Gå til innhold

Ny jobb og foreldrepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei damer :) Vi er prøvere og er redd det er noen kjente her derfor går jeg som anonym denne gang. Lurer på hvordan dette er med foreldrepenger. Har et barn på 1 år, studerte før jeg fødte så fikk derfor ikke foreldrepenger, begynte å jobbe tidlig. Nå har jeg jobba litt av og på som tilkalling i på flere steder mens jeg har søkt jobber. Har nå fått 100% fast stilling i kommunen her jeg bor, sambo tjener bra og vi har bestemt oss for å prøve. Det jeg kom på nå og er redd for er om jeg kan få foreldrepenger om jeg blir gravid nå når jeg starter i ny jobb 1 august? Rekker jo å jobbe 6 av de 10 siste mnd, men må ikke jobbe noe mer føre man blir gravid? I fast stilling?

Og dette med 6 av de siste 10 mnd, er det innen du søker eller termin?

Håper dere skjønner damer og takker for svar :) Ble litt smånervøs nå da eggløsning allerede har vært ;)


Anonymous poster hash: 1008b...0b4



Anonymous poster hash: 1008b...0b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ha jobbet seks av de ti siste månedene før permisjonsstart, og tellende måneder er de med mer en 50% jobb. Det er ikke viktig om stillingen er fast eller ikke.



Anonymous poster hash: ee8d6...05e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du må ha jobbet seks av de ti siste månedene før permisjonsstart, og tellende måneder er de med mer en 50% jobb. Det er ikke viktig om stillingen er fast eller ikke.

 

Anonymous poster hash: ee8d6...05e

 

 

Tull og tøys, man må IKKE ha jobbet mer enn 50% for å få foreldrepenger. Dette er en gammel regel som har fallt bort. Så lenge du har jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen (3 uker før termin) og har tjent minst 1/2 G (omregnet til årslønn) så kan du få foreldrepenger.. Det er ikke krav til fast stilling, bare husk at om det har gått mer enn 14 dager mellom vaktene (dersom man jobber variabelt) så telles ikke mellomliggende periode med. 

 

Anonymous poster hash: 47875...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fast stilling, 100% i kommunen her jeg bor. Vil tjene ca 16-17 tusen i mnden etter skatt. Begynte nå i juli. Er ikke gravid enda. Så da går det vel? Har begynt å prøve, men tviler på at det klaffer med en gang. Takk for svar :)



Anonymous poster hash: 1008b...0b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da går det helt fint ja! Du kommer jo mest sannsynlig til å jobbe under svangerskapet også, og får opparbeidet deg rett på foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...