Gå til innhold

Danmark/Norge


Karinus

Anbefalte innlegg

Hallo :)

 

Vi er et ektepar, 2 kvinner, som er i starten av prosessen med å få barn.

Vi er i kontakt med stork klinikken, og lurer på hva som er de store forskjellene mellom å få assistert befruktning i Danmark og i Norge?

 

Mtp pris og rettigheter?

 

På forhånd tusen takk for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellene er vel ikke så helt enorme. Det jeg kan komme på:

 

Norge: Offentlig tilbud kan gå ganske sakte. Private tilbud er en del dyrere enn i Danmark, men du sparer jo samtidig tid og reiseutgifter. Kun åpen donor (det betyr ikke at dere vet hvem donor er, men at barnet kan finne det ut ved fylte atten år). En del mindre fleksibilitet i behandlingsform, særlig offentlig og særlig om man behøver en del hjelp for å bli gravid. Mulighet for automatisk medmorskap om man oppfyller de øvrige kriteriene.

 

Danmark: Flere klinikker, mer fleksibilitet i hva de tilbyr (vi har opplevd det som en kjempefordel når det var vanskelig å bli gravid). Mulighet for å velge mellom anonym og åpen donor. Også mulighet for automatisk medmorskap så fremt man velger åpen donor og oppfyller de øvrige kriterier, mens du må stebarnsadoptere om du velger anonym donor.

 

Vi var i Danmark begge ganger, men det er fordi første barn ble laget før det var mulig i Norge og vi ønsket samme donor til begge. Men hadde nok endt i Danmark etter hvert andre gangen også, pga vanskeligheter med å bli og forbli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på Rikshospitalet og er veldig fornøyde med tilbudet der. Det er to haker, om man kan kalle det det, nemlig at man må være en ganske opplyst pasient om man ikke skal havne på et standardopplegg med mye hormoner (jeg har for eksempel ikke sniffet et eneste sniff med nesespray, men det var fordi jeg ba om kort regime selv), og etter negativt 1. IVF spurte jeg om jeg ikke kunne bli henvist til lapraskopi for å sjekke at alt var OK, og det var ikke vanskelig å få den henvisningen, men man må altså være litt på selv. Det andre er at det kan være lenger ventetid enn privat. Kanskje spesielt når det gjelder oppstart. Man må jo søke via fastlege/gynekolog, mens privat (i Norge) kan man vel stort sett starte på første og beste syklus som passer, så lenge donorsæden er på plass?

 

Nå synes vi at det positive veier veldig opp for det negative, nemlig kort reisevei (vi bor i Oslo, 10 min unna sykehuset), prisen (vi har betalt 1500 kroner pr. forsøk - gjelder både IVF og inseminasjon), alle papirene kom kjapt i posten, og medmorskapsøknaden tok tre uker å få behandlet. Legene er veldig hyggelige, og sykepleierne er utrolig greie og omsorgsfulle. Jeg var hos gynekolog for å forberede forsøk i Danmark da vi mistenkte veldig lang ventetid på IVF på Riksen, og hun sa at de var minst like flinke i Norge som i utlandet, men det er klart, bioteknologiloven setter litt andre begrensninger. Nå var det ikke lang ventetid allikevel, så det ble aldri forsøk i Danmark, i stedet er det ti dager til termin for en liten riksenjente :)

 

Jeg har som sagt ingen erfaring med behandling i Danmark selv, men etter å ha lest en del på disse sidene, har jeg inntrykk av at folk er veldig fornøyde, det eneste negative er vel at en del har fått en følelse av samlebånd og at de har dårlig tid på CFC. Og så er de rausere med blant annet blodfortynnende, hcg-støtte og midler som demper immunforsvaret når man sliter. I Norge har jeg inntrykk av at det er vanskeligere å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint svar her, men jeg kan iallefall skryte av god behandling offentlig i Norge. :) Det tok 10 måneder fra henvisningen fra legen var sendt, til jeg var gravid. Brukte til sammen ca 15.000 kr i medisiner og reiser. Bare masse hyggelige og dyktige folk hele veien, vi følte oss svært godt ivaretatt! Var på fertilitetsklinikken i Haugesund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lesbisk vennepar av meg gjorde det på Stork klinikken.. Det gikk veldig raskt og enkelt for dem, og de er meget fornøyde. Idag er barnet 2 år og supersøt :)

 

Det er også en blogg om en dame som er alene som reiser til stork klinikken..

 

http://prosjektbaby.blogg.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge får du behandling av lege og event medisinsk hjelp hvis du ikke får det til helt naturlig. På Stork jobber det bare jordmødre og de kan ikke gi ut resepter osv.

Vil skryte av IVF klinikken i Oslo.



Anonymous poster hash: 9fae7...3dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I Norge får du behandling av lege og event medisinsk hjelp hvis du ikke får det til helt naturlig. På Stork jobber det bare jordmødre og de kan ikke gi ut resepter osv.

 

Anonymous poster hash: 9fae7...3dd

 

Det tror jeg ikke stemmer lenger, uten at vi har benyttet Stork noen gang. De har da begynt med IVF der?

 

Det er uansett rikelig med danske klinikker hvor man behandles av leger. Eksempelvis CFC, Maigaard, Ciconia og Trianglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...