Gå til innhold

Vanleg at småbarn "sjølvskader"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter som nylig har fylt 1 år. Siste tida har ho begynt å slå seg i hode, dunke hode i golv/asfalt o.l, når ho blir frustrert, spesielt når ho er trøtt itillegg.

Er dette ein vanlig fase hos små barn, og korleis bør man som voksen reagera for å endre det?

Har prøvd å sei roleg at mamma hjelpe deg og vise kva som må gjerast for å få tingen til.

Har og prøvd å sei ifrå med litt bestemt stemma at ho må vera forsiktig med segsjølv. Det hjelper ikkje :P

Ho har god språkforståelse. Vise at ho forstår det eg seie, og gjer seg godt forstått.

Noken med erfaring og råd her? :)

Anonymous poster hash: 624d0...b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig ja, og det høres ut som du takler det flott :) vær obs på det, og så kan du jo lufte det med hs?

Anonymous poster hash: 8b97f...29e

Skrevet

Vår jente gjorde også dette på samme alder. Jeg ble bekymret og spurte min tante som er barnepsykolog. Hun sa at dette var helt normalt og en måte for å få oppmerksomhet på/ teste grensene:) vår jente kakket hodet i stuebordet f.eks og sluttet ikke selv om vi sa fra. Vi tok henne da bort fra situasjonen og forsøkte å avlede hennes oppmerksomhet over på noe annet.

Hun sluttet med dette etter ca 1-2 mnd. Husker ikke helt, men d var en kort fase. Nå er hun 2,5 år og har funnet andre måter å få oppmerksomhet på som er mer positive:)

Anonymous poster hash: e0c35...ed7

Skrevet

Takk for svar :) Fekk meir roen inni meg no. Rekna med det ikkje var heilt unormalt, men kjekt å høyra korleis andre reagere ovenfor barnet. Ho er heldigvis lett og avleda. Trur det ofta kjem i ein kombinasjon av trøtt, varm og frustrert.

Har ikkje hatt tid å ta det opp med hs siden dette er nytt no i ferien. Men tar det såklart opp om ho fortsette fram til neste kontroll ;)

Hi

Anonymous poster hash: 35300...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...