Gå til innhold

CP? Hjelp, er dette normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 4,5 måned. Hun utvikler seg fint, men i det siste har jeg lagt merke til at den venstre armen hennes virker mye sterkere og mer utviklet enn den høyre... Det er nesten alltid den hun bruker når hun skal gripe ting, den hun putter i munnen... Hun klyper også mye med den venstre i perioder. Altså, hun knytter neven, slapper av, knytter den igjen, flere ganger etter hverandre. Hun gjør ikke dette med den høyre hånden. Utenom dette virker hun helt normal. Begge beina virker samkjørte. 

Jeg hadde en venninne med CP i barneårene, og hun hadde det akkurat slik. Hun hadde en mild form for sykdommen. 

Men, dette er første babyen, og jeg har ellers liten erfaring med babyer og utvikling... Er dette normalt? 

Anonymous poster hash: 89799...d2a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyre- eller venstrehendt? 

Ved 4 måneder griper barnet bevisst med hele neven, og mye mer pesist enn ved 3 måneders alder. Legg merke til at det er oftest venstre hånd hun rekker frem når du tilbyr en leke. Grundige studier har imidlertid vist at dette ikke betyr at hun blir venstrehendt. Mellom 4 og 6 måneder er det av en eller annen grunn venstre hånd som oftest griper.Så går barnet gjennom flere stadier der hun bruker begge hendene, så mest høyre hånd, begge hendene og venstre hånd igjen. Først ved 4 års alder, og etter at barnet har gjennomgått disse fasene flere ganger, kan vi se om et barn er høyrehendt eller venstrehendt. (Desmond Morris, 08

Skrevet

Åå, tusen takk for supert svar! Det forklarer jo en hel del :) 

HI

Anonymous poster hash: 89799...d2a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...