Gå til innhold

Mannen plages sånn med hjertet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekstraslag, eller, det stopper opp, hopper over og slår så skikkelig tungt igjen. Dette kommer i rykk og napp, og medfører mye ubehag for han.

Han er utredet for hjertet, men det var tilfeller med veldig høy puls og annen type dobbeltslag. Alt var funnet normalt. Han er i over snittet god form for alder, vekt og høyde (han er slank). Alle blodprøver og EKG`er er normale. Han har hatt 24-t blodtrykksmåling uten unormale funn. Han er veldig sprek, spiser normalt.

Hans far har også det samme, han er tidligere hjerteoperert som en konsekvens av røyking. Det er vel en del av farsarven.

Han blir urolig, stresset, og det blir jeg også. Det er så tydelig at han er plaget. Det står på noen dager, så er det rolig en stund, så gjentar det seg... Hater dette, blir så lei meg :(

Anonymous poster hash: 87fff...69f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekstraslag, eller, det stopper opp, hopper over og slår så skikkelig tungt igjen. Dette kommer i rykk og napp, og medfører mye ubehag for han.

Han er utredet for hjertet, men det var tilfeller med veldig høy puls og annen type dobbeltslag. Alt var funnet normalt. Han er i over snittet god form for alder, vekt og høyde (han er slank). Alle blodprøver og EKG`er er normale. Han har hatt 24-t blodtrykksmåling uten unormale funn. Han er veldig sprek, spiser normalt.

Hans far har også det samme, han er tidligere hjerteoperert som en konsekvens av røyking. Det er vel en del av farsarven.

Han blir urolig, stresset, og det blir jeg også. Det er så tydelig at han er plaget. Det står på noen dager, så er det rolig en stund, så gjentar det seg... Hater dette, blir så lei meg :(

Har han hatt på seg ekg over flere dager? Mange sliter med rytmeforstyrrelser, som som oftest er helt ufarlige men ubehagelige som du beskriver. Han må nok bare pushe litt mer på legen sin slik at han få svar  hva det er og om det finnes en behandling.

Skrevet

Høres ut som AV-blokk. Jeg ble operert får takykardi for mange år siden og fått AV-blokk i etterkant. Hjertet hopper over en del slag og skal "gjøre " opp ettterpå. Vanlig under søvn hos alle men ikke så mye i våken tilstand. Ufarlig så lenge man ikke besvimer etc for det kan være farlig når man f.eks kjører bil.

Jeg ble utredet for pacemaker men hos meg er det ikke nødvendig selv om det et veldig ubehagelig.

Skrevet

Det der var som å lese en beskrivelse av meg selv! Jeg HATER det hver gang det skjer, det er så forbaskade skummelt. Har hatt på maskin som har registrert "anfallene" mine over flere dager, men var det noe farlig? nei! Siden jeg er så ung,27, og frisk, så kunne jeg ikke få noen hjelp. Men jeg fant meg ikke i å måtte lide meg igjennom disse episodene med et ekstrem banking og misting av pust fordi det bare gallopperer avgårde! Da fikk jeg utskrevet beta blokkere, metoprolol sandoz, og sovemedisin. Og disse har faktisk hjulpet meg. Be mannen din spørre legen om disse, kanskje de kan hjelpe han også :)

Anfallene er ikke borte, men kraftig redusert.

Anonymous poster hash: dd594...3c9
Skrevet

Jeg er også veldig plaget med ekstraslag, det er slitsomt og stressende. Jeg har ikke prøvd beta blokkere, legen min sa det var veldig mange bivirkninger, så jeg valgte å la være.

Men det som har hjulpet meg veldig er å ta magnesium-tabletter, det roer hjertet. Kutt også ut kaffi, cola og kunstig søtning. Jeg får "anfall" hele kvelden om jeg tar meg et glass med light-brus.

Anonymous poster hash: cce16...76d
Skrevet

Det høres ut som ganske alminnelige ekstraslag på hjertet som kan kjennes ut som at hjertet hopper over et slag. Dette er ikke uvanlig og noen er dessverre mye plaget. Forsøksvis kan man prøve betalokker? Utløses av stress, koffein og graviditet blant annet. Er det forresten tatt EKG og langtidsregistrering av ham under anfall? Hva viste i såfall dette?

Anonymous poster hash: d86f5...4be

Skrevet

Tusen takk for svarene! Sitter og teller litt på knappene om hvorvidt vi skal dra på legevakta. Dette "anfallet" har stått på i 5 dager nå. Men skal kutte ut kunstg søting, han drikker lite kaffe. Magnesium skal også kjøpes. Ja, men betablokkere, senker ikke det pulsen? Han har lav nok puls siden han er så godt trent...

Skrevet

Han er ekg-registrert over ei natt, men han hadde ikke disse anfallene da...

Skrevet

Angst?

Anonymous poster hash: 240c6...57a

Skrevet

Angst?

Anonymous poster hash: 240c6...57a

Angst spiller også inn ja. Han blir urolig og stressa og det forsterker nok symptomene. Det er ikke "vanlige" ekstraslag, det fikk de med på belastnings-ekg sist. Dette er noe annet.

Skrevet

Tusen takk for svarene! Sitter og teller litt på knappene om hvorvidt vi skal dra på legevakta. Dette "anfallet" har stått på i 5 dager nå. Men skal kutte ut kunstg søting, han drikker lite kaffe. Magnesium skal også kjøpes. Ja, men betablokkere, senker ikke det pulsen? Han har lav nok puls siden han er så godt trent...Anonymous poster hash: 87fff...69f

Ja, betablokkere reduserer pulsen og er noe man skal være forsiktig med lav hvilepuls. Når det er sagt er det ofte de med lav puls som får disse ekstraslagene. Dersom dette aldri har vært fanget opp på registrering tidligere og han har hatt et anfall i fem dager nå så ville jeg benyttet sjansen til å forsøke å fange det opp. Dra på legevakten om dere er redde!

Anonymous poster hash: d86f5...4be

Skrevet

Jeg ville gjettet på angst..

Jeg sliter nemlig med det selv, og dette med dobbeltslag/hoppe over slag er jeg også plaget med. Jeg har hvilepuls på 88 selv om jeg alltid har trent masse, og jeg kan sitte stille i sofaen og telle hjerteslagene mine innimellom.

Jeg gikk med EKGmåler et døgn, hatt ultralyd av hjertet osv, men de fant ikke noe galt.

Viste seg at det var angst/panikk-symptomer..... Roet seg helt da jeg fikk medisiner..

God bedring til mannen din, håper det ordner seg for ham :)

Anonymous poster hash: d2ea8...1bb
Skrevet

Vi vet vel egentlig at det ikke er farlig, men det er så trasig når det står på. Ja, det hadde vært fint å fått fanget det opp nå. Når han ble innlagt sist, fikk han en slags opptaker han skulle bruke dersom han hadde ubehag. Men dette går så kjapt over at han hadde uansett ikke nådd å registrere det.

Vi ser ikke bort fra den psykiske biten oppi alt, vi vet hvertfall at det forsterker.

Takk for svar!

Skrevet

Dette har jeg slitt med i perioder hvor jeg har vært stresset. Eks eksamen, ekstra travelt på jobb med store utfordringer.

Min erfaring er at jeg merker det hver gang jeg setter meg ned for å hvile. Og det blir verre jo mer jeg bekymrer meg for det. (Angst, av noe slag?)

Så det kan hjelpe å fokusere på noe annet, være litt i sktivitet osv.

Vet det kan være vanskelig, men det hjelper meg iallfall :)

God bedring til mannen din, iallfall!

Skrevet

Mannen din bør dra rett til legen og ta en EKG når disse anfallene oppstår. Eneste mulighet til å dokumentere. Jeg fikk beskjed om å gjøre dette.

Men mine plager kommer kun en gang i blandt og varer under 1 min.

Skrevet

Uff, så ekkelt! Jeg lurte bare på om han er utredet for hypertyreose - høyt stoffskifte? Det gir hjertebank og uro.

Anonymous poster hash: 2f796...da2

Skrevet

Jeg har en samboer som har de samme symptomene. Men han har blitt utredet og fått et navn på det. Husker ikke helt hva det heter, men det er noe med parkinson wolff... De prøvde å operere han for mange år siden, men fikk det ikke til. Nå har han han en periode hvor han er veldig plaget, så han skal inn til 24-timers obs. Kanskje de kan fikse det nå.

Han får ekstra slag og hjertet slår veldig hardt. Han sier at det gjør vondt når det slår. Han går også på betablokker.

De som har denne "lidelsen" har noen knuter i hjertet som ikke gjør jobben sin skikkelig.

Be mannen din om å mase på legen...ikke gi seg. Lykke til og håper det ordner seg. :-)

Anonymous poster hash: 5165c...8f2

Skrevet

#17: 

https://en.wikipedia.org/wiki/Wolff%E2%80%93Parkinson%E2%80%93White_syndrome

WPW; Wolff-Parkinson-White-syndrom ;)

HI:

Hvis det har stått på så lenge som 5 dager ville jeg tatt en tur til legevakten, særlig hvis det er ubehagelig. Hvis det er et angstelement i det kan jo selve turen til legevakten og beskjeden om at det er ufarlig hjelpe på ;)

Anonymous poster hash: 34001...329

Han er utredet med tanke på dette, det var når han var innlagt sist. FIkk ikke noe navn på det da, men utfra det jeg leste om det, er det dette de tenkte på. De kom frem til at det ikke var det.

Han har ikke hatt noe ubehag hittil i dag, bank-i-bordet!!! Håper det har roet seg for denne gang...

Skrevet

Og ellers, TUSEN TAKK til alle dere som har svart og fortalt om deres erfaringer. Det hjelper faktisk!

Skrevet

Jeg synes og dette høres ut som angst, og ville bedt han snakke med psykolog som kan angst ;-) god bedring til mannen din :-)

Skrevet

Jeg ville gjettet på angst..

Jeg sliter nemlig med det selv, og dette med dobbeltslag/hoppe over slag er jeg også plaget med. Jeg har hvilepuls på 88 selv om jeg alltid har trent masse, og jeg kan sitte stille i sofaen og telle hjerteslagene mine innimellom.

Jeg gikk med EKGmåler et døgn, hatt ultralyd av hjertet osv, men de fant ikke noe galt.

Viste seg at det var angst/panikk-symptomer..... Roet seg helt da jeg fikk medisiner..

God bedring til mannen din, håper det ordner seg for ham :)

Anonymous poster hash: d2ea8...1bb

Hvilke medisiner fikk du?

Anonymous poster hash: dd594...3c9

Skrevet

Jeg har det samme, og har vært til utredning med vanlig EKG, måling i 24 timer samt ultralyd av hjertet. 

Det ble dokumentert ekstraslag, men ikke nok til at det er farlig på noen måte. Hjertet mitt er også ellers helt friskt.

Man kan få medikamenter, men disse har ofte endel bivirkninger, så dette må måles opp mot de plagene man har pga ekstraslagene. For min del hadde medisinene vært mer til plage enn ekstraslagene er siden jeg ikke har dem så ofte og så mye av det.

Hos meg kommer det når jeg er stresset, syk, gravid, når jeg føder, er veldig varm osv. Samt at alkohol, koffein, mye sukker og kunstig søtning gjør det verre. Så jeg anbefaler mannen din å være forsiktig med dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...