Gå til innhold

Gjorde gravide "ingenting" før i tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på besøk til svigers og blir nesten litt svett ;-) Jeg får jo ikke "lov" til å gjøre noe. Strakk meg over bordet for å skjære opp maten til sønnen min da svigermor nesten panisk sier: "neineinei du må ikke strekke deg, jeg kan gjøre det" jeg lover henne på tro å ære at alt går bra. Så blir det snakk om båttur og de blir bekymtet for at jeg skal klatre inn og ut av båtem. Det er visst ikke bra å skreve for mye :-p Farfar har fortalt meg x fler at jeg ikke må henge opp gardiner for da kan jeg nemlig miste. Tar jeg av koppene å skal sette de i oppvaskmaskinen får jeg beskjed om at det der skal sa ikke jeg gjøre før jeg blir beordret til sofaen. Veldog omtenksomt av svigers å padse slik på meg men synes det blir litt mye av det hode hehe. Hva i all verden gjorde gravide før? De hadde jo like mye hus og hjem og barn da også som måtte ta vare på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mormor ble helt overrasket når hun så at jeg begynte å hjelpe mamma med å dekke på bordet når vi hadde familieselskap der i alle fall, og spurte om jeg ikke heller kunne slappe av så skulle hun hjelpe til.. Hehe, graviditet er nok ingen sykdom nei, men spørs om det var det før i tiden :P

Skrevet

Kanskje de brukte graviditeten som unnskyldning til å ikke kunne gjøre noe? Det skulle Sikkert bare være sånn ;)

Anonymous poster hash: fa75d...10f

Skrevet

He he:) tror bare de glemmer jeg og blir mer engstelig med årene. Mamma er også bekymret for meg. Mente jeg ikke skulle bøye meg, ikke bade osv. Snakker om samme dama som gikk tur i blåbærskogen alene på termindato og datt. Minner henne på dette så blir hun stille og ler av seg selv;)

Anonymous poster hash: b2668...e43

Skrevet

De fødte i åkeren, slengte ungen på ryggen og fortsatte med gårdsarbeidet. Be svigers ta seg en bolle og fortsett med ditt. Makan til hysteriske folk har jeg aldri hørt om.

Nei, de slengte ikke barna sine på ryggen sesverre...De la de alene oppe på loftet og gikk fra de.Kom bare tilbake hver fjerde time for å mate.stakkars babyer som lå der ensomme og forlatt...

Hadde de bare slengt de på ryggen så hadde det vært fint!

Anonymous poster hash: 6518e...2ea

Skrevet

Det var nok heller helt motsatt, du! Før i tiden ble ikke en graviditet tatt hensyn til slik som i dag, og dagens gravide sutrehøner hadde nok fått sjokk om de hadde visst halvparten av det deres formødre gjorde helt frem til fødsel og i tiden etter fødsel også for den saks skyld.

Dagens gravide er psykelig opptatt av det å være gravid, og setter seg godt tilrette i sofaen straks testen er positiv!

Anonymous poster hash: b80ee...7c6

Gjest Antarctica
Skrevet

De fødte i åkeren, slengte ungen på ryggen og fortsatte med gårdsarbeidet. Be svigers ta seg en bolle og fortsett med ditt. Makan til hysteriske folk har jeg aldri hørt om.

Nei, de slengte ikke barna sine på ryggen sesverre...De la de alene oppe på loftet og gikk fra de.Kom bare tilbake hver fjerde time for å mate.stakkars babyer som lå der ensomme og forlatt... Hadde de bare slengt de på ryggen så hadde det vært fint! Anonymous poster hash: 6518e...2ea

De ble liggende til sengs i minst 14 dager, uten å stå opp, etter fødselen. Så det der er bare tull.

Nabokonene hadde i oppgave å komme innom hver dag med graut, rømmegraut, for å feite opp barselkvinna slik at melka ble næringsrik. Og først etter 40 dager skulle mora gå i kirke igjen (dvs tre inn i samfunnslivet på nytt).

Ellers så var det vel med de barna som med dagens barn, at de sov mellom måltidene og godt kunne ligge litt på loftet, evt bli passet av bestemødre og storesøsken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...