Gå til innhold

Dette med 2 åring og begrepet å vente....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så usikker på så mye, men i hvilke konkrete situasjoner er det ok å be 2 åringen å vente?

I hvilke situasjoner er det ikke så greit?

Tenker på for eksempel middagslaging, når vi selv må stelle oss, husarbeid, ved handling når hun ikke vil sitte i vognen........ 

Får selvfølgelig ikke beskjed om å vente hvis det er snakk om å være sulten, tørst, slått seg, lei seg, redd o.l...

Anonymous poster hash: 4b75f...5f3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min toåring (25 mnd) forstår utmerket godt hva vente eller etterpå betyr. Det betyr ikke at hun alltid syns det er greit å vente, men hun forstår begrepet. Vi kan f.eks si at hun kan få is etterpå, men at hun må vente til alle har spist opp maten sin. Da forstår hun at isen kommer, og godtar det. Vi har brukt mye tid på å forklare henne ulike ting. De er svært intelligente vesen og forstår mye om de bare får forklaringer. Et eksempel er når hun sier at hun IKKE vil lalle seg. Når vi da svarer at hun skal det f.eks etter at hun har lekt litt, så godtar hun det. Etter en stund minner vi henne på at vi snakket om å lalle etterpå og at nå er det etterpå. Da godtar hun stort sett det. Men klart, vi har brukt masse tid på å snakke med henne og forklare alt mulig. Det er utrolig hva de forstår når de blir tatt på alvor i forklaringsprosessen fra deler helt små.

Anonymous poster hash: 82cff...43a

Skrevet

Jeg syns forøvrig det er helt ok å be de vente dersom man er reelt opptatt med noe, nesten uavhengig av situasjon. Med unntak av hvis de slår seg eller er redd. Men set krever også at man av og til må respektere at man må vente på barnet også, når de sier vent litt. F.eks hender det at toåringen ber meg vente litt hvis jeg roper at det er middag eller at vi skal gå. Da kan jeg f.eks si at, ok, gjør ferdig det/lek lit til og så kommer du. Så venter mamma her. Det kan jeg igjen bruke når jeg forklarer hvorfor hun må vente innimellom. Husker du at mamma ventet slik at du fikk gjøre ferdig, må er det du som må vente litt osv.

Anonymous poster hash: 82cff...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...