Gå til innhold

Noen med moderne hus som kan hjelpe med lyssetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det penest med spotter over sofabord, eller skal vi gå for en lampe og spotter kun langs veggene? Over kjøkkenbordet er det ca 4 meter - hva slags belysning blir bra der? Tips mottas med takk:-)

Anonymous poster hash: 110a1...d3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på finn på leiligheter/enebolig alt ettersom hva du har, velg prisklasse høy-lav og se på bildene der ;-)

Anonymous poster hash: 4de56...a11

Skrevet

Jeg personlig er ikke tilhenger av spotter. Gå for lamper, mye penere og mye mer fleksibelt.

Anonymous poster hash: 0a1c9...010

Skrevet

Spotter bør ikke brukes midt i tak og over bord osv, man får fort en auditoriumsfølelse og det blir en litt merkelig lyssetting. Spotter er ment som en tilleggsbelysning som skal være maks 40 cm ut fra veggen i taket.

Jeg vil anbefale deg å ha lamper som henger over alle bord, spesielt der hvor takhøyden er så mye som 4 m.

Dette for å få en jevn og funksjonell belysning.

Er det ett nytt hus dere skal flytte inn i så ville jeg investert i en lysplanlegger som kan hjelpe deg med å tegne opp hvor dere bør ha belysning og hva slags, det er det verdt :-)

Skrevet

Takk:-) elektrikeren har satt opp forslag på punkter, og har satt opp spotter langs deler av veggene og over tv. Har lagt opp til lampe over spisebord, kjøkkenbordet samt over sofaen og på et åpne område i stua. Tenkte evt å ha pendel over spisebordet og kjøkkenbordet, og en fin taklampe (axo light) på de to andre stedene. Bekymringen er at det ikke blir helt symmetri mellom kampene, det blir f.eks ikke lik linje mellom pendel over spisebord og de to taklampene, men det gjør kanskje ikke noe?

Skrevet

Vi har spotter langs ene veggen for å lyse opp veggen (kan henge bilder der el.l.), ellers blir det lys (spotter?) i vinduene. Vi har gammelt hus,da, men som renoveres for øyeblikket. Så blir det gulvlamper og sånt i resten av stua. Ellers har vi to spotrekker med 3 og 3 spotter på hver side i spisestua og så er det lagt opp for en lampe i midten over der spisebordet skal stå.

Skrevet

Takk:-) elektrikeren har satt opp forslag på punkter, og har satt opp spotter langs deler av veggene og over tv. Har lagt opp til lampe over spisebord, kjøkkenbordet samt over sofaen og på et åpne område i stua. Tenkte evt å ha pendel over spisebordet og kjøkkenbordet, og en fin taklampe (axo light) på de to andre stedene. Bekymringen er at det ikke blir helt symmetri mellom kampene, det blir f.eks ikke lik linje mellom pendel over spisebord og de to taklampene, men det gjør kanskje ikke noe?

Det er ganske vanlig at det ikke blir symmetri på den måten, det viktigste er jo at områdene blir jevnt og godt opplyst :-D Elektrikeren sitt forslag høres bra ut, pass på at dere kjøper spotter av god kvalitet og at det er lett å skifte pære på dem. Noen av produsentene har håpløse løsninger på dette, prisen gjenspeiler veldig ofte kvaliteten på slike produkter.

Jeg ville også anbefalt å ha Micromatic eller Elko dimmere da disse er det beste på markedet (Jeg tror de fleste elektrikere pleier å bruke ett av disse merkene.

Skrevet

Tusen takk, det blir elko!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...