Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Kan det tenkes at man kan tenke seg syk, på samme måte som man kan tenke seg frisk? Tar legestanden høyde for, i tilstrekkelig grad, hvordan tidlige barneår og vonde opplevelser, virker inn på opplevelse av egen helse i voksenlivet? Bare spør.. Ingen kritikk av syke mennesker. Anonymous poster hash: 08bab...3aa
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Selvfølgelig kan man det. Sammenhengen mellom f.eks traumer og oppdragervold og senere sykdom er kjent. Og da er det ikke snakk om bare omstridte diagnoser av typen ME og fibromyalgi, hvor man jo krangler om hvor mye som er psykisk og hvor mye som er fysisk, men også overhyppighet av kreft m.m. Det vil nok variere mye leger mellom hvor kjent de er med denne forskningen og hvor relevant de finner den. Anonymous poster hash: deb57...a47
<3 2G <3 Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Psykosomatiske smerter er ganske så kjent. Placebo er vel ordet for juksemedisin.
☆☆☆ Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 Når det er medikament det er snakk om er både placebo og noncebo velkjent. Utover det skal eg ikkje påberope meg kunnskap på temaet, men personleg erfaring får meg til å tru at både optimisme og pessimisme kan virke inn på ein sjukdomsprosess, men at det ikkje akkurat er ei naturlov.
☆☆☆ Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 I tillegg har ein sjukdommar der det psykiske og det somatiske spelar saman, psykosomatiske symptom og sjukdommar.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer... Anonymous poster hash: 5f3dd...675
☆☆☆ Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 (endret) Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Slik eg forstår spørsmålet er det ikkje hypokondri HI spør om, men korvidt negative tankemønster kan påverke den fysiske helsa. Endret 25. juli 2013 av ★
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Selvfølgelig er det ikke det. Symptomene er helt reelle. Du later ikke til å ha noe kunnskap om emnet, så jeg vet ikke hvorfor du svarer, men kan anbefale f.eks bøkene til Anna Luise Kirkengen for en god introduksjon til temaet. Anonymous poster hash: deb57...a47
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Hvordan man takler en sykdom, hvordan man jobber med eller imot immunforsvaret og hvordan man samarbeider med lege, har tro på medisinene, behandlingen osv har selvfølgelig mye å si for hvordan helingsprossessen blir. Anonymous poster hash: 286cc...b7b
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #10 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Selvfølgelig er det ikke det. Symptomene er helt reelle. Du later ikke til å ha noe kunnskap om emnet, så jeg vet ikke hvorfor du svarer, men kan anbefale f.eks bøkene til Anna Luise Kirkengen for en god introduksjon til temaet. Anonymous poster hash: deb57...a47 For det første så svarte jeg ikke. Jeg stilte et spørsmål. Men, siden du er så belest om temaet så kan du kanskje forklare meg hvorfor symptomene til en hypokonder er reelle hvis det ikke feiler personen noe. Jeg personlig trodde dette var en psykisk lidelse hvor pasienten innbilte/tenkte på seg sykdommer og dermed tolket alt som symptomer. For det andre har jeg ikke påstått at jeg har kunnskaper om temaet. Atter en gang vil jeg presisere at jeg stilte et spørsmål. Så du allvitende, ro litt ned og prøv å svar litt mer hyggelig nestegang... Anonymous poster hash: 5f3dd...675
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #11 Skrevet 25. juli 2013 Men, siden du er så belest om temaet så kan du kanskje forklare meg hvorfor symptomene til en hypokonder er reelle hvis det ikke feiler personen noe. Jeg personlig trodde dette var en psykisk lidelse hvor pasienten innbilte/tenkte på seg sykdommer og dermed tolket alt som symptomer. For det andre har jeg ikke påstått at jeg har kunnskaper om temaet. Atter en gang vil jeg presisere at jeg stilte et spørsmål. Så du allvitende, ro litt ned og prøv å svar litt mer hyggelig nestegang... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 En hypokonder har normalt sett ikke reelle, objektivt påvisbare symptomer. Men man kan godt ha svekket immunforsvar som følge av f.eks oppveksttraumer og oppleve at dette utarter seg i helt reelle symptomer. Det har altså ingenting med hypokondri å gjøre. Anonymous poster hash: deb57...a47
Cat.68 Skrevet 25. juli 2013 #12 Skrevet 25. juli 2013 Jeg trur ikke man kan tenke seg syk eller frisk ifht placebo, men jeg trur at opplevelser, og sosiale forhold kan påvirke hvordan man takler sykdom enten i positiv eller negativ retning.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #13 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Slik eg forstår spørsmålet er det ikkje hypokondri HI spør om, men korvidt negative tankemønster kan påverke den fysiske helsa. Mye mulig du har rett i det Når det gjelder å tenke seg frisk og plasebo så, ikke for å kaste bensin på bålet for noen, så har vi sett at det fungerer mange ganger ifm healing ol. Det er og tilfeller der personer med kreft har bestemt seg for at dette skal ikke knekke dei. Og på ett eller annet merkelig vis så har svulsten krympet. Personlig tror jeg lite på alternativt. Men, jeg tror kroppen har en egen tendens til å kunne fikse seg selv hvis den ikke er for ødelagt. Dette både fysisk og psykisk Anonymous poster hash: 5f3dd...675
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #14 Skrevet 25. juli 2013 Men, siden du er så belest om temaet så kan du kanskje forklare meg hvorfor symptomene til en hypokonder er reelle hvis det ikke feiler personen noe. Jeg personlig trodde dette var en psykisk lidelse hvor pasienten innbilte/tenkte på seg sykdommer og dermed tolket alt som symptomer. For det andre har jeg ikke påstått at jeg har kunnskaper om temaet. Atter en gang vil jeg presisere at jeg stilte et spørsmål. Så du allvitende, ro litt ned og prøv å svar litt mer hyggelig nestegang... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 En hypokonder har normalt sett ikke reelle, objektivt påvisbare symptomer. Men man kan godt ha svekket immunforsvar som følge av f.eks oppveksttraumer og oppleve at dette utarter seg i helt reelle symptomer. Det har altså ingenting med hypokondri å gjøre. Anonymous poster hash: deb57...a47 Så du hugget hode av meg pga at mitt spørsmål ikke passet til ditt svar? Men, tilbake til spørsmålet mitt? Hypokonder, er ikke det en psykisk lidelse der man tenker seg syk? Anonymous poster hash: 5f3dd...675
Cat.68 Skrevet 25. juli 2013 #15 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer...Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Slik eg forstår spørsmålet er det ikkje hypokondri HI spør om, men korvidt negative tankemønster kan påverke den fysiske helsa. Mye mulig du har rett i det Når det gjelder å tenke seg frisk og plasebo så, ikke for å kaste bensin på bålet for noen, så har vi sett at det fungerer mange ganger ifm healing ol. Det er og tilfeller der personer med kreft har bestemt seg for at dette skal ikke knekke dei. Og på ett eller annet merkelig vis så har svulsten krympet. Personlig tror jeg lite på alternativt. Men, jeg tror kroppen har en egen tendens til å kunne fikse seg selv hvis den ikke er for ødelagt. Dette både fysisk og psykisk Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Men når det kommer til healing så handler det jo ikke heller om placebo, men endring av energibaner og styrking av kroppens eget immunforsvar slik at kroppen får hjelp at lege seg selv. Der er det heller det at noen ikke trur det er mulig og dermed kaller det placebo.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #16 Skrevet 25. juli 2013 Men, siden du er så belest om temaet så kan du kanskje forklare meg hvorfor symptomene til en hypokonder er reelle hvis det ikke feiler personen noe. Jeg personlig trodde dette var en psykisk lidelse hvor pasienten innbilte/tenkte på seg sykdommer og dermed tolket alt som symptomer. For det andre har jeg ikke påstått at jeg har kunnskaper om temaet. Atter en gang vil jeg presisere at jeg stilte et spørsmål. Så du allvitende, ro litt ned og prøv å svar litt mer hyggelig nestegang... Anonymous poster hash: 5f3dd...675 En hypokonder har normalt sett ikke reelle, objektivt påvisbare symptomer. Men man kan godt ha svekket immunforsvar som følge av f.eks oppveksttraumer og oppleve at dette utarter seg i helt reelle symptomer. Det har altså ingenting med hypokondri å gjøre. Anonymous poster hash: deb57...a47 Så du hugget hode av meg pga at mitt spørsmål ikke passet til ditt svar? Men, tilbake til spørsmålet mitt? Hypokonder, er ikke det en psykisk lidelse der man tenker seg syk? Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Så det var ikke symptomene til en person med diagnosen hypokonder som var reelle? Anonymous poster hash: 5f3dd...675
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #17 Skrevet 25. juli 2013 http://snl.no/somatoforme_lidelser Anonymous poster hash: 08bab...3aa
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #18 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer...Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Slik eg forstår spørsmålet er det ikkje hypokondri HI spør om, men korvidt negative tankemønster kan påverke den fysiske helsa.Mye mulig du har rett i det Når det gjelder å tenke seg frisk og plasebo så, ikke for å kaste bensin på bålet for noen, så har vi sett at det fungerer mange ganger ifm healing ol. Det er og tilfeller der personer med kreft har bestemt seg for at dette skal ikke knekke dei. Og på ett eller annet merkelig vis så har svulsten krympet. Personlig tror jeg lite på alternativt. Men, jeg tror kroppen har en egen tendens til å kunne fikse seg selv hvis den ikke er for ødelagt. Dette både fysisk og psykisk Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Men når det kommer til healing så handler det jo ikke heller om placebo, men endring av energibaner og styrking av kroppens eget immunforsvar slik at kroppen får hjelp at lege seg selv. Der er det heller det at noen ikke trur det er mulig og dermed kaller det placebo. Det er vel der du har meg Men, uavhengig av hva jeg mener. Så lenge det virker så må det være likegyldig om det er frisk tabletter, saltvannsløsning, sjøgress eller varme hender Det eneste som jeg finner forkastelig er de som skor seg på andres lidelse og tjener store penger på alternativ... Anonymous poster hash: 5f3dd...675
Cat.68 Skrevet 25. juli 2013 #19 Skrevet 25. juli 2013 Er ikke det å tenke seg syk det samme som å være hypokonder? Dette er tross alt en psykisk lidelse der man innbiller seg symptomer...Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Slik eg forstår spørsmålet er det ikkje hypokondri HI spør om, men korvidt negative tankemønster kan påverke den fysiske helsa.Mye mulig du har rett i det Når det gjelder å tenke seg frisk og plasebo så, ikke for å kaste bensin på bålet for noen, så har vi sett at det fungerer mange ganger ifm healing ol. Det er og tilfeller der personer med kreft har bestemt seg for at dette skal ikke knekke dei. Og på ett eller annet merkelig vis så har svulsten krympet. Personlig tror jeg lite på alternativt. Men, jeg tror kroppen har en egen tendens til å kunne fikse seg selv hvis den ikke er for ødelagt. Dette både fysisk og psykisk Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Men når det kommer til healing så handler det jo ikke heller om placebo, men endring av energibaner og styrking av kroppens eget immunforsvar slik at kroppen får hjelp at lege seg selv. Der er det heller det at noen ikke trur det er mulig og dermed kaller det placebo. Det er vel der du har meg Men, uavhengig av hva jeg mener. Så lenge det virker så må det være likegyldig om det er frisk tabletter, saltvannsløsning, sjøgress eller varme hender Det eneste som jeg finner forkastelig er de som skor seg på andres lidelse og tjener store penger på alternativ...Anonymous poster hash: 5f3dd...675 Det er jeg veldig enig med deg i. Jo mer en alternativ behandler tar for sine tjenester jo mer skeptisk blir jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #20 Skrevet 25. juli 2013 Et gjennomgående tema i boken kan antydes av spørsmålet "hva er et menneske?" Kirkengen argumenterer mot den ensidig biologiske tenkningen som preger medisinsk virksomhet. Ikke fordi biologisk reduksjonisme er feil i seg selv, men fordi den gjør oss blind for vesentlige medisinske fenomener som ikke kan avdekkes eller avhjelpes ved kroppsteknologiske tilnærminger, men bare gjennom avdekking av subjektive betydninger nedfelt i følelser, språk og atferd. Hun hevder at vi i praksis opererer med et skille mellom kropp og sjel som gjør et menneskes levde liv og menneskelige relasjoner irrelevant for alminnelig diagnostikk og symptomforståelse. Vi har lært om "sykdommer" som objektive tilstander ganske uavhengig av hvem som har sykdommen. Slik tenkning, nedfelt i fagspråk og prosedyrer, gjør det svært vanskelig å fatte at, og eventuelt hvordan, krenkelser, avvisning, utrygghet, selvforakt og skam griper inn i og forstyrrer, eller fullstendig dominerer, kroppens funksjoner. I medisinen må vi vite at kroppen er et levende symbol, mettet av kulturelle, tradisjonelle og høyst individuelle betydninger. Anonymous poster hash: 08bab...3aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå