Gå til innhold

Katt for 1. gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mannen min og jeg er vokst opp med hunder, men nå får vi snart en kattunge i huset (12 uker). Hjelp meg litt dere med erfaring!

Vi har bestilt tid til dyrelegen for vaksinering og for å avtale tid for sterilisering. Vi har kattedo, mat og halsbånd. Trenger vi noe mer? Det skal bli en utekatt, men har lest at det skal gradvis tilvenning til? Takk for svar!

Anonymous poster hash: f00f7...082
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gradvis tilvenning er lurt, ja. Hold den inne noen dager, til den blir trygg på dere og vet hvor den hører til. Kos masse med den, så den skjønner at dere er ålreite folk.

Har dere en liten seng til den? Et eget sted der den kan sove er fint, selv om den helt sikkert vil velge sofaen også etter hvert. Lær ungene at når kattungen legger seg for å sove, skal den få være i fred.

Et klorestativ er også lurt. Hver gang den prøver å kvesse klørne på møblene, sier du nei og løfter den bort til klorestativet. Da skjønner den det ganske fort. Du får også kjøpt sånn spray for å lokke den til å bruke klorestativet, men det har ikke jeg brukt. Den skjønte det likevel

Gjest meg&mini
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på katter. Fikk nettopp min første katt.

Jeg har hørt at katter skal ikke ut før de er i hvertfall 7-8 mnd pga retningssansen er ikke ferdig utviklet enda. Altså, ikke alene i hvertfall:)

En seng er også greit å ha, selvom de sover som regel akkurat der de vil;)

Noen leker er veldig greit og så ville jeg hatt et klorebrett, hvis du er redd for møblene dine:p

Skrevet

Seng har vi tidligere kjøpt til katten, men de bruker den aldri ettersom de ligger "overalt". Klorestativ er nesten nødvendig ellers blir sofaen/matten fort slitt. Ellers høres det ut som dere har det meste dere trenger :) Halsbåndet ville jeg droppet ettersom det faller av eller at den kan sette seg fast. Vi hadde en katt som hadde halsbånd, en dag hadde den vært å sloss med reven og halsbåndet var revet av og båndet gjorde kanskje mer skade en godt. Brukte ikke mere halsbånd på ham etter det. 

Skrevet

Katter får ikke retningssans før de er rundt 6 måneder, derfor Bør dere virkelig holde katten inne til da. På den måten blir den også kjent med dere og sitt nye hjem

For all del, ikke halsbånd. Den kan henge fast i trær ol. Det er ikke alltid sikkerhetslåsen løsner opp hvis katten blir hengende fast. Når katten skal til dyrlegen, chip heller katten. Da får den en tatovering i øret , og en chip i nakken som kan spores tilbake til dere.

Når katten skal begynne å gå ute, kan det være lurt å kjøpe ett bånd til den. Slik at du i starten går tur med den. Kjempe smart, selv om det kanskje ikke ser så smart ut ;-) dette er en bra måte å la katten bli kjent på, samtidig som dere er i nærheten. Den blir godt kjent med sitt hjem uten i fra, læres seg hvor hjemmet sitt er.anbefales virkelig

Kattespade, hadde du det? Det er genialt. Da kan du ta ut møkka av kattedoen uten å måtte tømme ut alt, eller plukke ut møkka. En klorematte Bør du også ha, hvis ikke vil den gå på sofaen din. Hvis du henger opp en matte på veggen, legg f.eks god biter på toppen av klorematten (slik at katten må klatre for å få tak i det). Det kan også hjelpe og leke på matten, at du tar en tråd ol som katten må fange, opp over matten. Av katten altså må bruke matten i lek også, på den måten vil katten etterhvert bruke klorematten av seg selv.

Masse lykke til. Katt er koselig, men også litt slit i starten når de Gjør hyss og leker med fingre og tær. Flott at dere skal kastrere katten :)

Hilsen stolt kattemamma de siste 25 årene :-)

Anonymous poster hash: 94e26...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...