Gå til innhold

Kreativ mat til baby på 8 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker at mini er litt lei av most kjøtt/fisk og grønnsaker. Noen som har noen ideer om hva nytt jeg kan prøve? Går det an å lage en babyvennlig pizza f.eks? Han tygger brødskiver som en helt, så hadde jo kanskje gått an?

Og hvordan er det med melk nå? Er det like fyfy enda? Tenkte å lage potetstappe, og kanskje ha i en dæsj melk og/eller smør..

Dette er min førstefødte, så har ikke noe erfaring fra før. Setter stor pris på tips og råd :)

Anonymous poster hash: b7d5c...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker vel morsmelk eller mme i maten? Man skal visst unngå melk til 1 år, evt begrenset innhold av det i mat fra 10 mnd. Så jeg hadde ventet.

Hvis det ikke er store biter han ikke takler eller lignende så kan du lage hva du vil :) tygger han brødskive så kan han vel tygge en pizzabunn med litt smak på :) med mindre du lager steinhard steinbakt bunn :P

Anonymous poster hash: 82e91...f4c

Skrevet

Les gjerne litt om baby-led weaning på nettet, barnet kan gjerne få fingermat etterhvert. Vi begynte med helt vanlig "menneskemat" når gutten var 8 mndr, han tygget så godt han kunne, resten suttet han på uten problemer. Begynn forsiktig, og vær ALLTID tilstede når babyen spiser.

Alt., dersom du ønsker å fortsette med most mat, er å gå på biblioteket og låne en bok med oppskrifter; jeg lånte en bok av Margit Vea som hadde spenstige ideer, husker en usannsynlig mos av poteter, brokkoli og ansjos (jepp) som poden elsket.

Her hadde vi mye moro med å prøve ut nye mat!

Anonymous poster hash: 0fd15...24c

Skrevet

Takk for tips. Skal prøves ut :)

Ja bruker MME i maten, men tenkte på smør for å få enda litt mer smak. Men da venter jeg. :)

Anonymous poster hash: b7d5c...dcc
Skrevet

Du kan bruke rapsolje og olivenolje i maten, rapsolje tilføyer omega 3. Barna trenger fett i kosten, men smør er ikke den gunstigste typen fett til å begynne med.

Biola yoghurt naturell og harde oster begynte vi med fra 9-10 mndr, ellers brukte vi mme i matlagingen hvis det var nødvendig med melk.

Anonymous poster hash: 0fd15...24c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...