Gå til innhold

dere som jobber på 0-3årsavdeling...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dagsytmen?

hva slags aktiviteter har dere?

hvilke prosjekt har dere hatt?

trenger ny inspirasjon!! Hjelp meg å bli inspirert æ :)  :D  :) 

Anonymous poster hash: 1b5f3...5f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Danserytmen kommer ann på ungene. Aktivitetene kommer ann på ungene og prosjektene springer ut av ungene. Blir helt oppgitt over nivået på enkelte barnehagelærer..

Anonymous poster hash: d5819...cfb

Skrevet

Frokost:0645-0830

ryddetid:0850

samlingsstund:0900

utetid:0900-1030

Mat:1100

Stelling/legging/frileik:1130

mat:1400

Frileik/uteleik:1430-1700

prosjekt og voksenstyrt aktivitet tar vi i utetida om det er veldig kaldt, eller tiden etter 2 måltid.

hadde 2-3 åringer jeg da. Lagde islykter som prosjekt på vinter. Med farger. Malge på snø, zalo i søledammer på sommer,hadde temauke på sommer hvor den ene dagen var indianerdag f.eks. male på rull,vannleik inne, hinderløype inne og ute. Fast turdsg en dag i uka.

Det jeg kommer på i farta :)

Skrevet

Danserytmen kommer ann på ungene. Aktivitetene kommer ann på ungene og prosjektene springer ut av ungene. Blir helt oppgitt over nivået på enkelte barnehagelærer..

åååå så flink du er??det var ikke danserytmen hi skrev? og dessuten er det ikke noe galt i det hun spurte om? dere lager vel et opplegg, men tar det litt som det kommer? eller tar dere alt på sparket uten noen som helst planer der du jobber?

Anonymous poster hash: 14ad0...eb1

Skrevet

Barnehagen åpner kl.07:45

07:45 - 09:00 : Frokost

09:00 : Samlingsstund

Etter samlingsstund går vi ut. Er det fint vær er vi ute helt til de yngste barna skal sove, dvs. vi spiser lunsj ute, og er det mindre bra vær går vi inn til kl.11 og spiser lunsj.

Utetiden på formiddagen er enten frilek eller så drar vi på en liten tur, plukker bær, ser på løvet, ser på blomstene etc. Litt etter årstidene.

Mens de yngste barna sover er det lesestund og litt rolig lek for de barna som ikke sover. Perling, maling, frilek - inne eller ute.

Kl.14:30 er det frukt.

Etter frukt er vi alltid ute til barna blir hentet.

Anonymous poster hash: ec1cf...32b
Skrevet

Hvordan er dagsytmen?

hva slags aktiviteter har dere?

hvilke prosjekt har dere hatt?

trenger ny inspirasjon!! Hjelp meg å bli inspirert æ :)  :D  :)

Sansene :

• smake på nye ting
  • male med uvante materialer som sjokoladesaus eller syltetøy
  • male med hele kroppen bare i bleia
  • leke med vann
  • sanseboks med forskjellige ting oppi som f.eks lager lyd, er mykt/hardt, kaldt/varmt
  • balanseløype
  • lage sanseflasker - brusflasker som man putter forskjellige ting som lager og har fine farger oppi, og limer igjen
  • lage sanseplater - plater som man limer forskjellige ting på, som sand, stein, mose osv
  • male med melis
  • fingermaling

Høsten :

• synge høstsanger
  • plukke blader og kvister og lime på ark
  • male med blader
  • male i høstfarger
  • lage fuglemat og henge opp

Eventyr :

• lese eventyr - bruk konkreter samtidig
  • dramatiser eventyr for barna
  • leke eventyret sammen md barna
  • tegne/lage figurer fra eventyret

Kropp og bevegelse :

• øve på å gå/krabbe i trapp
  • balanseløype
  • bevegelsessanger
  • fingermaling
  • leke i skogen

Dyr :

• lese og synge om dyr, bruke bilder
  • sette ut feller for å fange småkryp
  • reise på besøk til bondegård
  • gå på besøk til dyr i nærområdet. Kanskje noen har f.eks kanin eller høner som vi kan hilse på
  • hva sier dyrene

Det var i hvert fall noe av det jeg kom på nå :)

Anonymous poster hash: 3a95f...214

Skrevet

Og jeg blir helt oppgitt over visse som ikke forstår at man av og til trenger nye ideer og påfyll. Det er ikke noe galt i det.

Skrevet

tusen takk :) fikk faktisk litt ny inspirasjon... hos oss er det lusnj kl 13.00... så tenker kanskje vi prøver å få den litt tidligere... (spiser frukt 11)

ellers er jeg liksom litt opphengt i temaer jeg har jobbet med i alle år...

så mange spennende greier på sanser f.eks... som ikke jeg har prøvd ut ! Men lurer: male med melis? er det kun melis du bruker da? og konditorfarge?

som sagt! Tusen takk :) tar gjrene i mot flere innspill :) deilig å kjenne seg litt ovenpå før nytt bhgår :)

Skrevet

tusen takk :) fikk faktisk litt ny inspirasjon... hos oss er det lusnj kl 13.00... så tenker kanskje vi prøver å få den litt tidligere... (spiser frukt 11)

så mange spennende greier på sanser f.eks... som ikke jeg har prøvd ut ! Men lurer: male med melis? er det kun melis du bruker da? og konditorfarge?

som sagt! Tusen takk :) tar gjrene i mot flere innspill :) deilig å kjenne seg litt ovenpå før nytt bhgår :)

Ja, maler bare med melis blandet vann. Pass på at du får "riktig" konsistens, den må ikke være så bløt at den renner av arket og ikke så tykk at den ikke stivner ordentlig. Prøv deg frem hjemme først. for å farge kan du bruke konditorfarge eller vanlig maling.

Lunsj klokka 13 var seint, vi spiser lunsj 10.30 vi og mellommåltid 13.30

Skrevet

Ja, maler bare med melis blandet vann. Pass på at du får "riktig" konsistens, den må ikke være så bløt at den renner av arket og ikke så tykk at den ikke stivner ordentlig. Prøv deg frem hjemme først. for å farge kan du bruke konditorfarge eller vanlig maling.

synes det er sent jeg og... men jeg er ny på dette stedet :) har jobba i mange år i andre bhg da... så nå tenker jeg at kanskje man kunne byttet om på lunsj måltidet og frukten... men vi får se hva vi får til :)

Har dere ikke hatt noen store prosjekter? som f.eks prosjekt som går over et år o.l ?

Skrevet

synes det er sent jeg og... men jeg er ny på dette stedet :) har jobba i mange år i andre bhg da... så nå tenker jeg at kanskje man kunne byttet om på lunsj måltidet og frukten... men vi får se hva vi får til :)

Har dere ikke hatt noen store prosjekter? som f.eks prosjekt som går over et år o.l ?

Nei, vi har bare prosjekter som går over 1 - 2 måneder

Skrevet

:)

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 3a95fb3133b8df040b5a25e2c

r o.l ?

Nei, vi har bare prosjekter som går over 1 - 2 måneder

ok :) liker litt store prosjekter som bytter litt retning underveis jeg skjønner du :P 

Skrevet

opp :) tar gjerne i mot flere erfaringer :)

Skrevet

vi har hatt tema kroppen min, nærmiljet, familien, dinosaur, årstidene, mauren...

alt blir spennende, bare man legger sjela litt i det :P

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Om høsten synes jeg temaet "spor og sportegn" er fint. Ta med kamera. Gå ut, se om dere finner skoavtrykk, sykkelavtrykk (dekket altså :P ), biler og kanskje traktorer? 2- og 3-åringene blir helt ville når man skal ut og lete. I skogen kan dere se etter dyrebæsj, tegn på at dyr har beitet, dyrespor, osv osv... Det kan altså være spor etter hva som helst, barna bestemmer hva de vil skal være med. Ta bilde av alt dere finner og lag en stor plakat med forklaring til foreldre, heng lavt på veggen slik at barna kan se og vise til sine foreldre. Dette kan man holde på med over lengre tid.

Skrevet

Vi hadde farger spm tema i 2 mnd. Der vi hadde en dag i uka som var satt av til en farge. Så hvis man har 5 farger så går det over 5 uker. Den ene dagen i uka som vi fokuserer på farge så kommer voksne og barn kledd i den fargen og vi maler/ tegner/lager ting i den fargen. I samlingen hadde ci wn pose med div leker i den aktuelle fargen. Og til lunsj serverte vi mat i sqmme farge. Så jeg har spist blå og rosa grøt, grønn melis.. kun fantasien aom stopper oss.

Har også hatt lengre tema om kroppen, familien. Hadde hinderløype inne til 1åringen en dag i uka. Med tanke på motorikk.... ute med vinterdress aå får de ikke beveget seg like bra.

Fikk mye inspirasjon av trådene lenger oppe her jeg og. .. men er i mamma permisjon og skal ikke på jobb før mai:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...