Gå til innhold

Amming på offentlig sted ...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har nå vært mamma i tre uker og det er flott :)

Nurket er en glad og rolig liten fyr. Han er også et matvrak (lik mamma'n sin) ... og når han vil ha mat er det ikke snakk om å vente ...

Så langt har jeg ammet ham inne på det veldig lokale nærsenteret, under et tre, sittende på enn stein i veikanten, sittende på et fortau (heldigvis ingen folk der!) og på en benk inne på Rema1000.

Jeg trodde i min enfoldighet at det fantes egne "ammerom" rundt om kring - så IKKE for meg noe med myke sofaer, demoet belysning og Mozart, men i alle fall et rolig sted man kan sette seg ned - noe slikt finnes ikke :(

Jeg plages ikke av å amme rundt om kring og tror heller ikke at Nurket synes at det er problematisk, men jeg er faktisk redd for at noen skal bli støtt av det.

Hva tenker dere? :)

Endret av MammantilNurket
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du ikke vifter puppen med melkesprut oppi folk så regner jeg med det går helt fint :)

Har alltid lurt ut puppen når det var behov for det. 

Ammerom er sjeldent, Storo-senteret og Sandvika storsenter har ammerom. Kan hende det er kommet flere siden det er over 2 år siden minstemann slutta med pupp.

Skjorte/skjortekjole er veldig flotte plagg når man ammer og ikke liker ammetopper, da slipper man å brette opp hele toppen eller kjolen når man skal amme 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Noen få blir nok støtt, har hørt historier om folk som får kjeft for å amme ute der de er. Men finnes det ikke ammerom så må det jo bare bli sånn, de fleste bryr seg nok ikke :) Jeg har amma der det har passa seg med begge barn.

Anonymous poster hash: 4ef05...95f

Skrevet

De fleste plages mer av konstant babyskrik enn at en mor ammer, så sant det gjøres litt diskré. Tepper er kjekt å skjule med ;)

Anonymous poster hash: 2c0ee...757

Skrevet

Naturligste ting i verden. Det er jo faktisk derfor man har pupper. Blir folk støtt, er det deres problem, ikke mitt. Kos deg m bebis :-).

Skrevet

Jeg har ved et par anledninger blitt sett stygt på og fått tilsnakk når jeg ammet offentlig. En gang fikk jeg skikkelig kjeft, så da sa jeg

"Vent litt" og pakket inn puppen. Babyen begynte å illskrike, så da spurte jeg om han heller ville høre på at babyen skrek mens han satt på trikken eller om han ville se en annen vei mens jeg ammet. Han gikk av på meste stopp og jeg fikk flere kommentarer om at jeg taklet situasjonen fint!

En annen gang fikk jeg beskjed om å gå på do når jeg ammet og da spurte jeg om mannen hadde lyst til å spise sin mat på do han også, vi kunne gjerne gå sammen, sa jeg. Han gikk uten å si noe mer.

Jeg har også fått stygge blikk og da har jeg spurt om de vil ha litt. Ingen svarer, men de fleste rødmer.

Skrevet

Jeg tror at når folk blir støtt av amming er det de som er veldig demonstrative og velter puppen ut over alt. Vanlig diskre amming kan jeg ikke fatte at er provoserende. Men har faktisk sett amming (ikke ofte) der jeg ikke orker å spise ferdig maten min og heller går. Type dra frem puppen fullstendig, før man engang løfter opp barnet, sette seg ned og inspisere brystvorten i friluft etc. Det kan man vel gjøre i enerom tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2ff5c...460
Skrevet

Hurra for de som ammer offentlig :D

Skrevet

Hvis noen blir støtt, så er det deres problem! En liten en på tre uker vet ikke hva det betyr å vente på maten, så amm i vei.

Skrevet

Jeg tror at når folk blir støtt av amming er det de som er veldig demonstrative og velter puppen ut over alt. Vanlig diskre amming kan jeg ikke fatte at er provoserende. Men har faktisk sett amming (ikke ofte) der jeg ikke orker å spise ferdig maten min og heller går. Type dra frem puppen fullstendig, før man engang løfter opp barnet, sette seg ned og inspisere brystvorten i friluft etc. Det kan man vel gjøre i enerom tenker jeg.

Anonymous poster hash: 2ff5c...460

Hos oss er det ammerom men noen bruker det som bønnerom og låser seg inne der. Skikkelig respektløst, da må jeg bare amme enten i bilen eller på kafeen. Enkelte idioter låser også ammerom (som er forbeholdt flere) for å sitte i fred og skravle (opplegg som to venninner på shopping, ene av dem med baby). Så da har man ikke annet valg enn å amme på kafeen ved siden av.

Har før fått beskjed om å gå på do og amme og spurte da hva de folkene synes jeg skulle sitte på - på dosete fikk jeg svar. Da foreslo jeg at de tok med seg maten og gikk på do, satt seg på dosete og spiste maten sin i stanken. Ingen flere kommentarer, men masse stygge blikk. Og nei, jeg flasher ikke pupper overhode, men enkelte blir støtt over at det foregår amming av babyer i samme rom som dem.

Anonymous poster hash: 68010...a49

Skrevet

Jeg ser ikke det store problemet med å amme blant folk, jeg trenger ikke vise en cm av puppen for å gi babyen mat. Men jeg har faktisk aldri hatt behov for å amme på butikkturer o.l. Jeg har alltid hatt med flaske og mme for nødstilfeller. Men stort sett har jeg trasket ut i bilen og ammet der.

Skrevet

Jeg ammet offentlig, og det var ingen som sa noe. Men hadde de sagt noe, så hadde de fint fått høre det.

Det er naturlig :) Barnet trenger mat, og da gir man mat!

Sett igang!

Skrevet

Diskresjon når man ammer ute er helt klart en dyd.

Kjekt å vite at det er ammerom på Storo og i Sandvika, Frk.Nilsen :)

Jeg husker med gru min eks-svigerinne som var en slik "jeg-ammer-offentlig-for-det-er-helt-naturlig-og-det-er-synd-for-deg-om-du-blir-satt-ut-av-at-jeg-slenger-muggene-mine-opp-i-fjeset-ditt"-dame :o

Skrevet (endret)

Jeg husker med gru min eks-svigerinne som var en slik "jeg-ammer-offentlig-for-det-er-helt-naturlig-og-det-er-synd-for-deg-om-du-blir-satt-ut-av-at-jeg-slenger-muggene-mine-opp-i-fjeset-ditt"-dame :o

Samme type som "puppene-mine-bare-MÅÅÅ-lufttørke-10cm-fra-kaffen-din-(latte på løkka får en ny vri ;) 

Endret av frk Nilsen
Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig mange som reagerer på "normal" amming, og om de finnes så får det være deres problem. 

Jeg kan også skjønne at noen syns det kan være litt mye om man får servert en hel pupp i suppa, og gjerne må se på at den lufttørkes etterpå også, men dekker man seg litt til så kan jeg bare ikke fatte hvorfor det skulle være noe problem. 

Har forresten ammet på do en gang, og da klarte jeg å glemme å putte puppen tilbake der den skulle være, og skred ut i fullsatt restaurant med en halvveis innpakket pupp og ammeinnlegg på halv åtte... DET var flaut ;)

Jeg syns også at ammerom er fint, men ofte stinker det noe så inni hesterumpa (bokstavelig talt) at jeg ikke orker å være der. 

Tror forresten de fleste storsenterene rundt i og Oslo har ammerom nå.

Skrevet

Jeg blir ikke støtt av at folk ammer offentlig, men tror når tiden kommer at jeg selv kommer til å ha et lite ammepledd som jeg kan legge over mens babyen spiser. Men det er mest for min egen del. Aldri likt å vise frem puppene og tror ikke det endrer seg når barnet kommer.

En venninne spurte svigerfaren hva han syntes om amming på offentlige steder, han svarte at så lenge pattene var bra, var det bare koselig! Æsj!

Skrevet

Jeg har amma overalt. På buss, bane og trikk. Restauranter, cafeer, benker ,fortauskanter og kjøpesentre. I norge såvel som halve europa og har aldri fått en eneste kommentar. Jeg har ikke luftørka puppene eller vært demostrativt blottende, men har heller aldri vært veldig opptatt av å være diskre.

Jeg trodde ikke det det var noen big deal...

Anonymous poster hash: 2606c...440

Skrevet

Her i Fredrikstad(Torvbyen) er det ammerom, men ammerommet har blitt stengt grunnet "misbruk".. Hva nå enn det betyr.. :(

Veldig for diskret offentlig amming. Har aldri vært komfortabel med amming offentlig, annet enn på steder som feks helsestasjon eller babytreff osv... Jeg har forsøkt å amme med helsepledd over skulderen, men det blir for tett for babyen.... 

Anonymous poster hash: 19f33...5e5
Skrevet

Har forresten vært på ferie i finland og satt og ammet på badeland tre ganger, den unge mannlige badevakten gikk forbi mange ganger uten å ense meg eller babyen i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 68010...a49
Skrevet

Jeg kommer nok til å få denne problemstillingen om 1 liten måned, vil jo helst ikke ha noen kommentarer eller stygge blikk (er ganske konfliktsky, og kommer virkelig ikke på noe lurt å si tilbake før lenge etter personen har forsvunnet)

Spør derfor kanskje litt dumt...Ser for meg å gå en del turer med baby og hund i løpet av høsten, hvordan gjør man det med amming hvis det ikke er sitteplasser i nærheten? Kan det være lurt å pumpe og ta med flaske i stedet? Lurt på kjøpesenter også hvis man vet det ikke er ammerom der? Venter min første, og er helt blank på dette :)

(ikke meningen å kuppe tråden...sorry)

Anonymous poster hash: 3d146...af7
Skrevet

Samme type som "puppene-mine-bare-MÅÅÅ-lufttørke-10cm-fra-kaffen-din-(latte på løkka får en ny vri ;))

Tja litt morsmelk setter sikkert en ekstra piff på en cortado og er sikkert nyyyydelig i frappé :P
Skrevet

Jeg kommer nok til å få denne problemstillingen om 1 liten måned, vil jo helst ikke ha noen kommentarer eller stygge blikk (er ganske konfliktsky, og kommer virkelig ikke på noe lurt å si tilbake før lenge etter personen har forsvunnet)

Spør derfor kanskje litt dumt...Ser for meg å gå en del turer med baby og hund i løpet av høsten, hvordan gjør man det med amming hvis det ikke er sitteplasser i nærheten? Kan det være lurt å pumpe og ta med flaske i stedet? Lurt på kjøpesenter også hvis man vet det ikke er ammerom der? Venter min første, og er helt blank på dette :)

(ikke meningen å kuppe tråden...sorry)

Anonymous poster hash: 3d146...af7

Amm hvor du skulle ønske det, men som nevnt er det lurt å ta med en smule diskresjon :) Ammerom har jeg aldri benyttet meg av, vet heller ikke av noen her ute på bygda heller. Ammet både på parkeringsplasser, på en benk i en park, ved bassengkanten, på kafé, you name it, der har jeg ammet! Et triks er å ha samme farge på en fleksibel topp som på bh'n, knepp bh'n vekk i samme håndvending som du kobler på babyen, da er det ingen som merker det om de ikke stirrer ned i geitene på deg. Skal du på lengre tryllerier kan det være lurt å legge inn turen mellom 2 matinger. Men slikt finner du ut av ifh til deres rutiner :)
Skrevet

Jeg kommer nok til å få denne problemstillingen om 1 liten måned, vil jo helst ikke ha noen kommentarer eller stygge blikk (er ganske konfliktsky, og kommer virkelig ikke på noe lurt å si tilbake før lenge etter personen har forsvunnet)Spør derfor kanskje litt dumt...Ser for meg å gå en del turer med baby og hund i løpet av høsten, hvordan gjør man det med amming hvis det ikke er sitteplasser i nærheten? Kan det være lurt å pumpe og ta med flaske i stedet? Lurt på kjøpesenter også hvis man vet det ikke er ammerom der? Venter min første, og er helt blank på dette :)(ikke meningen å kuppe tråden...sorry) Anonymous poster hash: 3d146...af7

Fordelen med å få barn om sommeren er at man kan amme overalt, inkludert utendørs. Da trenger du ikke planlegge og finne nødløsninger hvis babyen MÅ ha mat NÅ, sånn som du må om vinteren hvis det er kaldt ute. Det er jo ofte når de er helt små at de plutselig må spise, når de blir eldre blir ting mer forutsigbart og du kan planlegg med tanke på amming.

Jeg ville ikke tatt med flaske hvis du kan amme, da må du styre med å varme det opp osv. Med puppen er maten alltid klar. Finn en stillere krok, en benk, et tre og am i vei:) jeg har aldri hatt bruk for ammerom. Ikke noe problem å amme på kafe hvis du er litt diskre.

Skrevet

Må skryte over ammerommene på Storo! :D Gode stoler og sofaer med puter så det er skikkelig behagelig å sitte der og gi babyen mat + stellebenker med bleiebøtter sånn at man får skiftet. 

Jeg var sånn at jeg ikke skulle amme offentlig når jeg fikk lille, men måtte legge det på hylla ganske fort. :P Nå har jeg med bæresele til ham som jeg putter ham oppi og gir ham puppen. Da kan jeg gå rundt å se på klær eller komme meg fra a til b uten å måtte bli forsinket frks. Og det positive med å amme i bæresele er at det ikke ser ut som man ammer, men at man bare bærer babyen. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...