Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Jeg er hjemme i foreldrepermisjon. Pappaen er hjemme med AAP. Barnet er nyfødt. Sliter sånn med bekkenløsning at jeg knapt får gjort noe. Skal ta det opp med legen på seksukerskontrollen. Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt? Blir permisjonen min forskjøvet en måned hvis jeg blir sykemeldt en måned? Eller skjer det ingenting ettersom far er hjemme uansett? Anonymous poster hash: c9c1c...e2b
DaTuMa Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Hvis du blir sykmeldt kan far overta din permisjon. Din blir ikke lenger
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Far får den permisjonen, er du heldig kan du få Anonymous poster hash: cfe1b...229
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Permisjonen din blir ikke forlenget ettersom barnet er hjemme og det er barnets tid hjemme som teller. Er du sykemeldt så er det far som tar over. Anonymous poster hash: a69db...d5a
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Nei, men er du så ille at du ikke greier ta deg av ungen skikkelig, får du en sykmelding fra permisjonen, og far kan søke om å overta din. Men det må søkes om, og du må ha erklæring fra lege om at du faktisk er såpass dårlig. Anonymous poster hash: 5bfbe...40e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Det er to alternativer. Begge betinger at du er så syk at du er helt ute av stand til å ta hånd om barnet. Det skal mer til for dette enn for en ordinær sykmelding, og funksjonsbeskrivelse må sendes NAV fra legen. Det ene er at permisjonen forskyves, det andre er at far overtar permisjonen. Dette er valgfritt. Anonymous poster hash: f3c9b...de8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Kan man virkelig velge? Er nav så snille? Veldig sprikende svar...noen som vet med sikkerhet? Anonymous poster hash: c9c1c...e2b
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Det er to alternativer. Begge betinger at du er så syk at du er helt ute av stand til å ta hånd om barnet. Det skal mer til for dette enn for en ordinær sykmelding, og funksjonsbeskrivelse må sendes NAV fra legen. Det ene er at permisjonen forskyves, det andre er at far overtar permisjonen. Dette er valgfritt. Anonymous poster hash: f3c9b...de8 Dette stemmer. Har nettopp gjort det selv. Synes ikke akkurat at NAV er "snille", men det er en rettighet vi har hvis vi blir alvorlig syk. Anonymous poster hash: 05de8...403
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Hvorfor er du sykemeldt da? Hva er gyldig grunn for nav? Anonymous poster hash: c9c1c...e2b
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 Kan man virkelig velge? Er nav så snille? Veldig sprikende svar...noen som vet med sikkerhet? Anonymous poster hash: c9c1c...e2b Ja, det kan man. Det har ingenting med snillhet å gjøre, det er lovregulert (Folketrygdlovens avsnitt om foreldrepenger). Det står også omtalt f.eks her (reglene er like for mor og far): https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Jeg vet med sikkerhet. Hvorfor en bråte folk som åpenbart ikke gjør det svarer, kan man jo bare undres over. Her står en del om hva som anses som tilstrekkelig sykdom til at man anses ute av stand til å ta vare på barnet: http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+14-11+Utsettelse+av+uttak+av+foreldrepenger.147847.cms Anonymous poster hash: f3c9b...de8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #11 Skrevet 28. juli 2013 Takk for svar, jeg får drøfte det med legen, har så vondt i alle ledd, og er ganske hemmet pga bekkenet, men jeg vet ikke om jeg kvalifiserer. Jeg mener, far er jo hjemme uansett liksom? Anonymous poster hash: c9c1c...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå