Gå til innhold

noen her som har melkeproteimelkeprotein intoleranse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vondt i magen nesten hver dag, utrolig slitsomt.

Lurer litt på hva dere spiser. Er jo melk i nesten Alt! :/

Utrolig kjedelig å gå å spise ute/hos andre.

Anonymous poster hash: e862a...d6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har taben hengt seg opp! Beklager overskrifta.

Skrevet

Er ikke vanskelig. Du lærer deg rask hvilke brød du kan spise, finnes smør uten melk. Når det kommer til middager så må du lage alt fra bunn selv, ev finne "sikre" kilder. Allerighylla hos mega og meny er fine. Når du lager middag kan stort sett alt av melk erstattes med havremelk slik at du får lagd sauser og slikt.

Skrevet

Har et barn med melkeproteinintoleranse. Det kan virke vanskelig å begynnelsen, men etterhvert finner man ut at det er mange alternativer. De fleste brød i butikken er uten melk, lomper og pølsebrød er ofte også det. Go og mager-pølser fra Gilde er uten melk, en del posevarer som f.eks Mills potetmos er uten melk, og kan blandes med ris eller havremelk. (Man merker ikke forskjell). Hvis du baker kan du fint bruke melkefritt smør (soft spesial) og rismelk, det er ingen i min familie som merker forskjell på det. Jeg har alltid hatt boller eller kaker i fryseren så vi kan ha med i bursdager, pølser kan taes med på termos eller man kan smøre med seg niste når man skal noe sted. Etterhvert finner du ut hva du kan og ikke kan spise og da går det veldig greit. På restauranter som Peppes kan du ofte be om melkefri pizza, eller rett og slett pizza uten ost, og vanlig hamburger på f.eks McDonalds er uten melk. :) Helsedirektoratet har en veldig fin brosjyre du kan laste ned som pdf, anbefaler den!

Skrevet

Jeg anbefaler også nettsiden utenmelk.no, og deres facebook-side. Mange nyttige tips og diskusjoner der!

Anonymous poster hash: c950b...6d0

Skrevet

Jeg har barn med laktoseintoleranse. Finnes mange produkter nå uten laktose. Har du melkeproteinallergi er det litt mer pes og enda litt mer du bør styre unna.

Anonymous poster hash: a284f...05d

Skrevet

Har et barn med melkeproteinintoleranse. Det kan virke vanskelig å begynnelsen, men etterhvert finner man ut at det er mange alternativer. De fleste brød i butikken er uten melk, lomper og pølsebrød er ofte også det. Go og mager-pølser fra Gilde er uten melk, en del posevarer som f.eks Mills potetmos er uten melk, og kan blandes med ris eller havremelk. (Man merker ikke forskjell). Hvis du baker kan du fint bruke melkefritt smør (soft spesial) og rismelk, det er ingen i min familie som merker forskjell på det. Jeg har alltid hatt boller eller kaker i fryseren så vi kan ha med i bursdager, pølser kan taes med på termos eller man kan smøre med seg niste når man skal noe sted. Etterhvert finner du ut hva du kan og ikke kan spise og da går det veldig greit. På restauranter som Peppes kan du ofte be om melkefri pizza, eller rett og slett pizza uten ost, og vanlig hamburger på f.eks McDonalds er uten melk. :) Helsedirektoratet har en veldig fin brosjyre du kan laste ned som pdf, anbefaler den!

Har ikke selv, men har venninne som har barn med melkeprotein allergi. Vet der fra at mye mat er enkelt å lage ved å bytte ut smør med soft spesial og melk med ris, soya eller liknende produkter. Har aldri hatt problemer med å lage noe tilpasset barnet som vi alle kan spise. Går vi ut, så har de fleste kjedecafeer permer med innholdsfortegnelser for varene de selger. Kaffe kan fås med soyamelk, smoothie med bare frukt osv. Ser at med litt omstrukturering I tenkemåte og litt opplæring (Hun fikk opplæring av ernæringsspesialist på sykehuset mener jeg), så har det gått mye bedre enn forventet. :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Har lenge trodd det var laktose jeg ikke tåler, men ble aldri noe særlig bedre av å kutte/minke på det. Så da tester vi ut melkeprotein i 2 mnd.

Skal inn å sjekke nettsider nå straks :)

Hi

Skrevet

Anbefaler også nettsiden utenmelk.no og deres facebook-sider. Mye nyttig informasjon og diskusjoner der :-)

Anonymous poster hash: c950b...6d0

Skrevet

Du kan bruke fløte istedenfor melk. Da proteinnivået er lavere.

Anonymous poster hash: 2b4f7...96f Anonymous poster hash: 2b4f7...96f

Skrevet

Du kan bruke fløte istedenfor melk. Da proteinnivået er lavere.

Anonymous poster hash: 2b4f7...96f Anonymous poster hash: 2b4f7...96f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...