Gå til innhold

Klarer ikke barn å leke ute alene lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på besøk hos et familiemedlem på landet med mine 2 barn på 3 år og 5 år + baby. Her er det et stort hus med flott uteplass, hage, vannkran/slange og masse uteleker. Allikevel henger barna etter meg hele dagen, jeg ber de om å gå ut og leke, men hvert 5. minutt kommer de inn og sutrer og henger etter meg, bråker, krangler og vekker babyen. Vi bor vanligvis i blokk i en storby, og de går i bhg. Eldste på 5 har ikke fått lov enda til å være ute alene pga området vi bor i, så dette må jo være toppen! Det var kun de første 2 dagene det var gøy å være ute. Hvis jeg leker med de så er det gøy, men jeg har også en krevende baby så har behov for å være litt for meg selv innimellom for å ta meg inn. Babyen vil ikke ligge i vogn/være ute pga kolikk og det er veldig varm

Anonymous poster hash: 1650f...867
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å leke ute alene er noe som må læres. Slik dere bor har ikke ungene dine lært det enda. Det kan nok hende dere må leke litt med dem noen dager først og så kan dere sende dem alene ut etter hvert, med beskjed om at de ikke får komme inn igjen med det første.

Anonymous poster hash: b0060...685
Gjest Julia1984
Skrevet

Spørs hva de er vant til hjemmefra. Vi har enebolig og mine 3 og 5,5 åring kan leke hele dagen i Hagen eller på et naturområde bak huset. De leker h er for seg eller sammen. Men de går i naturbarnehage og vi er en aktiv ute-familie i helger og ferier....så de har fått inn det å leke OG være ute med morsmelken...

Skrevet

Hvis dere som familie er lite ute eller ikke vært flinke til å la de aktivisere seg selv fra de er små er det jo ikke rart???

Anonymous poster hash: 7d753...727

Skrevet

Vi er mye ute, men der er det lekeplasser og ofte andre barn. Går vi på lekeplasser kan de leke lenge alene f.eks i sandkassen både på lekeplasser / bhg kan de leke lenge ute. Men ja, det er nok noe som må læres. Er selv vokst opp på landet og vi var vant til å leke masse ute alene. Det overrasker meg bare litt at de vil INN hele tiden, når vi er ute hjemme må jeg tvinge de inn, nesten dra de med meg.. Er skikkelig ute-barn, trodde jeg helt til nå! HI

Anonymous poster hash: 1650f...867
Skrevet

Dessverre er det sånn. Vi bor i ett rekkehusområdet med veldig fine uteområder, og barna klarer søren ikke å leke ute. Kommer inn å maser hvert femte minutt. Dette er en gjeng med åtte-åringer.

Anonymous poster hash: 9e069...564
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Vi bor i blokkområde. Barna mine på 3, 7 og 10 er masse ute og leker, enten alene eller med venner. Selvsagt er ikke 3 åringen ute og leker alene. Men her i helgene er de ute mye av dagen. På ettermiddager etter skole og bhg også

Anonymous poster hash: 7d753...727

Skrevet

Husk at noen foreldre er jo med og leiker med barna. Setter dei i gang alså bygge puterunder armene.

Anonymous poster hash: 9de9d...a61

Skrevet

Jeg tenker også det stilles mer krav til oss foreldre om å involvere seg mer i lek og aktiviteter. At vi skal være lekende voksne sammen med barna.. Dette er vel og bra, men barna har også godt av å ta seg ut alene. I tillegg går de fleste barna i Bhg idag. Der er de sammen med lekende voksne hele tide, som aktiviserer dem. Og ikke minst alle de andre barna. Barna blir jo i en slags tilstand som "lært hjelpløshet" i forhold til lek. De aner ikke hva de skal dikte opp uten en voksen som veileder dem :/

Jeg greier ikke alle under en kam, men jeg ser mange slike tilfeller. Bl.a gjennom mine egne barn.

Anonymous poster hash: c1a37...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...