Anonym bruker Skrevet 24. juli 2013 #1 Skrevet 24. juli 2013 Jeg tenker, organisering av hverdagen, rutiner, egentid med barna og med kjæresten, jobber begge og hvor mye, aldersforskjell mellom barna, hvem sover sammen eller har alle eget rom, hvordan bor dere, hvor gamler er dere, økonomi osv.... Og har dere gode råd og tips å komme med til en 2-barnsmor som ønsker flere, men som er usikker på hvordan vi kommer til å takle det?? Anonymous poster hash: 7eb12...575
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2013 #2 Skrevet 24. juli 2013 Mitt beste tips er en stor familiekalender på veggen, vår henger på kjøkkenet og alle månedens avtaler blir skrevet opp. Tannlegebesøk, fotballkamper, barneselskaper de blir bedt i, frisørtimer, foreldremøter, dugnader osv osv osv, det er litt av en kabal som skal legges Har i tillegg en whiteboard-tavle på veggen med alle ukedagene nedover, på den står det hvilke dager hvilke unger skal ha med svømmetøy, gymtøy, forkle til heimkunnskapen osv på skolen. Det er barna selv som skal sjekke denne før de går om morgenen for å være sikker på at alt er med. I tillegg skriver vi på denne listen hver søndag kveld hva vi skal ha til middag i uken som kommer, alle kan komme med forslag også finner vi alternativer som er akseptable (barna kan ikke bestemme at vi skal ha pølser hver dag ). Alle barna har egne soverom, de er ikke store så det er bare plass til seng og skap der inne, men de har en liten plass som er bare deres om de ønsker å trekke seg tilbake litt. Vi har ellers to stuer i hovedetasjen og en stor kjellerstue så det er nok plass til alle. Kjellerstuen er barnas rom, der er alle lekene og det er gjerne der de har venner på besøk. Ellers er det vel bare å senke skuldrene, ikke stresse og gjøre det som gjøres må. Det er jo mye jobb med mange barn, det er mye logistikk, særlig når de vokser til og skal være med på allverdens, det er mye klesvask, rydding, matlaging og organisering. Det er mye liv og røre, mye kos, latter, krangel og morro. Det blir en livsstil, ryddig er f.eks bare en del av det å være til. Jeg beveger meg aldri rundt i huset uten å rydde med meg ting, jeg bærer alltid ting i hendene og rydder mens jeg går. Husarbeid tas fortløpende, sitter en unge på do og bæsjer vasker jeg over speil og håndvask, tar jeg meg en dusj vasker jeg samtidig veggene inni dusjkabinettet, mens en unge kler seg om morgenen rer jeg sengene osv osv. Mannen jobber mer enn full stilling, jeg jobber 70% og har 6-timers dager pluss en fridag i uken. Ungene er i barnehage, skole og sfo på fridagen min som brukes til handling, husarbeid osv. De hentes tidlig denne dagen, men jeg tar meg en time eller to for meg selv før jeg henter dem, dette er min alenetid som brukes til å lese en bok, gå en tur i skogen e.l. Det er dyrt å reise på ferie, hotell er nærmest utelukket, men å leie hytte eller leilighet går fint. Vi har sjelden barnevakt, men det visste vi om på forhånd og var innstilt på. Alenetid er ikke noe barna ønsker, de får jevnlig tilbud om å være med på noe alene men de vil gjerne dele opplevelsene med noen og vil gjerne ha med et søsken eller flere. Vi har forskjellig leggetid på alle sammen og har en rolig samtale på sengekanten med hver enkelt, der får de 100% oppmerksomhet og kan snakke om alt de ønsker eller bare kose litt i armkroken. Det er en alenetid både liten og stor setter pris på tror jeg. Vi har fire barn mellom 4 og 12 år. Anonymous poster hash: d6c0b...e86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå