Gå til innhold

Dilemma! Hvem skal vi invitere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da blir det snart navnefest til babyen våres, men vi sliter litt med hvem vi skal invitere.

Jeg har stor nærmeste familie. Tre søsken, og foreldrene mine. Jeg har også to besteforeldre. Min mann har bare et søsken, og foreldrene sine. Han har tre besteforeldre. Han har derimot flere tanter og onkler, mens jeg bare har et par stykker. Alle tanter og onkler har voksne barn.

Mine onkler og tanter kommer nok ikke til å komme på navnefesten, og om det skulle skje, tror jeg bare det er èn av dem som kommer. Jeg har ikke kontakt med noen av dem, annet enn at jeg hilser på dem når vi møtes hos foreldrene mine. 
Mine besteforeldre kommer til å komme. 

Min mann har flere onkler og tanter, og bare et par av dem kommer mest sannsynlig ikke til å komme (bor på andre siden av landet), men alle de andre vil nok komme. Hans besteforeldre kommer mest sannsynlig ikke til å komme, da ene parten bor på andre siden av landet, og andre bor utenlands, og bryr seg heller mindre.

En ting med hans onkler og tanter, er at en av dem er fryktelig, fryktelig slitsom å ha med å gjøre. Han er ikke helt "som alle andre", og snakker som en skikkelig gira treåring (høyt, ustoppelig, tildels uforståelig), og er ekstremt intens. Barnet er også veldig redd ham, og hylgriner bare han ser ham. Onkelen er selvfølgelig ganske opptatt av babyen...

Ber vi hans onkler og tanter, må vi be denne slitsomme onkelen også. Men ber vi dem ikke, er det mest sannsynlig bare tre fra hans familie som kan komme. Det vil altså bli en overflød med min familie, da jeg har så mange søsken (alle er gift, med barn) og besteforeldre som kommer.  

Så spørsmålet er vel egentlig; Hvem skal vi be? Skal vi be tantene og onklene hans, til tross for denne slitsomme onkelen?
Er det frekt av oss å be mine tanter og onkler, siden jeg ikke egentlig har kontakt med dem? Vil det være frekt å bare be hans tanter og onkler?
Og så er det dette med tanter og onklers barn, er vi nødt til å be dem også?! For det ønsker vi ikke, da blir vi MANGE, og vi har ikke allverdens med penger. 

Anonymous poster hash: bd03a...657
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville begrenset meg til å be barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og ev.søskenbarn. Da slipper dere hele problematikken, og får et selskap med bare dem som står dere nærmest.

Skrevet

Jeg tror jeg ville begrenset meg til å be barnets besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og ev.søskenbarn. Da slipper dere hele problematikken, og får et selskap med bare dem som står dere nærmest.

Helt enig. Har inntrykk av at dette er en vanlig måte å invitere på i dåp/navnefest.

Anonymous poster hash: ee39b...083

Skrevet

Hadde droppet onkler og tanter (deres altså) og spedd på med venner.

Anonymous poster hash: 49ac2...9c6
Skrevet

Vi har ikke invitert våre tanter og onkler i dåp.

Anonymous poster hash: 59158...be2
Skrevet

Om han er nære sine tanter og onkler å inviteres de. Jeg inviterte en av mine tanter, ikke resten og ingen av hans. Det ar greit.

Om onkelen ans er irriterende bør ikke være avgjørende, de ør ære rom gås for de om ikke e om resten i en familie.

Anonymous poster hash: 171c0...267

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å invitere (deres) tanter og onkler. Vi har aldri gjort det, kun invitert barnets besteforeldre, oldeforeldre og tanter/onkler. Pluss våre nærmeste venner.

Anonymous poster hash: a86e3...77d
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I barnedåp har vi invitert barnas tanter og onkler (og faktisk ikke alle) barnas søskenbarn, barnas besteforeldre, og ett vennepar. 

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes det er helt ok å bare invitere barnets tanter og onkler, søskenbarn, besteforeldre og ev. oldeforeldre.  Om det betyr at det kommer flere fra den ene siden enn fra den andre, får bare være så.  Hos oss er det en ganske stor skjevfordeling sånn sett, men man kan ikke akkurat kutte ut søsken fra den ene bare fordi den andre har flere.

Men samtidig synes jeg at det er ok å invitere tanter og onkler fra den ene siden dersom dette er mennesker som står den parten ekstra nært og denne parten har mye mindre familie.  Jeg inviterte bl.a min mors kusine og mann i mitt bryllup fordi jeg hadde en nært forhold til dem gjennom oppveksten og min familie var mye mindre enn min manns.

Jeg synes ikke at dere kan utelate bare denne ene "plagsomme" onkelen.  Tenk om det var DIN bror (eller senere DITT barn) som ikke blir invitert fordi han/hun er annerledes, det vil nok gjøre vondt.  Så eneste måten å unnlate å be denne onkelen på, er å ikke invitere noen andre onkler og tanter.

Skrevet

Om han er nære sine tanter og onkler å inviteres de. Jeg inviterte en av mine tanter, ikke resten og ingen av hans. Det ar greit.

Om onkelen ans er irriterende bør ikke være avgjørende, de ør ære rom gås for de om ikke e om resten i en familie.

Anonymous poster hash: 171c0...267

O h m y g o d det der var slitsomt å lese :(

Anonymous poster hash: 0a041...4ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...