Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #1 Skrevet 23. juli 2013 Mine foreldre har nylig kjøpt et herlig feriehus i varmere strøk. I sommer har vi fått låne det, men det ble litt krøll med at det ene av oss søsknene følte seg nedprioriert. Søsken 1 : Jobber i nordsjøen, og er hjemme i gitte uker. Konen får ferie når han er hjemme. Alle barna går på skolen og har ferie hele skoleferien. Søsken 2 : Har mulighet til å få ferie når han vil, konen har ferie hele skolens ferie. Alle barna går på skolen. Søsken 3: Har mulighet til å velge når hun skal ha ferie, og mannen kan det samme. Men har barnehagebarn, og den stenger 3 uker i juli. Saken er at vi tidlig prøvde å diskutere dette, men søsken to var veldig avventende. Vet ikke når han skal ha ferie, vet ikke hvor de skal etc. Søsken 1 og søsken 3 ønsket da å bestille tur for å få billigs mulig flybilletter, og fordelte seg på 6-20 juli og 20 juli - 3 aug. Søsken 2 sto da fritt til å disponere huset fra skolens ferie tok til og frem til 6 juli, eller etter 3 aug og til skolestart. Han er i ettertid snurt for dette, og valgte å ikke reise fordi det ble så dyrt med billetter etc. (Det hadde ikke vært billigere de ukene vi valgte) Ble det helt feil at vi to andre fikk velge først, i og med at vi er rimelig låst på når vi tar ferie mtp jobb og bhg stengig ? Også i og med at han ikke klarte bestemme seg for når de ville ha ferie. Neste år får han velge først, selv om han fortsatt er den mest fleksible. Dette for å gjøre det rettferig, og bevare søskenfreden. Eierne av huset, våre foreldre, tar fereie senere så vi tar ikke huset fra dem på noen måte. Anonymous poster hash: 593c6...d3f
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #2 Skrevet 23. juli 2013 Det er jo ikke tvil om at dere som valgte uker tok den mest atraktive tiden. Om det var dårlig gjort synes jeg kommer ann på hvor tidlig dere bestemte dette og hvor mye tid dere ga "nr.2" til å komme med ønsker. Om dere krevde svar på en ukes varsel i januar synes jeg det var serdeles ufint av dere. Om dere derimot tok det opp konkret flere ganger og ikke bestemte noe før for eksempel i mai synes jeg "nr. 2" har seg selv å takke for å være treg. Anonymous poster hash: 8717d...8d1
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #3 Skrevet 23. juli 2013 Bare jeg som synes det hadde vært stas å feriere sammen med søsken og barnas søskenbarn? tenk å krangle om et herlig feriehus, når man heller kan feriere sammen? Men selvsagt, dersom man har et dårlig forhold, skjønner jeg jo at dere vil unngå hverandre. (Bare reagerte på at familie nr 1 reiser på dagen familien 2 ankommer... Må for all del ikke møtes!) Anonymous poster hash: 25dd0...386
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. juli 2013 #4 Skrevet 23. juli 2013 Nr 2 har ingen grunn til å være snurt. Enten får han hive seg på når de andre diskuterer saken, eller så får han ta til takke med det han får. Høres ut som om han leter etter noen å skylde på for at han ikke har råd til å reise på ferie her.
HvittHus Skrevet 23. juli 2013 #5 Skrevet 23. juli 2013 Synes det er helt uproblematisk at ukene ble fordelt som de ble. Ville bror ha benyttet seg av juli, skulle han ha kommet tidligere på banen. Så fikk dere evnt trukket lodd om ukene. Og det burde da være helt greit å ha ferie i august?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 23. juli 2013 #6 Skrevet 23. juli 2013 Bare jeg som synes det hadde vært stas å feriere sammen med søsken og barnas søskenbarn? tenk å krangle om et herlig feriehus, når man heller kan feriere sammen? Men selvsagt, dersom man har et dårlig forhold, skjønner jeg jo at dere vil unngå hverandre. (Bare reagerte på at familie nr 1 reiser på dagen familien 2 ankommer... Må for all del ikke møtes!) Anonymous poster hash: 25dd0...386 Har da ingenting med søskenforhold å gjøre om man vil ferie sammen eller ikke. Det er dessuten ikke sikkert det er plass til to familier i huset. At den ene drar når den andre kommer skyldes sansynligvis ikke at man ikke vil se hverandre, men at det er de dagene det går fly. Slik er det der vi har "familieferiehuset", som vi ikke bruker, men om vi hadde brukt det, ville de blitt alene som familie og bare et vink på flyplassen i beste fall. Og vi har svært gode familierelasjoner.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #7 Skrevet 23. juli 2013 Bare jeg som synes det hadde vært stas å feriere sammen med søsken og barnas søskenbarn? tenk å krangle om et herlig feriehus, når man heller kan feriere sammen? Men selvsagt, dersom man har et dårlig forhold, skjønner jeg jo at dere vil unngå hverandre. (Bare reagerte på at familie nr 1 reiser på dagen familien 2 ankommer... Må for all del ikke møtes!) Anonymous poster hash: 25dd0...386 Det har ikke noe med søskenforhold å gjøre, men at det ikke er så attraktivt å bo i telt i 30 varmegrader. Huset er ikke så stort, så det måtte bli sånn. Vi reiste om morgenen den 20, og de andre kom ned om kvelden med fly. Vi har alle store familier med flere barn, så vi fyller opp huset. Men ellers ser vi hverandre ofte, så det er ikke noe problem at vi ikke ferier sammen. HI HI Anonymous poster hash: 593c6...d3f
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2013 #8 Skrevet 23. juli 2013 Allerede før jul hadde både vi og bror 1 klart for oss når det passet med ferie i forhold til turnus og bhg stenging. Da sa vi begge fra om dette, og at det hadde vært kjekt med disse ukene om ikke bror 2 også ville ha i samme tidsrom. De aaante ikke når de skulle ha ferie, så langt hadde de ikke tenkt enda og de visste ikke engang om de ville dra dit. Tok det opp igjen i jan/feb da vi ønsket å bestille billetter siden de er rimeligst akkurat på denne tiden til denne destinasjonen. Fortsatt samme svar, så vi bestemte da bare at vi tar disse fire ukene så kan de reise når de ville ellers. HI Anonymous poster hash: 593c6...d3f
Elsker livet Skrevet 23. juli 2013 #9 Skrevet 23. juli 2013 Jeg ville hatt en fast ordning at dere fikk velge som nr. 1, 2 og 3 hvert deres år. Så får barnehager, ferier o.l. ikke tas hensyn til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå