Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 En stolt mamma som legger ut bilde av sønnens mopedsertifikat på fb med hele fødselsnr godt synlig? Anonymous poster hash: 30843...867
Lykke~liten Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 det var kanskje ikke så veldig gjennomtenkt nei.....
Gjest Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Da ville jeg vel ha sendt henne meld ang dette, i stedet for å tjattre om dette her inne? Enhver idiot vet at dette er uforsvarlig, men noen må opplyses om dette
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Jeg har sendt melding, men hun mente at fødselsnr er så mye brukt og lett og finne (på visakort osv) at det ikke var noe problem. Derfor spør jeg her inne, for hun fikk meg virkelig til å føle meg hysterisk og dum. Anonymous poster hash: 30843...867
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 I en såpass begrenset kanal som Facebook; ikke spesielt uforsvarlig i det hele tatt. Personnumre er da enkle å få tak i om man så lyster, og det gjør de færreste. Anonymous poster hash: 07406...a02
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Jeg ville helt klart sensuert personnr. Det er veldig mange svindlere som går gjennom facebook, og det kan tenkes at noen av dem er ute etter identiteten til folk. Det er jo ikke sjeldent man hører om identitetstyveri da! Anonymous poster hash: df15d...b1a
Ikkenonick Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Fødselsnumre er ikke "sååå" lett å få tak i, selv om de er benyttet på feks Visakort. Det er da brukt i passet mitt også, men så fort en av disse tingene, eller førerkortet mitt, blir borte, melder jeg jo fra (og sperrer konto mv) Det er en noe begrenset bruk, men jeg kunne jo bare for moro feks handlet på nettbutikker som fakturerer med hans fødsels og personnummer, eller opprettet et mobilabonnement på nett...
Ikkenonick Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 PS; og hvis hun mener dette er så ufarlig hvilken kjennskap til facebooks sikkerhetsinnstillinger har damen egentlig, og bruker hun dem?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Fødselsnumre er ikke "sååå" lett å få tak i, selv om de er benyttet på feks Visakort. Det er da brukt i passet mitt også, men så fort en av disse tingene, eller førerkortet mitt, blir borte, melder jeg jo fra (og sperrer konto mv) Det er en noe begrenset bruk, men jeg kunne jo bare for moro feks handlet på nettbutikker som fakturerer med hans fødsels og personnummer, eller opprettet et mobilabonnement på nett... Hvis du mister bankkort/passet ditt så blir jo ikke akkurat personnummeret ditt usynlig hvis du sperrer kortet. Så det var et dumt argument. Anonymous poster hash: c40d4...55d
Ikkenonick Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Fødselsnumre er ikke "sååå" lett å få tak i, selv om de er benyttet på feks Visakort. Det er da brukt i passet mitt også, men så fort en av disse tingene, eller førerkortet mitt, blir borte, melder jeg jo fra (og sperrer konto mv) Det er en noe begrenset bruk, men jeg kunne jo bare for moro feks handlet på nettbutikker som fakturerer med hans fødsels og personnummer, eller opprettet et mobilabonnement på nett... Hvis du mister bankkort/passet ditt så blir jo ikke akkurat personnummeret ditt usynlig hvis du sperrer kortet. Så det var et dumt argument. Anonymous poster hash: c40d4...55d Regner med du la merke til den delen av setningen før komma også... Den med "melder fra" Men hey, gi meg gjerne ditt personnummer, så kan jeg jo vise deg akkurat hvor moro man kan ha det, når DU ikke har meldt fra noe sted om at ditt personnummer (sammen med ID dokumentet i mine overnevnte eksempler) er på ville veier.
Tabitha Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 Når du mister VISA-kortet ditt, er det trolig en eller to personer som finner det, og de er sannsynligvis ikke kriminelle. Vi har levert tilbake VISA-kortet til ei dame, uten å bruke opplysningene eller kortet til noe. Men på facebook er det ganske mange som ser personnummeret, altså øker sjansen for at det er en halvkriminell person som ser det til slutt.
Gjest Gullguttene Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 Dumme dame! Selv om sannsynligheten er liten for at en av hennes venner på Facebook vil misbruke informasjonen så var vel ikke dette et lurt trekk. Heller mer gjennomtrekk...
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Nå er det ikke en gang taushetsplikt om personnummer. Det er lovlig å opplyse om andres personnummer om du har det, så akkurat personnummeret er nok ikke det værste som blir spredd. Anonymous poster hash: 09ab6...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå