Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #1 Skrevet 25. juli 2013 Fikk ikke til ammingen med førstemann, så det varte bare i 3 uker. Og han fikk nan allerede på sykehuset i tillegg pga for lite melk hos meg. Nå nærmer fødselen med nr 2 seg, og jeg håper virkelig jeg får til det denne gangen. Så er det noen som har tips for å få til ammingen, tar jeg gjerne i mot Anonymous poster hash: 9c77c...59d
^mini^ Skrevet 25. juli 2013 #2 Skrevet 25. juli 2013 Nesespray (husker ikke hva den heter) som gjør at melka kommer fortere. Og så hadde jeg god effekt av akupunktur som jeg fikk av jordmor på sykehuset
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #3 Skrevet 25. juli 2013 Hvorfor fikk du ikke til ammingen? Var det bare slik at du hadde for lite melk eller fikk du brystbetennelser? Var det babyen som var for svak til å suge eller var teknikken din dårlig? Lettere om vi vet hva som var problemet :-) Anonymous poster hash: cdb7a...4a9
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #4 Skrevet 25. juli 2013 amm ofte, drikk mye vann, ikke glem å spise, senk skuldrene, ligg, sitt, stå, finn det stillingen som passer best for deg. legg barnet til brystet ikke brystet til barnet, klem ut bittelitt melk etter amming og la det lufttørke på brystet. drikk evnt ammete og ingefærøl, det sies å øke mengden. øking er mest effektivt om natten, så orker du i tillegg til amming kan du pumpe en ekstra gang eller to ila natten. det var noen tips jeg kom på i farten. og be gjerne om ammehjelp på barsel. der fikk jeg i allefall god hjelp syntocinon er en nesespray som stimulerer utdrivingen, men jeg anbefaler ikke å bruke den før det er høyst nødvendig. jeg brukte den og måtte bruke den lenge, da jeg følte jeg ble avheggig av den for å få melken fort nok ut. i tillegg ble jeg kjempesår i nesa. føler du at den kommer sakte så kan du stimulere litt først, håndmelke i gang før du legger barnet til lykke til Anonymous poster hash: 294c5...e3f
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #5 Skrevet 25. juli 2013 Her kom ikke melka før jeg hadde reist fra sykehuset. Var du veldig lenge på sykehuset siden babyen fikk erstatning? Mitt tips er å spørre om masse hjelp på barsel. Jeg hadde veldig god ammeerfaring da nr. 2 ble født, men trengte likevel mye hjelp på sykehuset. Anonymous poster hash: 9b64f...c0e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #6 Skrevet 25. juli 2013 Mine råd er: 1. Drikk mye vann - her sto samboer og ga meg vann med sugerør mens jeg ammet. 2. La puppene lufttørke etter amming. Ikke ta på, vask eller smør noe på niplene. Bare la de lufttørke. 3. Slapp av. Vær tålmodig. 4. Finn den ammestillingen du liker best. 5. Hør på råd, men tenk selv. Pga. ruptur og bekkenløsning + -låsning har jeg ammet to stykker liggende nesten flatt på rygg. Til de er nesten to år. Lykke til! Anonymous poster hash: 1c000...e1e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #7 Skrevet 25. juli 2013 Teknikken som var dårlig. Anonymous poster hash: 7fa03...bcb
Isola&Lille+julegave Skrevet 25. juli 2013 #8 Skrevet 25. juli 2013 Få de på føden til å vise deg. Bruk ammehjelpen og helsestasjonen til å lære deg. Alt ordnet seg for meg da jeg fikk rette teknikken!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2013 #9 Skrevet 25. juli 2013 Pass på at babyen gaper ordentlig før du legger hn til. Drikk mye, jeg hadde alltid en flaske vann ved siden av meg når jeg skulle amme Ikke stress! Pass på å spise riktig og få nok søvn. Prøv deg frem så du finner en stilling som passer deg, kjøp gjerne en ammepute, det kan avlaste litt Jeg brukte purelan med nr to for å lindre såre brystvorter, det hjalp! Amme-te og nesespray om du sliter med produksjonen, pump mellom måltider for å øke. Spør om hjelp om du sliter! Anonymous poster hash: 260d8...f64
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Teknikken som var dårlig. Anonymous poster hash: 7fa03...bcb Her slet vi i flere uker fordi babyen ikke fikk ordentlig tak, mye pga jeg ikke klarte å finne riktig ammestilling. Så kom samboer hjem med en sånn ammepute som du spenner rundt livet, og vips så var vi i gang Etter hvert gikk det bra å amme i "alle" stillinger. Anonymous poster hash: c9836...177
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 For det første: Ta det med ro. En stresset mor er en mor som "holder" melka tilbake. På SH sa de til meg at oss som var svært syke sjelden hadde problemer med ammingen fordi vi ikke hadde "tid" til å bekymre oss over det. Få hjelp på sykehuset. Finn den barnepleieren/jordmoren som har tid og ro til å hjelpe deg og som du har tillit til. Det tar for noen tid å få til. MEN det går etterhvert. ALLE har melk med mindre det er noe fysiologisk galt. Selv brukte jeg 5 mnd på å få til fullamming pga svakt barn (pumpet og ga på kopp). MEN det var verdt det. Husk å legge barnet høyt nok når du ammer. En ammepute kan være en god ting. Selv likte jeg freebagen best. Anonymous poster hash: 6715f...e12
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Anonym 21:51 var ikke meg, hi. Men det at teknikken var dårlig var nok en del av problemet. Førstemann var så medtatt etter fødselen at han tok ikke brystet. Og da de kom inn med han om morgenen etter fødselen (fødte i 11 tiden, de kom med han i 6 tiden) la sykepleieren han bare oppi senga sammen med meg med beskje om at han var sulten og gikk ut igjen. Så mitt første forsøk på amming ente med blemme på den ene brystvorta. Og i tillegg kom ikke melka før natt til 3 dagen. Vi ble til den 4 pga det. Derfor fikk han nan på sykehuset. Og jeg fikk ikke opp melkeprodukjonen, han tømte begge brystene og hylte etter mer. Så fortsatt med nan hjemme. Så hele ammingen ble et stress. På det meste fikk jeg pumpet ut 60ml til sammen på begge brystene. Amme-te, prøvde jeg siste. Men skal ha det og nesesprayen i bakhodet denne gangen. Og være mer på de på barsel om jeg føler jeg trenger hjelp! Takk, for råd! HI Anonymous poster hash: 9c77c...59d
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 La baby suge selv om det er "tomt", det øker melkeproduksjonen. I starten er det mye suging og lite melk, men det blir bedre. Ikke ta imot besøk hjemme før ammingen fungerer. Babyen og ammingen bør få full fokus hvis du har ammeproblemer. I tillegg er det mer behagelig å lufte puppene uten tilskuere ;-) Lykke til! Du har rette innstillingen til å få det til! :-) Anonymous poster hash: d2b27...acb
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 For det første, det er helt normalt at melka ikke kommer før etter noen dager!! Men du må amme for det! Sykehusene ødelegger for så mange når de blander seg på den måten, kjenner jeg blir skikkelig hissig!! Når babyen får mme, blir hn god og mett, og gidder ikke å jobbe med brystet på samme måte som uten mme. Dermed får ikke du den stimulansen du trenger for å få opp produksjonen, og alle taper på det! Dessuten er det ikke slik at melken flommer over for alle etter en liten uke. Pumping gir heller ikke noe sikker indikasjon på om man har mye melk eller ikke. Noen får ikke ut noen ting ved pumping, men har mer enn nok melk likevel. Det eneste man kan gjøre, er å amme så ofte som mulig, og veie babyen med noen dagers mellomrom for å se om hn legger på seg. Ikke vei før og etter amming! Det skaper bare stress og usikkerhet, og det kommer mindre melk. Du har fått mange gode råd, og det beste rådet mitt er at du skal ha is i magen, og amme hele døgnet om det trengs, i starten, det stabililserer seg etterhvert (og ta kontrollen på barsel, det er DITT barn, ikke la dem gi mme med mindre det er medisinske årsaker til det!)
Madolyn Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Her var baby nr 2 for svak til å suge skikkelig, pga høy grad av gulsott. Vi fant ut at han ikke orka å suge skikkelig ved at han ble veid før og etter ammingen, pluss at jeg pumpa meg etter at babyen var ferdig ved brystet. Viste seg at han hadde sugd ut 30 ml men pumpa fikk ut ytterligere 30 ml. Så jeg hadde faktisk nok melk! Det løste vi ved at jeg pumpet og gav mm på flaske hver halvannen time døgnet rundt over flere døgn. Etter noen få dager var babyen såpass sterk at han klarte å die fra meg Ved brystet må jo babyen jobbe for å få i gang utdrivingsrefleksen og få ut melk, ved flaska får de næringa gratis. Og vær tålmodig. Amme gjerne 12-15 timer i døgnet de første ukene for å få i gang produksjonen og perfeksjonere teknikken. Dvs la gjerne babyen sove ved brystet, kosespise osv for all stimuli øker produksjon. Bruk gjerne ammeskjold og vær flink å smøre brystvortene med Purelan, det er et vidundermiddel Mange trur de mister melka fordi babyen ikke legger på seg av å bli ammet 30 minutter hver tredje time, men mange må ammes langt mer for å få i gang en skikkelig produksjon. Drikk masse, hvil så mye du kan. Ikke stress med besøk og husarbeid den første tiden.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Det er jo helt normalt at melken ikke kommer skikkelig før 3 - 4 dagen... Men i den tiden må man bare amme, amme, amme. Tror sykehuset ødela for deg ved å gi lillen MME så tidlig. Husk at magesekken ikke er større enn en valnøtt, og at de dråpene som kommer fra puppen de første dagen er Meget energirik, så det er ikke mye som skal til. Mitt råd er S t r e s s ned - sett av de første dagene til amming, og belag deg på at puppene blir litt såre. Det går over, og melken kommer til å strømme den 4 - 5 dagen! Og du må selv tro, og ikke tvile på at du har den næringen barnet ditt trenger! Lykke til Anonymous poster hash: 2bca4...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå