Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Jeg ble for litt siden mamma til tvillinger og har et lite barn på 2 år fra før. Jeg har ammet dem og pumpet og har mer enn nok melk, Pumper cirka 600-700 ml i døgnet i tillegg til at jeg ammer dem. Det går såå mye fortere å gi dem flaske. Jeg vil ha tid til det eldre søskenet også...føler liksom at jeg mister så mye tid med ham og det er utrolig sårt... Har en samboer som jobber 2 uker borte og er 4 uker hjemme. Når han er hjemme går det greit nok, men jeg merker at jeg begynner å bli svært deprimert av tanken på at han reiser om 1 uke..vet ikke hvordan jeg skal klare dette... Nå har de hatt 2 økedager og jeg sitter med puppene ute hele tiden eller pumper meg..livet mitt er liksom redusert til ingenting.. Gruer meg til å stå opp og kvepper til hver gang et av barna våkner. Jeg er så stresset at jeg går på veggen snart. Hadde veldig sterk morsfølelse når de ble født for et par uker siden, men nå er alt bare helt forj****.Jeg gir snart opp alt og pakker med meg sakene til meg og storebror og rømmer... Hva skal jeg gjøre?? Er helt på villspor kjenner jeg.. Kan jeg gi dem mme og litt morsmelk på flaske heller? Tror jeg kvalifiserer til tidenes verste mamma... Skammer meg sånn over alle de vonde følelsene og motviljen til å amme dem..hjelper ikke at min mor blander seg inn og tror hun har rett til å mene noe om hvorvidt jeg burde amme eller ikke.. HJELP! Anonymous poster hash: f1785...21f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Det er nok mange her inne som kommer til å gi deg negative svar, slik som du er egoistisk som har melk og ikke vil amme. Morsmelk er så mye bedre enn erstatning osv. Jeg tenker at hvis ammingen blir et stressmoment for deg, er det kanskje bedre for deg å gi mme. Men prøv litt til. Senk skuldrene og se hvordan det går nå når mannen din reiser på jobb. Blir det for ikke, så bare gi mme. De tar ikke skade av det;) Lykke til Anonymous poster hash: a9ac4...230
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Hva med å slutte med pumpingen? Det må jo være ekstra stress å pumpe i tillegg til amming, og det går det mye ekstra tid med til! Eller er det er spesifikk grunn til at du pumper? Anonymous poster hash: 5f15f...cee
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Hva med å slutte med pumpingen? Det må jo være ekstra stress å pumpe i tillegg til amming, og det går det mye ekstra tid med til! Eller er det er spesifikk grunn til at du pumper? Anonymous poster hash: 5f15f...cee Jeg pumper fordi de var litt små når de ble født, så jeg fikk beskjed om å pumpe på sykehuset og gi dem så og så mye hver 3. time.. Så føler jeg at det er godt å kunne la far overta et par tinmer så jeg kan slippe litt... Anonymous poster hash: f1785...21f
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Du skal ikke amme for alt det er verdt. Synes du kan kombinere morsmelk og mme - da får du både tid til gutten din, samtidig som tvillingene får viktig næring fra morsmelken. Det tror jeg at jeg ville ha gjort i din situasjon, for det er viktigere at dere som en helhetlig familie har det bra! Anonymous poster hash: 8483e...193
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Du bør gå til legen og bli sykemeldt, så kan far overta din permisjon en stund. Da kan dere begge være hjemme en stund til. Har selv tvillinger og følte at de første 7 mnd bare gikk i amming og pumping og jeg hadde ikke en liten til å ta vare på, viktig at du har hjelp så ikke du går helt i stå. Men viktig at legen skriver at du ikke kan ta deg av ungene alene for at mannen skal kunne ta over permisjonen mens du er sykemeldt. Anonymous poster hash: cfe50...879
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Hva med å slutte med pumpingen? Det må jo være ekstra stress å pumpe i tillegg til amming, og det går det mye ekstra tid med til! Eller er det er spesifikk grunn til at du pumper? Anonymous poster hash: 5f15f...cee Jeg pumper fordi de var litt små når de ble født, så jeg fikk beskjed om å pumpe på sykehuset og gi dem så og så mye hver 3. time.. Så føler jeg at det er godt å kunne la far overta et par tinmer så jeg kan slippe litt... Anonymous poster hash: f1785...21f Da forstår jeg:-) Kanskje du kan amme det du orker/vil og så gi mme på flaske hvis de ikke får nok eller hvis du trenger avlastning fra far/andre? Da vil tvillingene i det minste få litt morsmelk, og det er bedre enn ingenting! PS: hvis du er så utslitt og nedstemt, så er det kanskje en ide med sykemelding slik at far kan overta permisjonen slik noen skrev over her! Anonymous poster hash: 5f15f...cee
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har selv tvillinger og et eldre søsken og kjenner godt til det du mener. Hadde også en mann som var 2 uker borte og 4 uker hjemme. I begynnelsen presset jeg meg mye mer enn nødvendig, var stresset, redd, og følte at alt var et eneste stort kaos. Og ammingen på toppen av det hele ble egentlig bare for mye. Ene tvillingen hadde mye magetrøbbel, så tilslutt begynte jeg å gi henne laktosefri morsmelkerstatning mens andre ble ammet. Det var sårt, men vi fikk det mye bedre alle sammen.Vær så snill og ikke press deg mer enn nødvendig, om du ikke klarer ammingen er det overhode ingen skam å slutte. MME er mer enn godt nok, og tvillingene blir like mye barn som alle andre. Stol på deg selv, og det du og kroppen sier er greit. Du kan jo også bytte ut ett par måltider med MME og variere mellom amming og flaske. Prøv deg frem! Men slik jeg leser det, ville jeg sluttet med pumpingen. Prøv det først, så ser du om det er nok å kutte ned på den, eller om du må kutte ned på enda mer. Ikke la deg presse av svarene her om du får mange negative. Jeg vet hvordan det er, og amming er ikke verdt strevet for enhver pris. Prøv å nyt tiden så godt du kan, det er krevende i begynnelsen å finne rutiner som passer for alle barna. Anonymous poster hash: 6c55f...7eb
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har to jenter på 6 mnd. De ble aldri ammet, men fikk morsmelk på flaske i starten. Jeg fikk aldri til ammingen, det ble for stressende for meg. Poenget mitt er at du ikke skal føle noe press. Med to småner det vanskelig. MME er mer enn godt nok. Mine ble født 10 uker for tidlig og har til dags dato aldri hatt en eneste infeksjon selv om de fikk lite morsmelk. Anonymous poster hash: cd499...768
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 Jeg ammet til tvillingene var 8 uker og faren begynte på jobb igjen. Slet også med at jeg ville ha mer tid til eldste, så her var det beste løsning å gi flaske fra 2 mnd. alder. Deilig å stikke avgårde med eldste i noen timer og bare være oss... Gjør det som er best for deg og din familie. Lykke til! Anonymous poster hash: 22f36...bfa
MammantilNurket Skrevet 28. juli 2013 #11 Skrevet 28. juli 2013 Tillater meg å svare selvom jeg er førstegangs og nybegynner Her ammes Nurket på dagtid (fri flyt og tilgang) og får morsmelktillegg på natten. Jeg opplever at han blir skikkelig god og mett - og sover sååå mye bedre. Når han ammes på natten bruker han kjempelang tid og skal kose/leke/tøyse/snuse/pille og holde på veldig med puppen. Dette funker fint for oss og Pappaen til Nurket kan også mate
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #12 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har også tvillinger og et eldre søsken og jeg la lista mye lavere enn deg. Jeg skulle jo være mamma for eldstemann også. Det er sjelden at tvillinger fullammes. Hvorfor ikke gi dem det beste fra to verdener? Slutt med pumping, gi MME i stedet for pumpemelk og amme når du har anledning til det. De får like mye antistoffer selv om de får MME i tillegg. Du er en fantastisk mamma! Tvillinger er hardt arbeid, så gjør det du kan for å lette byrden for deg selv og resten av familien. Det kommer mange tøffe tak, så gi deg selv litt albuerom og finn en metode du kan leve med uten å bli utslitt! Klemmer fra en annen tvillingmamma! Anonymous poster hash: de2fc...78a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå