Gå til innhold

Laktiseintoleranse hos barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har en sensitiv mage- dvs har som oftest diaré, mye luft og besøker toalettet 3-6 ganger daglig for avføring.

Hans far sliter med det samme så har bare tenkt arv- men det har i sommer vært så ille at han ikke rekker toalettet.

Jeg mistenker marvareallergi og da laktoseintoleranse.

Han fikk mye diaré da han ved 1 årsalder gikk over til kumelk. H-melk tålte han ikke- fikk hvit diaré, så vi gikk over til lettmelk.

Symptomene nå:

Mye luft i magen

Sjelden normal avføring- vanligvis løs.

Blir kvalm av melk.

Hyppig avføring.

Noen med kunnskap om laktoseintoleranse?

Vi vurderer å kontakte legen på mandag for å starte utredning.

Anonymous poster hash: 03125...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..

Anonymous poster hash: 03125...796

Skrevet

Kan også være cøliaki. Symptomene stemmer og før de da begynner på diett er det ikke uvanelig å også reagere på melk. Denne reaksjonen kan da overskygge plagene fra glutenen.

Snakker av erfaring.

Skrevet

Hm. Både anonym tag OG nick.

Takk. Vi har fått time på tirsdag. Da skal jeg ta opp symptomene og la legen bestemme hva vi skal teste ut.

Skrevet

Kan også være cøliaki. Symptomene stemmer og før de da begynner på diett er det ikke uvanelig å også reagere på melk. Denne reaksjonen kan da overskygge plagene fra glutenen.

Snakker av erfaring.

Av symptomer jeg leser på nett så skal det også være problemer med vektoppgang. Stemmer det for dere?

Skrevet

Snakker av erfaring.

Av symptomer jeg leser på nett så skal det også være problemer med vektoppgang. Stemmer det for dere?

Cøliaki har mange symptomer og man kan få alt fra alle eller ingen overhode.

Dårlig vektoppgang eller vektnedgang er et av dem, men man trenger ikke ha dette symptomet. Min hadde perfekt vektoppgang. Han slet kun med oppkast og tidvis diare, men gikk først ned i vekt da han nesten sluttet å spise pga redsel for oppkast.

Andre symtor kan være:

Kvalme

Oppblåst mage

Urolig nattesøvn pga ubehag

Større søvnbehov

Utmattelse

Oppkast

Diare

Hard avføring

Jern-mangel

Men som sakt, en må faktisk ikke ha noen av disse symptomene. Det er derfor så mange går med uoppdaget cøliaki.

Snakk med lege, IKKE test ut glutenfritt kosthold på egenhånd.

B12 mangel

Skrevet

Det kan være indikasjoner på intoleranse mot melk og eller andre matvarer. Det som er viktig å huske på er at det ikke trenger å slå ut på testene. Det kan ta opptil flere uker fra man begynner på diett til man ser effekt. Det er også viktig at man kutter ut absolutt alt av det man mistenker så man må lese nøye hva ting inneholder, feks er det melk i flere leverposteier og pølser.

Anonymous poster hash: fa80c...bf3

Skrevet

Det kan godt være han reagerer på laktose. Da han er så stor så ville jeg prøvd i noen dager frem til legebesøket å gi laktosefri lettmelk, og se hvordan det går. De fleste tåler litt laktose så dere trenger ikke stresse med å holde dere borte fra all melk i førsteomgang. Kutt ut ren drikkemelk og erstatte med laktosefri og styr unna brunost ;) Er det laktose burde dere se bedring relativt raskt.

Anonymous poster hash: a273d...7b7

Skrevet

Kan godt være laktoseintoleranse. Men hvis du tenker på overgang fra morsmelkerstarning til vanlig melk, så skal vel ikke det utgjøre den store forskjellen når det gjelder akkurat laktosen. Det er faktisk mer laktose i morsmelkerstatning enn vanlig melk (oversikt over laktoseinbhold i produkter finnes på nett, mulig det er melk.no sine sider). De fleste barn tåler laktose frem til 2-3 års alderen, men noen reagerer på laktose også tidligere.

Anonymous poster hash: 5541a...42a

Skrevet

Kan godt være laktoseintoleranse. Men hvis du tenker på overgang fra morsmelkerstarning til vanlig melk, så skal vel ikke det utgjøre den store forskjellen når det gjelder akkurat laktosen. Det er faktisk mer laktose i morsmelkerstatning enn vanlig melk (oversikt over laktoseinbhold i produkter finnes på nett, mulig det er melk.no sine sider). De fleste barn tåler laktose frem til 2-3 års alderen, men noen reagerer på laktose også tidligere.

Anonymous poster hash: 5541a...42a

Takk.

Han er nå 5 år og ble ammet til han var nesten 1 år. Erstatning nektet han, så vi gikk rett på kumelk da. Vi trodde han slet med langvarig magetrøbbel pga en omgangssyke. Han var også ekstremt mye syk fra 7 mndr til 2 år pga mandler.

Legene mente magen var urolig pga mye antibiotika.

Og så er det lett å si at det ligger i slekta når far, onkel og bestemor har sensitive mager- mao ikke har fått noen diagnose på hvorfor.

Gutten min ble kjempeglad i dag da jeg fortalte at han kanskje kan bli kvitt problemet.

Skrevet

Det kan godt være han reagerer på laktose. Da han er så stor så ville jeg prøvd i noen dager frem til legebesøket å gi laktosefri lettmelk, og se hvordan det går. De fleste tåler litt laktose så dere trenger ikke stresse med å holde dere borte fra all melk i førsteomgang. Kutt ut ren drikkemelk og erstatte med laktosefri og styr unna brunost ;) Er det laktose burde dere se bedring relativt raskt.

Vi skal prøve å holde oss til vann i helga- det er han heldigvis glad i.
Skrevet

Det kan være indikasjoner på intoleranse mot melk og eller andre matvarer. Det som er viktig å huske på er at det ikke trenger å slå ut på testene. Det kan ta opptil flere uker fra man begynner på diett til man ser effekt. Det er også viktig at man kutter ut absolutt alt av det man mistenker så man må lese nøye hva ting inneholder, feks er det melk i flere leverposteier og pølser.

Anonymous poster hash: fa80c...bf3

Det da melk i nesten alt!

Var veldig bevisst på dette da jeg var dagmamma til et barn med laktoseintoleranse.

Skrevet

Snakker av erfaring.

Cøliaki har mange symptomer og man kan få alt fra alle eller ingen overhode.

Dårlig vektoppgang eller vektnedgang er et av dem, men man trenger ikke ha dette symptomet. Min hadde perfekt vektoppgang. Han slet kun med oppkast og tidvis diare, men gikk først ned i vekt da han nesten sluttet å spise pga redsel for oppkast.

Andre symtor kan være:

Kvalme

Oppblåst mage

Urolig nattesøvn pga ubehag

Større søvnbehov

Utmattelse

Oppkast

Diare

Hard avføring

Jern-mangel

Men som sakt, en må faktisk ikke ha noen av disse symptomene. Det er derfor så mange går med uoppdaget cøliaki.

Snakk med lege, IKKE test ut glutenfritt kosthold på egenhånd.

B12 mangel

Blir det da kanskje blodprøve på tirsdag?

Skrevet

Mest sannsynlig så blir det bare en prat med fastlege som henviser videre til barnelege. Det de vanligvis gjør er en prikktest for straksallergi, men er han laktoseintollerant vil ikke dette slå ut. Mistenker dere "kun" laktoseintolleranse og ikke melkealkergi er det ikke sikkert dere blir henvist videre i det hele tatt. Dere vil bare få beskjed om å prøve å kutte laktose ei stunn å se om han blir bedre. Det er ikke skadelig å være laktoseintollerant (som feks cøliaki, da skader man tarmene ved å spise gluten), det er bare ubehagelig. Det er også mange matvarer med lite eller ingen laktose, men som enda er melkeprodukter, så man behøver ikke kutte melk helt. Man må bare prøve seg frem litt. Det kan hende at de tar blodprøve eller laktase-test, men mange leger anbefaler å prøve å kutte laktose istedet for å utføre tester.

Skrevet

Tusen takk!

Nå er jeg mye klokere.

Det er nå litt praktisk å kunne bruke dib-orakelet til tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...