Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Har en venninne som sa at hvis jeg vil at babyen min skal sove godt, bør jeg la han/hun sove på magen. Hun er klar over krybbedød, men tror ikke hun bryr seg eller tror noe på det, siden alle barna (3 stk) hennes sov sånn siden de ble født. Hva synes dere om nyfødte som sover på magen? Øker det virkelig sjansene for krybbedød eller er det bare en myte? Anonymous poster hash: 2ff12...6b6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Det er ingen myte. Det sier seg selv at hvis babyen ligger og puster inn samme lufta en hel natt så vil den dø av forgiftning (karbondioksid) !!! Babyen er ikke sterk nok til å endre stilling hvis han/hun får ansiktet rett ned i madrassen i løpet av natta. Når babyen er så stor at den ruller over på mage selv er det ok. Anonymous poster hash: e88d2...be6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Tuller du? Etter at man begynte å råde foreldre til å la babyen sove på rygg har antall tilfeller av krybbedød gått fra langt over 100 i året til 10-15...http://www.lub.no/krybbedod. Anonymous poster hash: 235f0...a8e
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Ja, det øker sjansene! Hadde ikke tatt noen sjanser. Mine tre har sovet på magen om dagen når vi har vært i rommet, men kun på rygg i vogn og seng om natta. Alle mine har sovet veldig godt;) Anonymous poster hash: bde56...1ef
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Tuller du? Etter at man begynte å råde foreldre til å la babyen sove på rygg har antall tilfeller av krybbedød gått fra langt over 100 i året til 10-15...http://www.lub.no/krybbedod. Anonymous poster hash: 235f0...a8e Jeg vet...ble overasket selv da hun fortalte meg det...jeg hadde allerede lest om fare for krybbedøden. Men hun er høyt utdannet, en voksen og oppegående kvinne, trodde hun hadde vist bedre...Jeg og mannen min ble ihvertfall enige i at vi ikke skal ta noen sjanser ved å la babyen vår sove på magen... tar heller noen netter uten søvn. Anonymous poster hash: 2ff12...6b6
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Mange små roer seg fortere om de får sovne på magen, de gjør det ofte slik på barselavdelingen. Men da er man tilstede, og snur barnet når det har sovnet. Anonymous poster hash: 94d3e...e40
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 De sovner lettere på magen, det stemmer, men ville aldri latt ungen sove på magen uten tilsyn.. Her sov jenta på magen først, så snudde vi henne rolig over på rygg når hun hadde sovnet.. Men så sov hun på bringen vår de første 3 ukene grunnet smerter, så det ble en vanesak for henne (vi sov på skift de ukene) Men krybbedød og mageleie er ikke noe å spøke med nei...
Gjest Julia1984 Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Kanskje ikke den skarpeste kniven osv...den venninna di??
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Nyfødte skal aldri sove på magen, men de kan godt sove på siden. Da ligger de bedre også. Bygg opp med tepper etc rundt dem slik at de ikke kan rulle over på magen. Bytt side hver gang de sover, så blir ikke hodet flatt eller skjevt heller. Anonymous poster hash: 33893...44d
Hjertefru Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Krybbedødtallene sank iallfall dramatisk etter "snuoperasjonen" på beg av 90-tallet. Men da var det også vanligere med røyking nær småbarn. Våknet forresten opp i morges med en liten magesover ved siden av meg. Husker vagt at jeg nattammet, må ha sovnet med ham på puppen, og då har han endt opp på magen stakkars liten. Tenkte mitt da.... Syns at så lenge din venninne er klar over risikoen får dette bli opp til henne. Så får du gjøre det du mener er riktig.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Ja, mange sover bedre på magen. Men hva er å foretrekke- litt dårligere søvn/at det tar lenger tid før de sovner, eller krybbedød? For det er absolutt ingen tvil om at ryggleie har hatt stor effekt på antallet døde i krybbedød! En ting er på dagtid når man er tilstede, og når ungene er såpass store at de kan snu seg selv begge veier, men en nyfødt bør absolutt sove på ryggen om natten.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Faren for krybbedød øker om de sover på magen, men sjansen for at de skal dø i krybbedød er likevell liten, ca 1,5 promille. Anonymous poster hash: 7e2c0...3bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå