Gå til innhold

Seksuell trakassering på jobb.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man med sånt igrunnen? Jobber innenfor helse. Har en bruker som tydelig på enkelt personer er veldig "tafsete", klår og kan finne på å komme med slibrige kommentarer, samt prøve å stryke hånda over rumpa til enkelte kvinnelige ansatte. Har ved flere anledninger nesten fått hånda hans i skrittet. Snakket med en kollega idag som er ny og hun har opplevd det samme. Dette er tatt opp med flere kolleger, men ingen tar det spesielt seriøst og sier det bare er noe han gjør. Jeg nekter faktisk å gå inn der alene, og idag når vi gikk to stykker inn på rommet nektet pasienten å bli stelt. Sjefen er ikke på jobb. 

Anonymous poster hash: c782a...353
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg overhodet ingen erfaring med jobb innen denne bransjen. Men er det PU en eller er det eldreomsorgen? Uansett så ville jeg forklart brukeren veldig tydelig at han ikke kan få lov å gjøre sånt. Ta hånden hans fysisk bestemt bort. Gjenta dette når han prøver seg, og si at dersom han ikke gir seg så vil han ikke få mer hjelp.

Det går vel an å nekte å gå til en pasient dersom man er engstelig, evnt gå to stykker?

Skrevet

Når det kommer til pu så sier jo generelle miljøregler at man skal overse mindre avvik, men dette er da ikke et mindre avvik. Teamleder eller leder må lage en prosedyre alle ansatte som opplever dette skal følge. Blir det ikke bedre så må de søke fylkesmannen om penger til dobbel bemanning på denne brukeren.

Er det eldreomsorg så vet jeg ikke. Men hadde nektet å jobbe med denne personen alene. Helt uaktuelt at du eller noen andre skal måtte oppleve dette på jobb.

Anonymous poster hash: 092b0...49d
Skrevet

Jeg har en lignende erfaring fra hjemmesykepleien.

Vi var noen yngre jenter som følte det slik med en bestemt bruker.

Vi tok det opp med nærmeste leder.

Hun ringte brukeren og forklarte at slik oppførsel ikke er akseptabel. I tillegg slapp vi yngre jentene å dra dit, så sant det var mulig. Han endret seg, og vi hadde aldri problemer med han igjen.

Dette er en sak for sjefen din, med iom at hun/han ikke er der nå, får de kollegaene dine som ikke synes dette er ekkelt gå dit da. Hvis dere er to som føler det svært ubehagelig, må dere forklare det så de forstår dere ordentlig og ikke bare blåser det bort.

Anonymous poster hash: 4a78a...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...