rolle hvor mye penger den andre foreldren har. Og om barnet bare er 15 mnd så er det nok ikke barnets beste med 50/50. En domstol dømmer ALDRI delt omsorg for så små barn, det går i mot alle anbefalinger.. Så nei, far må nok heller stille opp og hjelpe mor istedenfor å motarbeide. Å samarbeide gjør ting mye lettere og å sverte mor har ingen hensikt. Om far bare er til stede og aktivt er i barnets liv så kan delt omsorg begynne å diskuteres når barnet når skolealder.. Anonymous poster hash: 40ba3...82b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b
Mamma til rakkerunge Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Det mest relevante her er jo opplysninger vedr. Mors psykiske helse. Å vokse opp hos foreldre med psykisk sykdom har vist seg å være svært skadelig for barn, grunnet i at dette ofte medfører ustabilitet i hjemmet. Et barn som har det jevnt over dårlig, har det bedre enn et barn som har en ustabil tilværelse/omsorgssituasjon. Der hverdagen kan varierer fra topp til bunn på daglig basis. Det er vanskelig og problematisk (uforståelig) for barn å fprholde seg til. Lønn, eierskap mv er irrelevant. Da alle i Norge skal ha nok til å forsørge seg selv etter en lav standard (om dette stemmer er en annen diskusjon). 50-50 bør unngås for små barn. HR kan per i dag kun i dømme full omsorg eller inntil 40-60 fordeling. Det vesentlige ved vurderingen er barnets beste, en til nærmet umulig måleenhet. Dersom far ønsker full omsorg of er overbevist om at dette er best for barnet. Bør han ta sitt ansvar alvorlig og gå rettens vei. Det er svært kostbart, men det er barnet det gjelder. Det viser seg at fedre oftest taper i første instans, men at Lagmannsretten tildeler far omsorgen i større andel av sakene. 50-50 privat avtale krever ekstremt gode samarbeidsforhold mellom foreldrene for at barna skal komme godt ut av det.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Det mest relevante her er jo opplysninger vedr. Mors psykiske helse. Å vokse opp hos foreldre med psykisk sykdom har vist seg å være svært skadelig for barn, grunnet i at dette ofte medfører ustabilitet i hjemmet. Et barn som har det jevnt over dårlig, har det bedre enn et barn som har en ustabil tilværelse/omsorgssituasjon. Der hverdagen kan varierer fra topp til bunn på daglig basis. Det er vanskelig og problematisk (uforståelig) for barn å fprholde seg til. Lønn, eierskap mv er irrelevant. Da alle i Norge skal ha nok til å forsørge seg selv etter en lav standard (om dette stemmer er en annen diskusjon). 50-50 bør unngås for små barn. HR kan per i dag kun i dømme full omsorg eller inntil 40-60 fordeling. Det vesentlige ved vurderingen er barnets beste, en til nærmet umulig måleenhet. Dersom far ønsker full omsorg of er overbevist om at dette er best for barnet. Bør han ta sitt ansvar alvorlig og gå rettens vei. Det er svært kostbart, men det er barnet det gjelder. Det viser seg at fedre oftest taper i første instans, men at Lagmannsretten tildeler far omsorgen i større andel av sakene. 50-50 privat avtale krever ekstremt gode samarbeidsforhold mellom foreldrene for at barna skal komme godt ut av det. Men den infoen som kommer omkring psykisk helse her, kommer jo ikke fra noen lege. Det er ren synsing. Anonymous poster hash: 829d8...665
1-2-3 <3 Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b Far har da lik rett på full omsorg som mor! Er mor verdt mer enn far plutselig?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b Far har da lik rett på full omsorg som mor! Er mor verdt mer enn far plutselig? BARNET har rett på full omsorg fra den som barnet har best relasjon til og som tar best vare på barnet! Anonymous poster hash: 83c09...d49
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b Far har da lik rett på full omsorg som mor! Er mor verdt mer enn far plutselig? Ja far har like stor rett på full omsorg som mor, men se på utgangspunktet. Barnet har bodd hos mor etter bruddet og mor har da hatt hovedomsorgen. Og det bør ligge tungtveiende grunner for at et femten måneder gammelt barn skal bli fjernet fra personen som har hatt hovedomsorgen. I dette tilfellet bør far prøve å finne løsninger som gavner barnet, mor og han selv, og ikke ture frem og muligens skape en traumatisk hendelse for barnet ved å ta det vekk fra den personen som helt tydelig har vært mest tilstede for barnet hele livet. Hvis saken hadde vært omsorgssvikt hadde ting stilt seg veldig annerledes. Men det viktigste man må huske på i en slik debatt er at det er ikke mor eller far som har rett, det er barnet som har rettigheter! Anonymous poster hash: 903bf...e24
3 i april Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b Om moren er psykisk syk, stikker av når far skal levere barnet tilbake osv så syns jeg ikke at moren her viker og være en veldig god omsorgs person og dermed så bør far prøve og få omsorgen siden det ikke dømmes 50/50 når barnet er så pass lite. Hvorfor mor stakk av og hvor alvorlig denne psykiske sykdomen til moren er står det ingenting om, jeg gav bare råd utifra hva far kan gjøre. Og så lenge moren ikke frivillig vil gi far mere samvær så er det ikke stort annet far kan gjøre. Dessuten så vet jeg om flere fedre som har fått hovedomsorgen for barna sine selv når barnet har vært under 2 år, nettopp fordi at de har vært bedre skikket enn mor.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #16 Skrevet 30. juli 2013 Når barnet bare er 15 mnd så er ikke 50/50 en god løsning og blir det rettsak så kan heller ikke en dommer dømme 50/50 Men det far kan og bør gjøre her er og gå rettens vei for og få ta over omsorgen for barnet. Sånn at mor blir "helge mor". Først og fremst må han kalle inn til megling ved familievernkontoret for en ny meklingsattest, den kan ikke være eldre enn 3 mnd om han velger og gå rettens vei. Seriøst? Anbefaler du at far skal gå rettens vei for å få hovedomsorg for et barn på 15 måneder??? 15??!! Syns jeg hadde hørt deg om det hadde vært du som hadde vært moren til et 15 mnd gammelt barn og noen hadde anbefalt barnefar å kreve hovedomsorg.. Hahaha! Og hi, hva legger du i at mor er "helt gal"? Anonymous poster hash: 40ba3...82b Om moren er psykisk syk, stikker av når far skal levere barnet tilbake osv så syns jeg ikke at moren her viker og være en veldig god omsorgs person og dermed så bør far prøve og få omsorgen siden det ikke dømmes 50/50 når barnet er så pass lite. Hvorfor mor stakk av og hvor alvorlig denne psykiske sykdomen til moren er står det ingenting om, jeg gav bare råd utifra hva far kan gjøre. Og så lenge moren ikke frivillig vil gi far mere samvær så er det ikke stort annet far kan gjøre.Dessuten så vet jeg om flere fedre som har fått hovedomsorgen for barna sine selv når barnet har vært under 2 år, nettopp fordi at de har vært bedre skikket enn mor. Vel, jeg har aldri, på mine 38 år, hørt om en far som har fått hovedomsorg, og ihvertfall ikke for små barn.. Så for meg hørtes det helt på trynet ut.. Dessuten, det er lett å skjønne at hi kun ønsker å sverte mor, er ikke engang sikkert noe hun sier stemmer engang. Skal gi deg et eksempel; barnas nye stemor presset min eks til å prøve å gå for hovedomsorgen da hun selv er pedagog og mente hun selv kunne oppdra barna bedre enn jeg fordi jeg var "psykisk syk" og gikk på antidepressiva. Men det hun ikke var klar over, og som kom klart fram i rettssaken, var at eksen hadde drevet psykisk, fysisk og verbal mishandling mot meg i 6 år og at det var derfor jeg slet psykisk. Stemor og far gikk inn i rettsaken med tro på at de ville få full omsorg, de kom ut igjen med overvåket samvær pga detaljer som kom fram under rettsaken. Så konklusjonen er at uansett hvor flat man lager pannekaka så vil den alltid ha to sider. Ting trenger ikke være slik de blir framstilt, derfor er det utrolig skremmende at noen gir råd om å frata noen omsorgen basert på kun denne versjonen.. Anonymous poster hash: 40ba3...82b
3 i april Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Jeg skjønner hva du skriver og er enig med deg Men jeg gav råd ut i fra hva som sto i hovedinnlegget. Det kan være sant det hi skriver eller det kan være en måte og sette mor i et dårlig lys. Men det vet verken du eller jeg eller resten av oss her inne på dib, vi vet kun det som står i innlegget til hi. Og dermed forholder jeg med til det, og gav derfor et råd om hva far KAN gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå