Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Lyst til å fortelle meg om hvordan skolestart opplevdes for deg og barnet? Evt andre gode råd for å takle selv og lære barnet å takle sååå mange følelser.. Anonymous poster hash: 4a73d...4bd
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Har en på 5 som vi vurderer utreding på ang høysensitivitet. Han takler lyder, brå overganger, kjeft, forandringer og skuffelse svært sårlig. Blir sint, lei seg og hysterisk for "filleting". Vet ikke hvordan det er med skole, men han skal begynne i ny BHG nå snart, og vi har forberedt ved å snakke mye om det, besøkt BHG, sett på bilder av voksne og snakket igjen. Han er roligere nå enn han var for noen mndr siden, men fortsatt merker jeg at han bekymrer seg. Tenker mye på "gamle" BHG og blir fort sint/frustrert hvis han ser på bilder/tegninger han har fått med seg fra den BHG. Så her i huset er det forberedelser som funker, snakke MYE om ting som vil skje, og også å "tøffe" ham opp litt ved å ta ham med til steder hvor vi vet at han vil bli utfordret på usikkerheten sin, og snakke ham gjennom de verste av utbrudd. Det hjelper. Når han var mellom 1 og 2 år brukte vi masse tid på lekeland, for å desensitivisere ham for brå lyder osv, og nå elsker han lekeland, men han må varme seg opp litt først, og vi må forberede ham. Slitsomt, og vondt å se at han sliter så mye, andre barn sliter med å forstå at han plutselig kan bli sint, og uheldigvis kan han bli fysisk fordi han blir panisk innimellom. Lykke til! Anonymous poster hash: 4f714...f18
boblulf Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Høysensitive barn er vel like forskjellige som andre barn. Eg er sjølv høgsensitiv og det er også eldste, men har ikkje problem med overganger slik som dette. Vi førebur han jo godt på førehand, men han var jo vant til barnehage og sååå forskjellig er det jo ikkje. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Hvordan får man utredet dette? Min er ekstremt sensitiv på lyd, men merker jo at mange andre sanser også er i høygir. Anonymous poster hash: 57324...e87
boblulf Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Å vere høgsensitiv er ikkje ein diagnose, ca 20 % av befolkninga er det har eg lese. Men det er jo greit å ha kunnskap om det og dermed kunne hjelpe barnet til å nå sitt fulle potensiale.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Høysensitivitet er jo ingenting som skal utredes, det er bare et personlighetstrekk, ingen diagnose. Ta en titt på foreningen for høysensitives hjemmeside, der er det mye info. Forsøk å ikke fyll dagene med for mye, høysensitive mennesker renger tid til å lade batteriene og være for seg selv. Jeg ville tenkt så lite SFO/ fritidsaktiviteter som mulig, i alle fall i starten på skoleåret. Anonymous poster hash: d62dd...195
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Her er det mye info: http://www.hsperson.no/ Anbefaler boken til Elaine Aron om høysensitive barn! Anonymous poster hash: d62dd...195
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Lurer på om min er høysensitiv. Han blir fort sint pga småting, og kan holde seg for ørene når de synger i barnehagen. Er veldig nøye og opptatt av detaljer. Kan rette på barn som har talefeil, og kan også bli sint på barn fordi de ser på han og han oppfatter det "fientlig". Anonymous poster hash: a1212...24d
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Min sønn på 4 er det. Han begynner i spesialbhg 3 timer i uka fra 15 august. Da skal en av oss (foreldre ) være med. Gleder meg;) Anonymous poster hash: 90b78...dee
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 http://m.klikk.no/foreldre/helse/article830418.ece Anonymous poster hash: 90b78...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå