Gå til innhold

5:2 dietten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uka begynte jeg på 5:2 dietten, ønsket er å gå ned 6-7 kilo.

Er det noen inne her som har gått på dietten som har tips til hva en kan spise på fastedagene, evt også noen som har prøvd denne dietten ? :)

Gikk på vekta i går morges, og den viste 5 kilo opp på bare 3 uker :( Skjønner ikke at dette er mulig!! Noen som har vært borti det samme? Har hatt sommerferie, så jeg har vært litt slapp med maten, men har da ikke spist SÅ mye :(

Kan legge til at jeg går på cipralex, men har gått på dem over ett år, så det er jo litt rart med en slik brå vektoppgang så lang tid etter pillestart??

Jeg liker godt å jogge, så jeg kommer til å jogge 3 ganger i uka i tillegg til dietten.

Er ikke overvektig (165 og 63 kilo), men vil så gjerne tilbake til trivselsvekt :/

Håper noen kan dele litt erfaringer med meg :)

Anonymous poster hash: c199a...533
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tilleggsspørsmål:

Er det normalt å gå opp 5 kilo på bare tre uker? Ble nesten litt redd... Burde jeg bestille meg en legetime? :/

HI

Skrevet

Et tilleggsspørsmål:

Er det normalt å gå opp 5 kilo på bare tre uker? Ble nesten litt redd... Burde jeg bestille meg en legetime? :/

HI

Kanskje en kombinasjon av varme (kroppen samler vann), hvor du er i syklusen (de fleste går jo opp i forbindelse med mens og noen i forbindelse med eggløsning), at du er lettere forstoppet og oppblåst og at du har spist mye salt mat i det siste?

Anonymous poster hash: 9a4bf...5c5

Skrevet

Et tilleggsspørsmål:

HI

Kanskje en kombinasjon av varme (kroppen samler vann), hvor du er i syklusen (de fleste går jo opp i forbindelse med mens og noen i forbindelse med eggløsning), at du er lettere forstoppet og oppblåst og at du har spist mye salt mat i det siste?

Ja, forstoppet er jeg definitivt ikke, men har spist mye salt mat.. Venter mensen om et par dager. Håper det er forklaringen :)

Skrevet

I tillegg til væskeansamling og hvor i syklusen man er, så kan også inntak av mer karbohydrater enn normalt også føre til rask vektoppgang (på kort sikt hovedsaklig væske).

Ett gram karbo binder til seg nesten tre gram væske. Jeg kan f.eks. gå opp 2-3 kg på en tur ut med middag, dessert og alkohol ute på byen etterpå. Det gode med en slik vektoppgang er at det bare er å kutte karbohydrater et par dager så er vekten tilbake på det normale :)

Så en vektoppgang på fem kg på tre uker er fint mulig - enten det er fett eller væske man har lagt på seg.

På det "verste" har jeg også lagt på meg fire kg rett før mens... bare væske det også.

Har ikke prøvd den dietten du går på, men lykke til :)

Anonymous poster hash: 36a5b...5dd
Skrevet

Hva er egentlig denne dietten?

Anonymous poster hash: a9d2d...171

Skrevet

Hva er egentlig denne dietten?

Anonymous poster hash: a9d2d...171

Normalt matinntak 5 dager i uken, faste 2 dager i uken. Totalen på uka blir da mindre enn kroppen trenger og man går ned i vekt uten at man trenger føle seg på kur 7 dager i uken.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Håper at de ekstra kiloene går av like fort som de kom på, ivertfall ;) Men det er vel for mye å håpe på :D

Skrevet

Jeg har gått på denne dietten i 5 mnd. På fastedagene lagde jeg ofte en stir fry/wok med kylling, gulrot, hvitløk, kål, soyasaus og litt eplejuice (må veie opp så det blir nøyaktig 500 kalorier). For meg var det ikke noe vanskelig å faste, men i begynnelsen gikk jeg på den feilen at jeg spiste alt for mye de andre dagene, så jeg gikk faktisk opp i vekt hehe. Men etter 5 mnd har jeg gått ned 5 kg og blodsukkeret mitt virker mer stabilt og jeg føler meg generelt mye bedre enn vanlig (jeg har MS, så er ofte i dårlig form, men denne dietten ser ut til å virke bra). Av diverse grunner går jeg ikke lenger på den, men det var en lett måte for meg å slanke meg på (jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, men ville bare kvitte meg med noen kilo jeg synes var for mye).

Skrevet

Jeg har gått på denne dietten i 5 mnd. På fastedagene lagde jeg ofte en stir fry/wok med kylling, gulrot, hvitløk, kål, soyasaus og litt eplejuice (må veie opp så det blir nøyaktig 500 kalorier). For meg var det ikke noe vanskelig å faste, men i begynnelsen gikk jeg på den feilen at jeg spiste alt for mye de andre dagene, så jeg gikk faktisk opp i vekt hehe. Men etter 5 mnd har jeg gått ned 5 kg og blodsukkeret mitt virker mer stabilt og jeg føler meg generelt mye bedre enn vanlig (jeg har MS, så er ofte i dårlig form, men denne dietten ser ut til å virke bra). Av diverse grunner går jeg ikke lenger på den, men det var en lett måte for meg å slanke meg på (jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, men ville bare kvitte meg med noen kilo jeg synes var for mye).

Men hvorfor kalles det fastedag når du spiser, du faster jo ikke da?

Anonymous poster hash: 548a7...c9e

Skrevet

Men hvorfor kalles det fastedag når du spiser, du faster jo ikke da? Anonymous poster hash: 548a7...c9e

Det er en form for faste å spise så lite ;-) det er litt ordspill i den dietten jeg har fulgt "the fast diet". I Norge går den under 5:2 dietten. Jeg har i hvert fall fulgt oppskriften til Michael Mosley. Se f.eks. www.thefastdiet.co.uk hvis du vil vite mer.

Skrevet

Hvilke to dager faster man da? Ikke etter hverandre eller? Hvordan klarer en å holde seg oppe på jobb og slikt uten å spise? Jeg skal også hå ned fem kg..

Anonymous poster hash: 1c20b...31d

Skrevet

Hvilke to dager faster man da? Ikke etter hverandre eller? Hvordan klarer en å holde seg oppe på jobb og slikt uten å spise? Jeg skal også hå ned fem kg..Anonymous poster hash: 1c20b...31d

Du bestemmer selv hvilke dager, men de skal ikke være rett etter hverandre. Du kan også f.eks. faste mandag og torsdag en uke og så bytte til tirsdag og fredag uken etter. Du trenger ikke å ha de samme dagene hver uke. Det er greit å ikke trene så mye på de dagene du faster. Jeg bestemte fastedagene ut i fra ukeplanen. Jobb var ikke noe problem for meg, men jeg tror jeg er en type som tåler fasting veldig godt og konsentrerer meg nesten bedre når jeg ikke har spist.

Skrevet

For de som klarer seg på maks 500 kcal i løpet av en dag, virker jo dette veldig greit.

Men jeg blir rett og slett dårlig når jeg blir for sulten. Kvalm, uvel, og veeeeeldig gretten ;) Hadde det ikke vært for det, skulle jeg gjerne prøvd.

Anonymous poster hash: 7b5ae...9e2
Skrevet

Tåpelig diett da. Ikke spise på to dager for så å spise mer de andre dagene. Hva med å heller ha ett normalt matinntak med sunn mat hele uka?

Anonymous poster hash: c69dc...217

Skrevet

Tåpelig diett da. Ikke spise på to dager for så å spise mer de andre dagene. Hva med å heller ha ett normalt matinntak med sunn mat hele uka?Anonymous poster hash: c69dc...217

For meg funket det fint for å bli kvitt noen kilo. Jeg har et sunt og godt kosthold ellers også, men fordi jeg er syk har aktivitetsnivået sunket det siste året, så jeg ville bare gå ned til trivselsvekten min. Det er mange som sverger til denne dietten fordi man kun er på diett to dager i uken og for mange er det mer fristende. I en ideell verden hadde alle hatt et sunt og godt kosthold og et normalt inntak hele tiden ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...