Gå til innhold

Litt hjelp ang nav...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal en tur på NAV i morgen, for å søke om div.

Leser noe om småbarnstillegg ? Dette er visst noe jeg har krav på som enslig forsørger?
Da skal jeg søke om det.. 

Så skal jeg søke om barnebidrag.. Det er ingen vits å prøve å lage noe avtale med bf, for det kommer kun til å bli krøll og jeg får ikke en krone, så går direkte til NAV.

Hva trenger jeg her for å søke?
Alle de siste lønnslippene mine for det siste året kommer jo fra nav.. Så de har jo alle inntektsopplysninger liggende. De kan vel evt printe ut nye lønnslipper til meg ? (Jeg er ikke flink til å spare på dette..)

Så til hovedspm:

Arbeidsplassen min ble nedlagt under permisjon. Er i diskusjon med tidl. arbeidsgiver der han mener jeg har sagt opp muntlig, men det gjelder jo ikke uansett. Jeg spurte han om jeg kunne få en skriftlig oppsigelse fra han, slik at jeg kunne vise den til NAV da jeg skulle søke dagpenger. Men han vil ikke sende noe oppsigelse da han mener jeg har sagt opp muntlig, og dette "nevnte han i siste avsnitt i attesten min". (Jeg kontakten han ang lønn i oppsigelsestid som jeg har krav på. Han sendte uansett denne attesten ETTER jeg gikk ut i permisjon, så krav på pengene har jeg uansett)

Vil NAV gi meg dagpenger uten at jeg må gjennom 8 ukers karantene?  I og med at arbeidsplassen ikke finnes lengre.. ? Uten at jeg har en oppsigelse... 

Kan jeg uansett søke dagpenger i morgen, men at det skal gjelde fra 13 sept? Sånn at det er gjort..

Også skal jeg søke om stønad til barnetilsyn. Barnet begynner ikke i bhg før etter endt permisjon, men jeg må jo betale fra 1. August uansett. Må jeg da søke om dette på nytt igjen når inntekten forandrer seg når jeg går over på dagpenger? 

Så siste spm. 
Når jeg går over på dagpenger, må jeg søke overgangsstønad på nytt når jeg får ny inntekt? Eller vil dette reguleres automatisk? (Må vel uansett søke om forlengelse siden det har gått 1 år? )
 



Anonymous poster hash: 5ed37...2b9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

Jeg skal en tur på NAV i morgen, for å søke om div.

 

Leser noe om småbarnstillegg ? Dette er visst noe jeg har krav på som enslig forsørger?

Da skal jeg søke om det..  Småbarnstillegg får man kun om man har full overgangsstønad og utvidet barnetrygd, dette skal du få automatisk om du har begge disse stønadene. 

 

Så skal jeg søke om barnebidrag.. Det er ingen vits å prøve å lage noe avtale med bf, for det kommer kun til å bli krøll og jeg får ikke en krone, så går direkte til NAV.

 

Hva trenger jeg her for å søke?

Alle de siste lønnslippene mine for det siste året kommer jo fra nav.. Så de har jo alle inntektsopplysninger liggende. De kan vel evt printe ut nye lønnslipper til meg ? (Jeg er ikke flink til å spare på dette..)

Det vanlige er å legge med siste 3 lønnsslipper når man søker, nav kan skrive ut disse evt kan du også gjøre det selv om du går inn på din side på nav.

 

Så til hovedspm:

 

Arbeidsplassen min ble nedlagt under permisjon. Er i diskusjon med tidl. arbeidsgiver der han mener jeg har sagt opp muntlig, men det gjelder jo ikke uansett. Jeg spurte han om jeg kunne få en skriftlig oppsigelse fra han, slik at jeg kunne vise den til NAV da jeg skulle søke dagpenger. Men han vil ikke sende noe oppsigelse da han mener jeg har sagt opp muntlig, og dette "nevnte han i siste avsnitt i attesten min". (Jeg kontakten han ang lønn i oppsigelsestid som jeg har krav på. Han sendte uansett denne attesten ETTER jeg gikk ut i permisjon, så krav på pengene har jeg uansett)

 

Vil NAV gi meg dagpenger uten at jeg må gjennom 8 ukers karantene?  I og med at arbeidsplassen ikke finnes lengre.. ? Uten at jeg har en oppsigelse... 

 

Kan jeg uansett søke dagpenger i morgen, men at det skal gjelde fra 13 sept? Sånn at det er gjort..

 

For å søke om dagpenger må du ha sluttattest fra tidligere arbeidsgiver og i denne skal det stå grunnen til at arbeidsforholdet ble avsluttet. Du kan ikke søke dagpenger nå, du kan tidligst søke en uke før 13. september eller senest 4 uker etter at du ble reellt arbeidsledig. Du kan gjerne registrere deg som arbeidssøker allerede nå. I utgangspunktet vil du få 8 uker forlenget ventetid om du har sagt opp selv. 

 

Også skal jeg søke om stønad til barnetilsyn. Barnet begynner ikke i bhg før etter endt permisjon, men jeg må jo betale fra 1. August uansett. Må jeg da søke om dette på nytt igjen når inntekten forandrer seg når jeg går over på dagpenger? 

 

Du kan søke tidligst når du kan dokumentere kostnaden til barnetilsyn, de krever som oftest kopi av regning for å behandle dette så da må du høre med kommunen når du vil få slik dokumentasjon. 

 

Så siste spm. 

Når jeg går over på dagpenger, må jeg søke overgangsstønad på nytt når jeg får ny inntekt? Eller vil dette reguleres automatisk? (Må vel uansett søke om forlengelse siden det har gått 1 år? )

 

Du må alltid gi beskjed når det er endringer i inntekt - du står selv ansvarlig for dette. Avd som innfrir dagpenger og de som utbetaler overgangsstønad skal i utgangspunktet "snakke sammen" men du plikter også å gi beskjed om ALT som vil kunne ha innvirkning på stønadene du mottar så bare gi beskjed om du får innvilget dagpenger.  Du må med andre ord ikke søke pånytt, men bare gjøre oppmerksom på inntektsendring. 

 

 

Anonymous poster hash: 5ed37...2b9

 

 

 

Anonymous poster hash: e2c4f...c87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...