Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Noen som har gode tips til en gravid som skal på tur? Vil være 15-17 uker på vei når jeg er borte, har leid et privat feriehus sammen med familien. Synes det er litt skummelt å dra på tur i varmen som gravid, men det blir for dumt å være hjemme kun for at jeg er gravid, har gledet meg i et år tross alt Anonymous poster hash: 5369d...cd8
Fruen i huset Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Det går så fint atte Pass på isbiter (ofte laget på springvann), salater (skyll godt!), ferdig oppskjært frukt, is i isbarer (pinneis tror jeg er ok). Drikk masse vann i varmen og unngå overoppheting! God tur!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Alle grønnsaker enten kokt eller stekt. (Ingen salater) All frukt enten kokt, stekt eller skrellet av deg selv. Ingen isbiter (med mindre dere kan lage selv av flaskevann). Gjennomstekt/kokt kjøtt. Ligg unna bufeter der maten står lenge fremme. Ikke kuleis eller softis. Ikke klapp katter. Masse drikke. Faren for toxoplamosesmitte er ekstremt mye høyere i Spania enn i Norge, men om du tar forholdsregler går nok det helt fint. Anonymous poster hash: c758f...fc4
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Ville foreslått at du tar blodprøve for å se om du har hatt toksoplasmose først. Om du har fått det, skal du fremdeles være nøye med mat og drikke, men det blir i hvert mye mindre skummelt, og salat/rå grønnsaker vil ikke lenger være "no-go". Jeg reiste masse pga jobben mens jeg gikk gravid, og testen hjalp godt med å sette grensen for hvor "paranoide" jeg måtte være i matveien. Drikkevannet er forresten trygg de fleste stedene i Spania (på landet kan det være så som så), men kan smake vondt, som mange andre steder i Europa. Jeg ville ikke vært bekymret for isbiter, men selv drikker jeg vann på flaske for smakens skyld. Pass på å ba spise oster som er pasteurisert, i tillegg til de andre rådene du har fått over. Det positive med at dere leier hus er du får mye bedre kontroll på matsikkerheten enn på hotell. Om du får reisesyke er det ikke verdens undergang ift babyen, men pass på å hvile og drikke masse. Anonymous poster hash: 910e0...3ed
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Takk for svar Angående toxo, er det slik at man kan ha hatt det tidligere (ikke i svangerskap)? Jeg har hatt katter og kattunger hele livet, er det da sannsynlig at jeg har hatt det en gang? Kommer selvfølgelig til å ta alle forhåndsregler angående mat/smitte når jeg er der, tar ingen sjanser. Anonymous poster hash: 5369d...cd8
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Du kan ha hatt toxoplasmose tidligere og vil da være immun. Det er litt høyere risiko for det om man har vært mye med katter, men likevel ikke overveiende sannsynlig. Du bør som flere sier ta en blodprøve, så vet du om du må være superforsiktig eller kan være laid-back. Anonymous poster hash: d0b3b...eee
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Jeg var i Spania som gravid og det var helt topp! Pass på det de ovenfor sier og overoppheting så blir det nok en super ferie Anonymous poster hash: eac49...b3c
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Jeg er ikke gravid, men har vært i Spania for første gang i år. Jeg har vært i veldig mange andre ferieland, både Hellas, Tyrkia, Egypt og Thailand og jeg har alltid blitt dårlig uansett hvor mye jeg har passet på hva jeg har spist. Ikke alvorlig, men nok til at jeg har fått ødelagt et par dager ved at jeg må være nærme en do og helst "min egen". I år i Spania, ble jeg ikke dårlig i det hele tatt, ikke tok jeg spesielt mye hensyn heller. Jeg pusset tenner i springvann (noe jeg ofte ikke har gjort i de andre landene), hadde isbiter i drikke, spiste nesten alle måltider på buffet, spiste salat osv, så jeg er veldig imponert over Spania i forhold til mange andre steder jeg har vært. Det er helt sikkert litt tilfeldig også, men jeg ville ikke vært noe spesielt hysterisk der i forhold til i Norge, kun fulgt vanlige "gravidregler" og passet på varmen. Anonymous poster hash: 5cb2c...238
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå