Gå til innhold

Får jeg permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ferdig i vikariatet mitt 2 mnd før termin. Noen som vet hva jeg har krav på av penger de to mnd jeg er hjemme uten baby? Og hva blir tiden min hjemme betegnet som?

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Du må ha vært i lønnet arbeid i 6 av de 10 siste mnd, så da får du foreldrepenger basert på lønnen du hadde i de 6 mnd.

Skrevet

Permisjon starter jo i utganspunktet 3 uker før termin. Men får du ikke forlenget vikariatet? Hør med NAV! Det blir i såfall 5 uker uten lønn?

Anonymous poster hash: 42c0e...c2f

Skrevet

De tre ukene før termin har du jo permisjon. Da er det 5 uker igjen. Enten kan du starte permisjonen din før, eller få sosialstønad kanskje?

Du må jo være reell arbeidssøker for å få arbeidsledighetstrygd, og det er du jo ikke når du skal ut i permisjon om få uker.

Du får prøve å få ekstravakter kanskje?

Skrevet

Har forlenget vikariatet med 5 uker, ikke mulighet for noe lengre. Heller ikke en arbeidsplass som bruker ekstravakter. Hadde blitt lovet fast jobb, men når graviditeten meldte sin annkommst endret situasjonen seg drastisk.

Hvordan blir det med de fem ukene om jeg blir sykemeldt før vikariatet går ut?

Blir det som en vanlig permisjon, iom at jeg ikke har jobb mens jeg er hjemme?

Skrevet

Du kan prøve å bli sykemeldt før vikariatet går ut eller starte permisjonen fem uker tidligere enn normalt.

Anonymous poster hash: e2cc2...646
Skrevet

Hadde tatt en prat med legen for å få sykemelding en uke eller to før vikariatet går ut. De pleier å være medgjørlig i sånne situasjoner.

Anonymous poster hash: 8e627...541

Skrevet

Hadde tatt en prat med legen for å få sykemelding en uke eller to før vikariatet går ut. De pleier å være medgjørlig i sånne situasjoner.

Anonymous poster hash: 8e627...541

Det er jo trygdesvindel! En seriøs lege sykmelder ikke bare fordi man ikke har jobb lenger. Man sykmeldes fordi man faktisk er syk.

Skrevet

Du har krav på dagpenger. Dagpengene er jo bare drøye 60% av lønnen din, men foreldrepengene regner de ut etter gjennomsnittlønnen din siste året om du ber dem om det så da får du vel nok til å overleve på.

Blir det et tungt svangerskap har du krav på sykepenger.

Både dagpenger og sykepenger regnes som grunnlag for foreldrepenger, så det skulle gå greit uansett hvordan det blir.

Anonymous poster hash: 68738...aae
Skrevet

Du får lønnet permisjon om du har vært i arbeid seks av de ti siste månedene før permisjonen starter. Permisjonen må starte tre uker før termin, kan starte inntil tolv uker før - det velger du selv.

Du kan selvfølgelig ikke sykmeldes uten å være syk. Om du imidlertid skulle være syk og bli fullt sykmeldt før vikariatet går ut, vil du ha ordinær lønn i sykepengeperioden forutsatt at vikariatet har vart i over seks måneder.

Hovedregelen er at permisjonspengene er det du har i lønn i det permisjonen starter, men det vurderes individuelt når det er stor variasjon. Det kan imidlertid hende det lønner seg for deg å starte permisjonen den dagen vikariatet går ut og dermed få permisjonspenger ut fra lønnen, selv om du da får kortere lønnet permisjon. Dette ville jeg sjekket med NAV.

Anonymous poster hash: 071af...c36
Skrevet

(Om du har rett på dagpenger når vikariatet går ut kommer an på inntekten din i fjor).

Anonymous poster hash: 071af...c36
Skrevet

Du kan velge å søke dagpengar, eller å starte permisjonen før om du kjem bedre ut med det (du kan starte permisjonen inntil 12 veker før termin). Om du blir sjuk har du krav på sjukepengar, men mangel på jobb er ikkje ein sjukdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...