Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Mulig dette blir litt langt, men; Med første ammet jeg bare 3 uker, fikk brystbetennelse ganske kjapt og ble utrolig sår. Prøvde brystskjold, men pga flere brystbetennelser mistet jeg motet som nybakt førstegangsmamma. Med nr 2 så gikk ammingen greit på sykehuset, men allerede dagen jeg reiste hjem merket jeg har sårheten kom. Gikk med puppene i fri luft, smurte med morsmelk og kremer jeg fikk anbefalt. Ammet selv om jeg hadde lyst å kaste ungen i veggen for det gjorde så vondt. Etter to uker ble brystknoppene mine delt i to, og ammingen var alt for smertefull. Prøvde å pumpe meg, men det gjorde vondt og jeg blødde så mye at melken var rød. Brystskjold hjalp heller ikke. Prøvde å amme igjen for jeg ville jo ikke gi opp denne gangen også, men med ansiktet til babyen fult av blod sa samboeren min stopp. Er nå i uke 25 og har bare vært hos jordmor på en såkalt livsstil samtale, og jeg nevnte dette såvidt for henne. Vi skulle prate om dette senere. Jeg har gjort mine tanker rundt dette, og tenker kanskje at det å begynne med brystskjold tidlig kan være en ide? Slik at jeg slipper å bli så utrolig sår, virker som jeg har "anlegg" til å bli veldig sår, og jeg kommer til å gi meg dersom brystknoppene mine skal deles i to med store blødende sår igjen, det orker jeg bare ikke! Jeg vil gjerne amme, men ikke til enhver pris. Anonymous poster hash: c1af2...31e
DaTuMa Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Jeg ville begynt rett på skjold eller pumping. Har sett hatt store ammeproblemer og fikk samtale på barsel pga dette. De var veldig hjelpsomme og jeg ble veldig beroliget fra dette ammepresset jeg følte veldig på sist gang. Jeg skal gå rett på pumping og skjold, hvis det ikke fungerer ganske kjapt skal jeg slutte. Jeg har ammeproblemer av annen grunn enn deg, men det er jo ikke relevant. Ikke amming for enhver pris. Det er ikke verdt å ødelegge barseltiden sin pga ammepresset ihvertfall. "Mistet" de 3 første mnd forrige gang pga ammestresset Lykke til
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Jeg syns det høres ut som du har en god plan. Amming er flott når det fungerer, men er ikke verd å sette mors psykiske helse på spill. Jeg tror det er mange som går glipp av de første magiske ukene pga for mye styr med ammingen. Gi det et forsøk, går det så er det flott, går det ikke er det helt greit det også. Det babyen trenger mest er kos og en opplagt mamma, næring får den i mme også. Lykke til
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har ingen erfaring med brystskjold, men det høres ut som du har lidd i massevis, og kanskje mer enn det er verdt...jeg tror nok jeg ville prøvd brystskjold forebyggende som du sier, men vær også oppmerksom på at babyen kan foretrekke brystskjoldet, slik at du får problemer med å amme uten senere, det skjedde en venninne av meg. Men det er jo egentlig ikke noe problem det da. Jeg vil bare tipse deg om en kompress som hjalp meg gjennom den verste sårheten. Jeg mistet hudbiter og blødde selv, det var helt grusomt. Verken lufttørking eller Purelan hjalp. På apoteket har de en ny kompress som heter Mepilex Transfer, som limer seg på brystvorta, og transporterer fuktighet ut mot ammeinnlegget, samtidig som det holder miljøet varmt og fuktig, noe som optimaliserer sårtilhelingsprosessen. Selv om den klistrer seg til brystvorta, løsner den like lett og river ikke opp huden når du tar den av. Du kan bruke samme kompress et døgn, den mister ikke «limet» sitt. De er dyre, 40 kroner stykket, men de var så verdt det! En kompress kan klippes i to, så du kan bruke en per dag. Jeg kjøpte en hel eske med fem stk, og fikk da en gratis. I løpet av disse fem dagene ble jeg så mye bedre at jeg ikke trengte de mer. Du kan også bruke salve i tillegg under kompressen om du vil. Vil bare anbefale dem!
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Takk for svar. Noen som vet hvilke skjold som er de beste? Synes det virker litt betryggende å ha det liggende i hus når vi kommer hjem. Vil jo gjerne amme, men nå har jeg to andre små barn som også trenger meg, så vil ikke til enhver pris. Hadde med fødebrev forrige gang om amming også, men fikk lite hjelp. Prøvde utallige ammestillinger uten hell. Har vært en del tårer pga dette her, men nå klarer jeg endelig å prate om det uten at tårene triller, og det føles bra. HI Anonymous poster hash: c1af2...31e
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 UndrendeUllteppe: hjelper det at det er fuktig hele tiden da? Trodde det skulle få bli tørt for å kunne "gro" sammen igjen etter sårhet? Ellers så er jeg villig til å prøve disse kompressene Denne gangen vil jeg bare forberede meg best mulig, slik at jeg slipper å gå ut å kjøpe albueskjell, tesiler og alt annet rart jeg prøvde forrige gang. HI Anonymous poster hash: c1af2...31e
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Ja, et varmt fuktig miljø hjelper tilhelingsprosessen. Faktisk vil hvert minutt i «kald» luft minske blodtilførselen, noe som igjen sinker helingen. Så hold deg god og varm, og dropp lufttørkingen
DaTuMa Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har medela sine. De finnes i flere str. Pluss at de kommer i en eske, greit med oppbevaring ift til sterilisering
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har ingen erfaring med brystskjold, men folte at det hjalp mye for meg å herde brystvortene på forhånd. Med nr 2 gned jeg dem hardt 1-3 ganger om dagen de siste 2 mnd før fødselen.. Om det var det som hjalp vet jeg ikke, men de føltes i hvertfall mer solide enn med nr. 1. Anonymous poster hash: 02add...21b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå